Gribek Dániel agrárújságíró Facebook oldalán megjelent bejegyzésében egy aktuális jelenségre hívja fel a figyelmet, az őszi munkák miatt rengeteg mezőgazdasági munkagép használja a közutakat, ami autós szemmel bosszantó lehet, de jobb, ha türelemmel viseljük ezt a helyzetet, és megértjük az ő helyzetüket is.

“Autósok, figyelem!

Hazánk területén még mindig nagy erőkkel folyik a mezőgazdaság őszi csúcsszezonja. Talajmunka, vetés és a kukorica, valamint a napraforgó aratása is ezekben a hetekben esedékes, így a közutakat is ellepték a kombájnok, traktorok.

A sokszor kellemetlen lassú haladás és a mezőgazdasági járművek kerülgetése közben ugyanakkor ne feledjük, hogy a gazdák azért dolgoznak, hogy legyen kenyér az asztalunkon, hús a serpenyőben.

Kedves autósok! Legyetek türelmesek és segítőkészek az utakon, de legfőképpen körültekintőek. A szokásosnál is óvatosabban vezessetek, nehogy bárkinek baja legyen. A traktorosok munkája nem könnyű, segítsétek őket annyival, hogy figyelmesek vagytok, nem dudáljátok le őket, és nem előztök életveszélyes helyzetben. Nem mellesleg a kombájn és a traktor rendszerint erősebbnek bizonyul az autóknál…

Vigyázzunk egymásra az utakon a betakarítási csúcsidőszakban! (És ez legyen kölcsönös mindkét részről…)” 

Kinek a sara?

Jó tudni, hogy minden esetben annak a kötelessége eltüntetni az útra felhordott sarat, akinek a gépéről a sár az úttestre került, ezt jogszabály írja elő.  További fontos előírás még, hogy a szilárd burkolatú közúthoz csatlakozó földút kezelőjének, illetve tulajdonosának meg kell akadályoznia, hogy a járművek a földútról földet, iszapot stb. hordjanak fel a közútra. A gyakorlatban ezen előírás azt jelenti, hogy a földútnak megfelelő hosszúságú, úgynevezett sárrázó burkolattal kell rendelkeznie. A sárfelhordás felelősét utólag is megbüntethetik, ha kiderül, ki az okozó, a Magyar Közút szakemberei által elvégzett tisztítási munka költségeit ráterhelik az érintettre.