2024-ben érezhetően, átlagosan egy perccel nőtt a torlódásokban elvesztegetett idő a fővárosban, mivel egyre több a dugó Budapest belső kerületeiben – írta a Magyar Autóklub blogja, az Autósélet a TomTom adatai alapján. A figyelemmel kísért 500 város forgalmi adatai alapján az egész világon, ezen belül Európában is viszonylag dinamikusan nőtt a dugókban töltött idő a 2023-as évhez mérten. A városokat a dugóban töltött idő változása alapján rangsorolva Budapest a 17. helyre került az egy plusz percével, ezt a listát Szaloniki vezeti két perc húsz másodperces növekedéssel.
A navigációs rendszereket forgalmazó cég adatai szerint Budapest 5 kilométer sugarú belső zónájában az átlagos autósok egy év alatt 110 óra időveszteséggel (30. hely) számolhatnak a csúcsforgalmi időszakban, miközben a hasonló méretű Bécsben 95, Prágában 92, Varsóban 90, Münchenben pedig 80 óra a dugóban eltöltött idő. Térségünkben egyedül a bukaresti torlódási jellemzők rosszabbak a budapestinél, ott 150 órával kalkulálhatnak a közlekedők. Ez a vizsgált 500 város közül a negyedik helyet jelenti a román főváros számára.
A tavalyi dugónövekedés mögött a 2023-as év kiemelkedően magas inflációját sejtik Budapesttel kapcsolatban: egy magyarázat szerint a fővárosi forgalomlefolyást átmenetileg – például 2022-höz mérten – érzékelhetően javította a kényszerű spórolás. Az adatok értelmezését nehezíti, hogy noha a TomTom adataira számos jelentős kutatóintézet is támaszkodik, a cég által közzétett adatok sokfélék (torlódási index, átlagsebesség, időveszteség), és azokat elég gyakran módosítják.
A Magyar Autóklub szerint ezzel együtt a magyar főváros közlekedési infrastruktúrájának majdnem minden fő szegmense elmaradást mutat Bécshez vagy Prágához mérten. Utóbbiak belső útgyűrűi jóval nagyobb áteresztőképességűek, ráadásul a fővárosi hídkapacitások is elmaradnak az optimálistól – Bécs, London és Párizs azonos folyószakaszát másfélszer jobb autós hídkínálat jellemzi.
A Magyar Autóklub szerint különösen nagy gondot okoz, hogy az etalonnak tekinthető, fejlett városok autómentesítési példáit igyekszünk utánozni, holott eleve lemaradásban vagyunk a közlekedési infrastruktúra tekintetében. Az egyesület a témában részletes szakmai anyagot készített, amely itt olvasható.