Nemrég a Bosch meghívására a cég boxbergi tesztpályáján jártam, ahol a dízelmotorok közúti emissziós tesztje mellett a biciklikhez kifejlesztett blokkolásgátlót is ki tudtam próbálni. A biciklik súlyához igazodó, könnyített rendszer alapját a motorkerékpárok blokkolásgátlója adta. A rendszer hidraulikus fékrendszerű, első tárcsafékes és elektromos rásegítésű (pedelec: pedal-electric) biciklikhez készült, amelyeken biztosított az áramellátás.

28-as kerekű városi kerékpárokon jelenik meg az újdonság, hegyi bringás, downhilles alkalmazásról egyelőre nem tudunk. Az ABS csak Magura-fékrendszerű kerékpárokkal működik, legalábbis egyelőre

A féknyomást kézzel kell előállítani a fékkar meghúzásával, ezt a nyomást a kerékfordulatszám-jeladó alapján elektronika veszi vissza, majd növeli ismét a kerekek megcsúszásának határáig. A kizárólag az első kerekekre ható rendszer villámgyorsan szabályoz, másodpercenként akár 100-szor is képes ráadni és visszavenni a féknyomást.

A rendszert kipróbáltam jól tapadó aszfalton, murván, majd változó tapadású felületen is, és az eredmény meghökkentően jó volt. 30 km/óra körüli sebességről vészfékezve, a bal fékkart teljesen behúzva a bicikli kiválóan lassult és még apró kőzúzalékkal csúszóssá tett felületen sem veszített stabilitásából.

A legérdekesebb az a feladat volt, amikor a pályát keresztben átszelve, az aszfaltcsík szélén vészfékezve egyméteres távolságon belül négy különféle tapadású felületen lassítottam. Először aszfalton, majd a vízelvezető árok fémrácsán, utána poros földön és a pálya széli füvön gördült a kerék. A lassulás folyamatos volt, a gyorsan változó tapadási együttható dacára.

Segít fékezni a blokkolásgátló, főleg azoknak, akik ódzkodnak az első fék használatától, mert félnek az orra eséstől

A megoldás előnye, hogy a  kerékpár nem tör ki, fékezés közben stabil marad és nem emeli a hátsó kerekét, bármilyen erősen lassítsunk is. Blokkolásgátló használatával a kerékpáros az első fék betépésekor sem bukhat előre, és ez az elsődleges értéke a kerékpár ABS-nek. Így ugyanis a biciklisták bátran használhatják az első féket, akár tövig húzva a kart és kihozhatják az a lassulást, amire a fékrendszer képes.

Ennek különösen nagy jelentősége van a vadul gyorsuló elektromos kerékpároknál. A pedelec cangákba gyártott Bosch villanymotor akár 75 Nm nyomatékot képes leadni, ami egy ezres régi Swift szintje, az autó súlyának töredékével. A fejlesztés egyelőre egyféle fékrendszerrel lesz elérhető és csak elektromos rásegítésű kerékpárokba szerelik be. A blokkolásgátlós fékrendszer piaci bevezetését 2018 őszére tervezi a cég.

Autókban 1978 óta van Bosch-blokkolásgátló, 2018 őszétől kerékpárokban is lesz

Mivel a Bosch egy komoly nagyvállalat, a mintegy két éven át tartó tesztelésre nem a portásfiút kérték fel, aki úgyis biciklivel jár munkába, hanem megbízták vele Stefan Schlie-t. Schlie triál-világbajnoki második helyezett és többek között arról ismert, hogy Philipp Foltz kíséretében lecsapatott MTB-vel a 2964 méter magas Zugspitzéről, Németország legmagasabb csúcsáról.

Schlie a cég elektromos kerékpárhajtásának prókátora. Az elektromos rásegítést megvető hagyományőrzőknek azt mondja, hogy elektromos támogatással a hegyi bringázás élményét több ember élheti át, ő olyan helyekre jut el, ahová csak lábbal hajtva nem, nagyobb területet járhat be ugyanannyi idő alatt, és ott az elektromos támogatás élvezeti faktora.