Ősi autós rítus a gumik cserélgetése. Elsőt hátulra, jobbról, balra, avagy átlósan, ki hogy hallotta a legközelebbi szakitól. Istenkísértésre bármelyik megoldás jó, de biztonságosabb haladást csak egyféleképp érhetjük el.
Olvasónk kérdezi
Üdvözletem Székely Úr!
Azt szeretném Öntől megkérdezni, hogy egyetért e azzal a megállapítással, hogy a jobb inőségü gumit a hajtástól függetlenül a hátsó tengelyre kell tenni. Szerintm ez egy első kerék hajtású kocsinál butaság, bár több “szakértő” ezt állítja, arra hivatkozva , hogy megindul a hátulja.Ha az eleje kormányozhatatlan kit érdekel a hátulja??
Szakértőnk válasza
Tisztelt Kérdező !
Egy francia gumigyár, aki több mint 100 éve gyárt gumit, legalább 30 éve hirdeti, hogy mindig hátra kell a jobb állapotú gumikat szerelni. Az autó fékezés, és haladás közbeni egyensúlyi helyzete ekkor kedvezőbb. Ha hátul van a kopottabb gumi, a fékezéskor bekövetkező súlyátterhelődés miatt elkönnyül az autó hátsó tengelye, és a kopottabb gumik nem tudnak kellő oldalvezető erőt átadni, ami az autó megperdüléséhez, tehát stabilitásvesztéshez vezethet. Ilyenkor a túlkormányozottság jelentkezik, aminek kivédése nem egyszerű.
Amikor az autó eleje kormányozhatatlan, a hátulja azokat érdekli, akik vele szemben jönnek, és nem értik, hogy vizes úton egy egyszerű fékezéstől mitől perdült meg előttük a szembejövő. Amikor a tárgyaláson az igazságügyi szakértő hivatkozik a dologra, akkor már egyértelmű a válasz mindenkinek, csak a túlélőket, és a hozzátartozókat ez a legkevésbé sem szokta vigasztalni.
Üdvözlettel Székely Gyula
A férfivá érés egyik legfontosabb kérdése következik. Mint az afrikai törzseknél az oroszlán levadászása, úgy nyugati kultúránkban az első autó birtokba vétele jelöli ki sorsunk. Mire elég egymillió forint? Szerény és takarékos Logan, vagy dögösebb Ford?
Olvasónk kérdezi
Kedves András!
Hamarosan bekövetkező autóvásárlás előtt állok. Húszas éveim elején járok, ez lesz az első autóm és nem tudok konkrét döntést hozni! Az igényeim szerintem átlagosak (javíts ki, ha tévedek!) :-)
Az autónak nem kell full extrásnak lenni, ami kéne az 2 légzsák, esetleg ABS, szervó, a klíma nem létszükséglet, bár nem hátrány. Így vagyok a többi extra felszereléssel is. Több autót néztem 2000 körüli évjáratból (Focus, Bravo, Escort, esetleg Fabia és hasonlók) 1,4-es vagy 1,6-os benzinest, kb. 1 millió Ft körül. Legyen takarékos, de ha kell menjen is! A lényeg, hogy megbízható és olcsó fenntartású legyen! Te mit javasolsz? Válaszodat előre is köszönöm!
Tisztelettel: Gaál Bence
Szakértőnk válasza
Kedves Bence!
Szerintem egy első autónál az a fontos, hogy minél többet mehess vele és minél kevesebb pénzed menjen javításra. Ha a maximális használati érték a cél ebből a pénzből, akkor az optimum a megbízható Dacia Logan, lehetőleg az 1,4-es szedán. A barátaiddal-családoddal öten is belefértek, a csomagtere mindent elnyel, és nem 10, hanem 5-6 évesen, sokkal kevesebb kilométerrel kerül ennyibe.
Fenntartási költségben jó a szintén viszonylag kevés kilométerrel elhozható Hyundai Getz is, amely kisebb, de vonzóbb autó sokak számára. Ebből az 1,1-es lenne jobb, mert nem egészen 7 litert fogyaszt átlagosan, míg az 1,3-as és az 1,4-es közel 8 litert eszik.
Ha csinosabb vagy nagyobb autót szeretnél, akkor a 8 literből megélő Ford Focus 1,6-ot ajánlom, amelyben a jelzett extrák általában benne vannak. Egymillióból jó esetben meg lehet csípni 2002-es, átdolgozott modellt is, amelyet a fényszóróba integrált indexről ismersz meg, a korábbiaké a lökhárító sarkában van. Szerintem inkább járj egy Logannal, mint álljon egy szebb, de öregebb autó javításra várva.
Üdvözlettel, Szörényi András
Jog
Ahol tegnap még szabad volt parkolni, ott egy napon, hirtelen gondolat által vezérelve csekket osztanak. Vajon van jogi alapja az ilyen hirtelen jött hivatali szigornak?
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
2 éve parkolnak (környék lakói) az úttest és a járda közötti autó szélességű gondozatlan földterületen, a múlt héten a közterület felügyelet végigbüntette az “utcát” egy elázott nehezen olvasható értesítést talátunk az autón helyszíni bírság kiszabásáról (elkövető távollétében kitöltve). A hátoldalon azt írják, hogy a mellékelt csekken kell kiegyenlíteni azonban nem volt mellette csekk.
A szabálysértési eljárás nem tartozik tudomásom szerint az objektív felelőség alá, ellenben a “zöldterület védelme” igen. megköszönöm válaszát/véleményét. Lehet, hogy jogos a büntetés, nem állt szándékomban a nemlétező zöld területben kárt okozni. Egy figyelmeztetés után semmiképp sem parkoltam/ok oda a továbbiakban.
Köszönettel Gergely
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk! Mivel ez nem járdán parkolás, ezért meg kell nézni, hogy emiatt büntették-e meg. Ha igen, védekezni kell a KRESZ járda fogalmára hivatkozással. Ha nem, és jogos a büntetés, akkor be kell fizetni a bírságot ? ha van csekk, ha nincs.
Üdvözlettel: dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd www.vedo.hu
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!






