Sportmodellekkel bővíti kínálatát a Hyundai. Az N név utalhat a koreai Namjangban lévő fő fejlesztő- és tesztközpontra, a Nürburgringre, ahol az autó finomhangolásához mentek sokat a fejlesztők, de a név eredetmondájában szerepel egy kanyarkombináció is, egy jobbos majd egy balos visszafordítóval.

Bármiről is nevezték el így, ősszel Magyarországon is elérhető lesz a sportos almárka legelső autója. Egyelőre kétliteres, 250 vagy 275 lóerős benzines turbómotorral és hatgangos kézi váltóval jön, később várhatóan duplakuplungos automatával is.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 1
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 2

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest?

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest?

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 23
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 24
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 25
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 26
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 27
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 28
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 29
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 30
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 31
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 32
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 33
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 34
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 35
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 36
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 37
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 38
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 39
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 40
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 41
Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 42
Fotó megosztása:

A többi modellhez el nem elérhető Performance-kék színben kiállított autót nemrég egy csarnokban meg tudtuk nézni, de vezetni nem. Így egyelőre csak a gyártó információi alapján tudjuk elmesélni, hogy a hideg motornál a fordulatszámmérőben figyelmeztetés jelzi azt a fordulatszámot, amit az adott hőfoknál lehetőleg ne lépjünk túl, mint az M-es BMW-kben. Érdekes funkció a fordulatszám-kiegyenlítés is, ami visszakapcsolásnál köztes gázzal kiegyenlíti a nyomatékokat és stabilizálja az autót.

Bár a sportcsomag 10 milliméteres futóműültetést tartalmaz, de ezzel a felszereltséggel 235/35 R19-es kerekek járnak, amelyek nagyobb átmérőjűek a 225/40 R18-as szettnél. Összességében csak négy millimétert csökken a hasmagasság, 1451-ről 1447-re.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 43

Az volt a fejlesztők célja, hogy ne essen össze az autó két kör után a Nordschleifén kenődő gumival és túlmelegedett fékkel

Előbbi gumiszett gyártója a Michelin, utóbbié a Pirelli. Mindkét gumiabroncson megtaláljuk a Hyundai N logóját, mert az alapkonstrukción belül az i30 N fejlesztőinek elvárásai határozták meg a gumi kialakítását.

Mivel ez egy új korszak az autóipari világuralomra törő Hyundai életében, interjút kértünk a Hyundai i30 N fejlesztési igazgatójától. Az autó műszaki megoldásairól beszélő Klaus Köster a nagyteljesítményű autók fejlesztését igazgatja Rüsselsheimben, a Hyundai európai fejlesztőközpontjában.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 44

Klaus Köster (balra) 2000-től 2015-ig dolgozott a Daimlernél, két éve érkezett a Hyundaihoz. A W203-as C30 CDI AMG-től az SL 65 AMG-ig igen sok sportmodell fejlesztését vezette az AMG-nél

Köster úr, ön 15 évig a Daimlernél dolgozott, többek között a CLK 63 AMG Black Series, a 12 hengeres SL 65 AMG vagy az E63 AMG fejlesztését irányította. Mi vonzotta az új munkában?

Itt valami egészen újat hozhatunk létre az N-almárkával és ilyen kihívás ritkán adódik.

A Hyundai i30 N-nek nincs elődmodellje. Mely konkurensek szolgáltak mérceként a fejlesztés során?

Mondhatnánk sokféle autót, mindketten ismerjük a vetélytársakat. A személyes favoritom a kategória alapítójaként a Golf GTI, de fontos versenytárs a Focus ST és az RS, illetve a Mégane RS vagy a Peugeot 308 GTI is.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 45

Ötféle üzemmód van: eco, normal, sport illetve az N-módokon belül sport+ és egyéni

Miért pont 250 és 275 lóerős a motor?

