Herczig Norberttel kezdjük a sort, aki az idei szezontól kezdve a Európai ralibajnokságon versenyez navigátorával, Ferencz Ramónnal. A négyszeres magyar bajnok Veszprémben szerezte meg pályafutása első futamgyőzelmét, ráadásul már öt alkalommal diadalmaskodott a Királynék városában, így jelenleg ő a futam történetének legeredményesebb pilótája.

„Az idei esztendőben nem versenyzünk a magyar bajnokságban, csak egy verseny erejéig térünk vissza. Év elején már azt is nyílttá tettük, hogy a Veszprém Rallye-n fogunk részt venni. Nekünk most elsődlegesen a célunk az, hogy kiszolgáljuk azokat a támogatókat, akiknek fontos az, hogy induljunk egy magyar futamon. Illetve fontos az, hogy azokat a szurkolókat, akik szorítanak nekünk egész évben innen Magyarországról, amikor messze, Európa valamelyik szegletében versenyzünk, ők is lássanak minket, nekik is egy kicsit kedvükre tegyünk azzal, hogy indulunk Veszprémben. Tehát ebben egy kicsit benne van az örömautózás fogalma. Azonban azt látni kell, hogy ha egy éppen regnáló magyar bajnok elindul egy hazai futamon, akkor ott mindenki az ő skalpjára vadászik és ez számunkra is egy mércét jelent, tehát nem vehetjük félvállról ezt a futamot. Nyilván nem mehetünk úgy oda, hogy csak kocsizunk. Valahol középúton van az igazság. Tehát ha egy dobogót megcélzunk, akkor ez teljesen rendben van, és ha majd menet közben azt látjuk, hogy van esély arra, hogy jó időt autózzunk, akkor nyilván még jobban rá fogunk pattanni a gázra.”

Egy nemzeti bajnokság más jellegű felkészülést kíván a pilótáktól és a navigátoraiktól, mint egy Eb-, vagy vb-szereplés, hisz a hazai viszonyokat már mindenki „fejből” ismeri. Adódik a kérdés, hogy az idén a nemzetközi porondon szerzett tapasztalatokat a škodás versenyző hogyan tudja majd hasznosítani?

„Borzasztó kíváncsi vagyok arra, hogy a pályabejáráskor hogyan fogok ránézni azokra a helyekre, amiket egyébként ismerek, milyen itinert fogok diktálni. Biztos lesz változás az itinerben az elmúlt évekhez képest. Ez azért van, mert rengeteg pályát kellett feldolgoznunk az elmúlt négy verseny során, gyakorlatilag az összeset. Iszonyatos munka volt, ezekkel a feldolgozásokkal rengeteget tanultam, bármennyire is furcsa ezt mondani ennyi év után, illetve ennyi idősen. Ez nem azt jelenti, hogy készen vagyok, de biztosan másképp nézek rá most már egy gyorsaságira pályafelíráskor, mint mondjuk a korábbi években, nem beszélve arról, hogy egyébként ismerem ezeket a szakaszokat, mert már mentem rajtuk versenyautóval. Ez az egyik része a dolognak, a másik pedig az, hogy ebben az esztendőben eddig három murvás versenyt csináltam végig, azaz versenykilométerben többszöröse van a lábamban, mint a többieknek. Ha a teszteket is nézzük, akkor nekünk van 800 murvás kilométerünk, míg a többieknek maximum 200, ami iszonyatosan nagy különbség. Ezzel most magamra rakok egy kis plusz terhet, de azt gondolom, ha valaki elér egy szintet, vagy magyar bajnokságot tud nyerni, akkor annak ezzel az extra nyomással is meg kell tudni birkózni.”

Ranga Péternek mindig is a kedvencei közé tartozott Veszprém és környéke. Ha a Mikulás Rallye-kat is beleszámoljuk, akkor az idei lesz a 10. veszprémi futam, amin a 32 éves pécsi pilóta rajthoz áll, ráadásul a 2016-os Mikulás Rallye óta az összes itteni futamot megnyerte.

