Most, amikor már nem csak a tengeri élővilágban, de az emberi véráramban is kimutatható a mikroműanyagok jelenléte, különösen fontos minden olyan kezdeményezés, amely távol tartja ezt a rendkívül veszélyes szennyezést a természettől.

Az Audi környezetvédelmi alapítványa olyan szűrőrendszert dolgozott ki a berlini műszaki egyetem szakembereivel együttműködésben, amely megakadályozza, hogy az autóabroncsokról lemorzsolódott mikroszemcsék bekerüljenek a csatornarendszerekbe. A laboratóriumi tesztek után valós környezetben elvégzett vizsgálatok is igazolták a technológia működőképességét.

Korunk pestisétől óvna az Audi 1
Korunk pestisétől óvna az Audi 2

Korunk pestisétől óvna az Audi

Korunk pestisétől óvna az Audi

Korunk pestisétől óvna az Audi 7
Korunk pestisétől óvna az Audi 8
Korunk pestisétől óvna az Audi 9
Korunk pestisétől óvna az Audi 10
Fotó megosztása:

A probléma nagyságrendjét jól mutatja, hogy csak Németországban évente mintegy 110 ezer tonna (!!!) mikroműanyag kerül az útfelszínre – részben a folyamatosan kopó abroncsokból, részben az ezzel párhuzamosan elhasználódó aszfaltfelületről. A részecskéket a szél, illetve az esővíz bejuttatja a természetes vízkörforgásba, az óceánokba kerülve pedig a már ismert, visszafordíthatatlan károkat okozzák.

Az Audi környezetvédelmi alapítványa és a berlini műszaki egyetem városi vízgazdálkodási tanszéke által kidolgozott, innovatív szűrőrendszer elemei – az alább leírtak szerint – az adott szituáció függvényében kombinálhatók, a minél jobb hatás érdekében. A cél, hogy a részecskéket a keletkezésük helyéhez lehető legközelebb ejtsék csapdába, azaz mielőtt bekerülnének a csatornarendszerbe.

A 2020 szeptembere óta zajló projekt keretében a laboratóriumi tesztek eredményei szerint rendkívül hatékony megoldást dolgoztak ki: a szűrő a hagyományos utcai hulladékot (eldobott műanyag flakonok, kupakok és pohárfedelek, cigarettacsikkek, illetve 3 mm-nél nem kisebb szemcsék) képes biztonságosan felfogni, akár özönvízszerű vízmennyiség esetén is.

A partnerek több mint egy hónapja egy nagy forgalmú berlini útszakaszon tesztelik az Urbanfilter névre hallgató rendszert. A kísérleti kihelyezés az év végéig tart, a kezdeti eredmények ígéretesek, de további mérésekre van szükség ahhoz, hogy megállapítsák, hosszú távon milyen hatékonysággal tartja távol a műanyagmorzsalékokat a vízhálózattól a szűrő.

Az együttműködéshez hamarosan csatlakozik a német autóklub, az ADAC berlini vezetéstechnikai központja, amelynek pályahálózatán valós használat mellett, de zárt rendszerben lehet további méréseket végezni.

Korunk pestisétől óvna az Audi 12

A fejlesztők összesen kilenc különböző modult dolgoztak ki, amelyek három zónában (közút, csatorna, vízelvezető), eltérő méretű hulladékszemcsékre más-más technológiákat alkalmazva veszik fel a küzdelmet a műanyagok ellen.

A tesztek során 20 és 1000 mikrométer közötti szemcseméretű abroncsőrleménnyel, enyhe és közepes csapadékmennyiség mellett már igazolták a technológia hatékonyságát. Most azon dolgoznak, hogy nagy mennyiségű csapadék esetén is hatékonyan működjön a szűrő.