Mercedes Rosenbauer TLF 2000 tűzoltóautó 1

Mercedes Rosenbauer TLF 2000 tűzoltóautó

A Mercedes Rosenbauer tűzoltóautóból TLF 1000/2000/4000 típusjelű létezik. A típusjelzésben lévő szám a szállított víz térfogatára utal, literben. Hazánkban a 2000-es és 4000-es típus képezi a hivatásos tűzoltóság alaptechnikáját, mintegy 140 darab teljesít szolgálatot belőlük.

A két változat ikerpárnak tekinthető, hiszen – a dupla víz- és habtartály méretektől eltekintve – felszerelésükben teljesen azonosak. A kimenő teljesítményük azonos, a működési idő pedig ebből fakadóan a 4000-es változatnál hosszabb.

Érdekesség, hogy a 4000-es típus 20 mm-rel rövidebb és mindössze 120 mm-rel szélesebb, mint a kevesebb vizet cipelő 2000-es. Mindkét változat 1+5 fő szállítására alkalmas. A 2000-es középkategóriájú, a 4000-es félnehéz kategóriájú gépjárműfecskendő.

A felépítmény “AT” – alumínium technológiával készült, ami azt jelenti, hogy a főtartó elemek méhsejt szerkezetű szendvicspanelből készültek, ezáltal a felépítmény önhordó. A külső kontúr és elválasztó elemek szintén alu lemezekből állnak. Ezzel a technológiával sikerült csökkenteni az összsúlyt, illetve kedvezően módosult a súlypont elhelyezkedése. Ez utóbbi a kiváló menetstabilitásban mutatkozik meg.

Ez persze nem jelenti azt, hogy bármelyikkel nyugodtan lehetne döngetni városban vagy országúton, és kanyarstabilitásban felvenné a versenyt mondjuk egy M3-as BMW-vel. Elvileg az autó végsebessége 100 km/óra felett van, de ha a sziréna megy, a maximális sebesség 80 km/órára korlátozódik.

A legnagyobb sebesség egyébként csak elméleti érték, mivel általában sosem tudunk ilyen sebességre felgyorsítani az autóktól. Városi forgalomban örülünk, ha tartani tudjuk az 1 km/perces átlagot.

Az autó elindulását starter segíti. Ez azt jelenti, hogy a garázsban parkoló tűzoltóautóra egy kábel csatlakozik, melyen keresztül mesterségesen tartják üzemi állapotban az autót. Ezen a kábelen keresztül biztosítják az akkumulátorok csepptöltését, és tartják üzemi hőmérsékleten a motort. A régi tűzoltóautóknál nem alakítottak még ki ilyen csatlakozó felületet, sok tűzoltó laktanyán pedig nincs lehetőség a starter használatára, hiába vannak ilyen tűzoltóautók.

A régi Csepel tűzoltóknál sincs starter, így elméletileg riasztáskor nem lehet gyötörni a hideg motort. Mivel sietni kell, ezért nem tehetjük meg, hogy a szirénázó tűzoltóval 40-nel döcögünk végig, amíg be nem melegszik a motor. Emiatt azonban ezek az autók hamar elhasználódnak. A starternek köszönhetően a Mercedes Rosenbauer tűzoltók azonnal teljes értékű autóként használhatók.

A TLF 2000-es autót 5958 köbcentis Mercedes dízelmotor hajtja. A motor maximális nyomatéka 840 Nm 1250 és 1500-as fordulat közt. A legnagyobb teljesítmény 240 lóerő. 100-ra gyorsulást nem adnak meg, 60-ra 20 másodperc alatt gyorsul a 12 580 kilós autó. A hivatalos adatok szerint 60-tól újabb 16 másodperc telik el, mire sikerül elérni a 80-as tempót, amire városban ritkán van esély. Az átlagfogyasztás 17,5 liter száz kilométeren, de ez felmehet akár 36 literre is. Hogy sehol se akadjon el az autó, állandó összkerékhajtáson keresztül jut a talajra a hatliteres motor 840 Nm-es nyomatéka.

A vezetőfülke egy légteret képez és vízzáróan egybe van építve a málhaszekrény első részén helyet foglaló legénységi térrel. Ennek a gépjárművezető, illetve a szerparancsnok és a legénység közötti kommunikáció miatt van jelentősége. Érdekes, hogy a vezetőfülke mégis billenthető marad, ami a motorhoz való hozzáférés miatt fontos.

A málhaszekrény közepén kapott helyet a 2000 literes polietilén anyagú víztartály és a 200 literes habképzőanyag-tartály. A jármű végén található a kombinált normál és nagynyomású Rosenbauer szivattyú. A nagynyomású szivattyúhoz kapcsolódik a hátul kétoldalt elhelyezkedő gyorsbeavatkozó berendezés. Ezek két darab, tömlőorsóra feltekert, egyenként 60 méter hosszú ,alaktartó gumitömlő, melyek teljesítménye 40 bar nyomáson 250 l/perc. A lehúzott tömlők visszatekercselését villanymotor segíti.

Éjszaka, illetve rossz látási viszonyok között a kárhelyszín megvilágítását a jármű hátsó részén elhelyezett fényárboc szolgálja. A talaj szintjétől 5,5 méter magasba kinyúló árbocon négy 1000W/220V-os halogén fényszóró 360 fokos körben hatékony világítást biztosít, melyek áramellátását a járművön elhelyezett 4000W teljesítményű generátor végzi.

A megkülönböztető fényjelzések jól láthatóan elhelyezett, nagy fényerejű forgó és villogó kék lámpák, melyeket a kéthangú légszirénával és a három fokozatú elektromos szirénával együtt a gépkocsivezető és a szerparancsnok tud kezelni.

A legénységi térben 4 tűzoltó számára alakítottak ki helyet. A felbillenthető üléstámlák mögött találhatóak a sűrítetett levegős légzőkészülékek, melyeket szükség esetén a személyzet ülő helyzetben tud felvenni és a testén rögzíteni. Az egyéni védőfelszerelések mellett itt találhatóak a mentőkötelek, világítóeszközök, térképek.