„Nagyon megszerettem ezeket a gyorsaságikat és komoly rutinra tettem szert az évek során. Ezért bíztam benne, ha egyszer egy ütőképes autónk lesz, akkor bele tudunk szólni az élmezőny csatájába. Az első ilyen lehetőségünk 2016-ban volt. Ekkor ülhettem először az R5-ös Fabiába. Akkor vezettük a versenyt, de egy műszaki hiba miatt ki kellett állnunk, az ötödik gyorsaságin. Az év végén aztán sikerült megnyernünk a Mikulás Rallye-t és tavaly abban a kiváltságos lehetőségben volt részünk, hogy egész esztendőben versenyezhettünk országos bajnokságban az R5-ös Škodával. Azt meg kell jegyezzem, hogy szerencse is társult a tavalyi győzelmünkhöz, annak ellenére, hogy gyorsak voltunk már első nap, ketten-hárman defektet kaptak, kihullottak, vagy hátraestek az elejéből. Ezzel nem akarom magunkat lehúzni, de nem csak gyorsak, hanem szerencsések is voltunk, így sikerült megszereznünk azt a bizonyos első ORB-futamgyőzelmet.  Decemberben a Mikulás Rallye-t ismét megnyertük, úgyhogy most már talán mondhatom, hogy jól megy a versenyzés Veszprémben és környékén.”

Ranga anyagiak híján 2018-ban csak a murvás futamokon áll rajthoz, azzal a csapattal és azzal az R5-s Fabiával, amivel a tavalyi évben is versenyzett. Az egyetlen változás a pécsi fiú mellett a navigátor személye, hisz Szőke Tamást Holczer Dániel váltotta a jobb oldalon.

„Szombathelyhez úgy álltam hozzá, hogy csak érezzük jól magunkat, abszolút nem volt bennem teljesítménykényszer. Tisztában voltam vele, hogy 5 hónapja nem ültem versenyautóban, ezért nem akartam magam még pluszban azzal feszíteni, hogy bármilyen elvárást támasszunk magunk felé. Ez teljesen tudatos volt részemről, és szükségem is volt az első napi gyorsaságikra ahhoz, hogy közelítsek a tavalyi sebességemhez. Danival kapcsolatban pedig már az első gyorsaságitól kezdve jó volt az összhang, úgy, hogy az Iseum Rallye előtt még soha egyszer sem versenyeztünk együtt. Danit egyébként kiváló navigátornak tartom, és ez be is bizonyosodott, mert tök jól tudtunk együtt dolgozni. Szombathelyen szépen felépítettük a versenyt és a végére már azt mondhatom, hogy talán közelítettem a tavalyi tempómhoz és ez az élmezőnyhöz képest is viszonylag jó volt. A szombathelyi teljesítményünk miatt, illetve tudva azt, hogy Veszprémben azért viszonylag nagyobb rutinunk van, már nem szeretnék azzal takarózni, hogy jól érezni megyünk magunkat, meg autókázni, ezért a dobogó az elvárás magunk felé. Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy ott lesz a mezőnyben Herczig Norbi és Bútor Robi is a bajnokság állandó résztvevői mellett, tehát akárcsak tavaly, úgy idén is az egyik legerősebb R5-ös mezőny lesz az, ami felsorakozik Veszprémben. Ráadásul bármi megtörténhet, gondolok itt a defektekre, a műszaki problémákra vagy a körbeverésekre. Nem lesz egyszerű feladat, de mindenképp a dobogót célozzuk meg a bajnokság ötödik futamán.”

Bútor Róbert a sorban a harmadik versenyző, aki – a másik két pilótától eltérően, már 2013-ban – felhagyott az aktív versenyzéssel, illetve, ha pontosan akarunk fogalmazni, 5 éve nem állandó résztvevője az ORB-nek. Robi „aktív ralinyugdíjasként” csak a kedvenc futamain, a saját maga és a nézők szórakoztatása végett áll rajthoz.

