Nemrég a Bosch meghívására a cég boxbergi tesztpályáján jártam, ahol a dízelmotorok közúti emissziós tesztje mellett a biciklikhez kifejlesztett blokkolásgátlót is ki tudtam próbálni. A biciklik súlyához igazodó, könnyített rendszer alapját a motorkerékpárok blokkolásgátlója adta. A rendszer hidraulikus fékrendszerű, első tárcsafékes és elektromos rásegítésű (pedelec: pedal-electric) biciklikhez készült, amelyeken biztosított az áramellátás.

Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 1
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 2

Van biciklid? Akkor erről tudnod kell!

Van biciklid? Akkor erről tudnod kell!

Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 11
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 12
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 13
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 14
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 15
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 16
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 17
Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 18
Fotó megosztása:

A féknyomást kézzel kell előállítani a fékkar meghúzásával, ezt a nyomást a kerékfordulatszám-jeladó alapján elektronika veszi vissza, majd növeli ismét a kerekek megcsúszásának határáig. A kizárólag az első kerekekre ható rendszer villámgyorsan szabályoz, másodpercenként akár 100-szor is képes ráadni és visszavenni a féknyomást.

A rendszert kipróbáltam jól tapadó aszfalton, murván, majd változó tapadású felületen is, és az eredmény meghökkentően jó volt. 30 km/óra körüli sebességről vészfékezve, a bal fékkart teljesen behúzva a bicikli kiválóan lassult és még apró kőzúzalékkal csúszóssá tett felületen sem veszített stabilitásából.

A legérdekesebb az a feladat volt, amikor a pályát keresztben átszelve, az aszfaltcsík szélén vészfékezve egyméteres távolságon belül négy különféle tapadású felületen lassítottam. Először aszfalton, majd a vízelvezető árok fémrácsán, utána poros földön és a pálya széli füvön gördült a kerék. A lassulás folyamatos volt, a gyorsan változó tapadási együttható dacára.

Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 19

Segít fékezni a blokkolásgátló, főleg azoknak, akik ódzkodnak az első fék használatától, mert félnek az orra eséstől

A megoldás előnye, hogy a  kerékpár nem tör ki, fékezés közben stabil marad és nem emeli a hátsó kerekét, bármilyen erősen lassítsunk is. Blokkolásgátló használatával a kerékpáros az első fék betépésekor sem bukhat előre, és ez az elsődleges értéke a kerékpár ABS-nek. Így ugyanis a biciklisták bátran használhatják az első féket, akár tövig húzva a kart és kihozhatják az a lassulást, amire a fékrendszer képes.

Ennek különösen nagy jelentősége van a vadul gyorsuló elektromos kerékpároknál. A pedelec cangákba gyártott Bosch villanymotor akár 75 Nm nyomatékot képes leadni, ami egy ezres régi Swift szintje, az autó súlyának töredékével. A fejlesztés egyelőre egyféle fékrendszerrel lesz elérhető és csak elektromos rásegítésű kerékpárokba szerelik be. A blokkolásgátlós fékrendszer piaci bevezetését 2018 őszére tervezi a cég.

Van biciklid? Akkor erről tudnod kell! 20

Autókban 1978 óta van Bosch-blokkolásgátló, 2018 őszétől kerékpárokban is lesz

Mivel a Bosch egy komoly nagyvállalat, a mintegy két éven át tartó tesztelésre nem a portásfiút kérték fel, aki úgyis biciklivel jár munkába, hanem megbízták vele Stefan Schlie-t. Schlie triál-világbajnoki második helyezett és többek között arról ismert, hogy Philipp Foltz kíséretében lecsapatott MTB-vel a 2964 méter magas Zugspitzéről, Németország legmagasabb csúcsáról.

Schlie a cég elektromos kerékpárhajtásának prókátora. Az elektromos rásegítést megvető hagyományőrzőknek azt mondja, hogy elektromos támogatással a hegyi bringázás élményét több ember élheti át, ő olyan helyekre jut el, ahová csak lábbal hajtva nem, nagyobb területet járhat be ugyanannyi idő alatt, és ott az elektromos támogatás élvezeti faktora.