„Abszolút felkészülésnek szántam a Szombathely Rallye-t Veszprémre, viszont ez abból adódott, hogy már nem bírtam tovább várni, mert a decemberi Mikulás Rallye-n ültem utoljára autóban.  Azóta nézegettem a műhelyben, dolgoztunk rajta, szépítgettük, rendbe tettük, de igazából bele se ültem és egyszerűen nem bírtam már tovább. Annyira menni akartam, hogy a számomra legkevésbé kedvelt versenyen, a Szombathely Rallye-n ott voltunk a rajtnál. A meglepetés az volt a dologban, hogy ezzel az autóval még a vasi pályák is tetszettek. Legutoljára 2012-ben indultam Szombathelyen, és akkor is csak az első gyorsaságiig jutottunk el, mert ott egy fát emblémára vettünk a Mitsubishivel, ahhoz képest jó eredményekkel, felszabadultan, precízen, pontosan tudtunk versenyezni. Veszprém pedig az egyik kedvenc versenyem, sőt a murvás futamok közül ezt szeretem a legjobban, mindig is imádtam az ottani gyorsokat. Most is így vagyok vele, borzalmasan várom és a tavalyi eredmények alapján azt gondolom, hogy ha minden a helyén van, akkor valóban tudunk az első ötben autózni, sőt még az első ötön belül is szeretnék inkább a háromban menni, de ilyen kevés versenykilométerrel, ami nekem van, azért nehezen megvalósítható. Viszont azt érzem, hogy még egy lapáttal rá tudok tenni, mert Szombathelyen is egy nagyon biztonsági autózást produkáltam. Ez két dologból adódik: egyrészt keveset ülök az autóban és nem szeretnék benne kárt tenni, ezért kicsit visszafogottabban teljesítek, mint amire képes lennék. Másrészt pedig öregszem. Ez egyértelmű, nem vagyok annyira vállalós, mint régebben. Viszont most Veszprémben szeretnék egy kicsit többet beletenni minden oldalról és nagyon bízom benne, hogy ez ki is fog jönni belőlem.”

“Abban is bízom, hogy elkerül a balszerencse, mert a tavalyi versenyt iszonyatosan jól kezdtük és sajnos a második gyorsaságin vége is lett annak a nagyon jó szájízű versenynek, miután defektet kaptunk és megálltunk kicserélni a kereket. Onnantól nem tudtam, nem akartam 100 %-on menni, így nem azok az eredmények jöttek, amik bennünk voltak. Remélem, hogy elkerül mindenféle defekt és technikai probléma és valóban egy kemény, Bútor Robi-s autózást tudok produkálni. Magam felé ez az elvárásom, emellett szeretnék látványosan is menni, mert nekem a nézők mindig is nagyon fontosak voltak. Sajnos egyre kevesebben vannak a pályák szélén, de én annak a kevésnek is szeretnék örömöt szerezni! Ezért nem fogok annyira a másodpercekért menni, hogy ne nyúljak rá a kézifékre, vagy ne húzzam el keresztbe. Fontos az, hogy jól érezzük magunkat, fontosak a nézők és csak harmadsorban fontos az eredmény, ezért bízom benne, hogy nem fogok csalódást okozni látvány szempontjából sem.”

A július 7- 8. között megrendezendő Veszprém Rallye-n tehát az a nagy kérdés, hogy a három škodás versenyző mire megy az ellenfelekkel, vagy éppen fordítva, a Turán Frigyes és Hadik András fémjelezte ORB-mezőny elbír-e a beugró pilótákkal. Összesen 62 páros nevezett a versenyre az első osztályban, közülük 20-an vágnak neki a futamnak R5-ös autókkal. A Rally 2-ben 26 autót láthatnak az érdeklődők. Szombaton délután kettő, majd vasárnap további három szakaszt kell teljesíteni a mezőnynek.

További részletek a pénteken kezdődő versennyel kapcsolatban ezen a linken találhatók.

 

Szöveg: Vörös Gergő

Fotó: Molnár János, Szabó-Jilek Ádám

Forrás: Vezess