Mindig az a kérdés, hogy melyik pályán szeretnénk játszani. A konkurensek ismeretében döntöttek így a marketinges kollégák. Ma a modellfrissítés utáni Golf GTI 230 lóerős, nem hiszem, hogy a nyolcadik generáció is ugyanitt tart majd.

Mi a különbség a két verzió között?

A motorkonstrukció azonosnak mondható, különbség a motorapplikációban van. Az erősebbikben a csúcsértékek magasabban húzódnak. A két variánsnak kicsit eltérő a sebességváltó-áttételezése, az erősebbnek valamivel rövidebbek a fokozatai. Fontos tudni, hogy a Hyundai i30 N-re is érvényes az öt év, kilométer-korlátozás nélküli garancia.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 46

A Performance-csomaghoz jobb fékek is járnak

Mennyi a Hyundai i30 N körideje a Nürburgringen?

Nem fogunk Nordschleife-időt kommunikálni. Pár újságíró vezette a prototípust és mély benyomást tett rájuk az autó kényelme és sportossága közötti széles tartomány. A tág felhasználási terület és a vevők vezetési élménye volt a fő fejlesztési cél, nem pedig az, hogy mi érjünk körbe a leggyorsabban.

Miért elektronikus a differenciálzár és nem mechanikus vagy Torsen-önzárású?

Egy elsőkerék-hajtású sportmodellnél mindig fontos kérdés az erő talajra vitele. Egy elektronikus rendszer jobban az autóhoz igazítható és hangolása több szabadságot enged, mint a mechanikus megoldásé. A súlykülönbség nem játszott szerepet.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 47

6,4 mp a 250, 6,1 mp a 275 lóerős gyorsulása százra. Utóbbinak a sportcsomaggal rövidebb a váltó-áttételezése. A végsebességet elektronika szabja meg 250 km/órában

Kikapcsolható a menetstabilizálás?

Igen, mégpedig teljesen deaktiválható. A háromállású rendszernek van lazább ESP sport üzemmódja is. De nagyon-nagyon sokat dolgozunk azon, hogy bekapcsolva a rendszer olyan legyen, mint az ideális útitárs, aki csak akkor szól és csak akkor csinál bármit, amikor a vezetőnek szüksége van rá. Bekapcsolt ESP-vel a Nürburgring Karussel (körhinta) nevű, döntött, rázós kanyarjában sok konkurens a gázadás ellenére csak lassul és lassul. A mi autónkkal nem fordul elő ilyesmi.

Miben változott a futómű?

Maradt az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros alapkonstrukció, a lengéscsillapítás elektronikusan vezérelt. Így az ötféle üzemmódtól függően a sportos alaphangolás ellenére az autó kényelmesen is képes rugózni. A CMPS helyét RMPS kormánymű vette át (Előbbi a Coloumn Mounted Power Steering, itt a kormányoszlopra szerelt villanymotor segít elfordítani a kormányt. A másik a Rack Mounted Power Steering, itt a fogaslécen van kormányerőket meghatározó villanymotor. – a szerk.) Ezáltal sokkal precízebben vezethető az autó és jobbak visszajelzések a kormánykeréken.

Miért cseréli valaki Hyundaira az AMG Mercedest? 48

Nem kerülhetett lejjebb a vezetőülés, de átlagos magasságú embereknek sisakban is el kell férniük

Főnöke, Albert Biermann a BMW M-divíziójánál irányította a fejlesztést, ön az AMG-nél volt vezető. Mire ment volna az N-részleg a német prémiummárkáktól elcsábított nagyágyúk nélkül?

Első kapcsolatom a normál Hyundai-ügyfelekkel egy taxisofőr volt Dél-Koreában. Ő egyszerűen A-ból B-be akar eljutni, nem a sportosság érdekli. Európában valóban más az ügyfelek elvárása a menetdinamika terén, de ne úgy képzelje el a munkát, hogy mi, az okosok megmondtuk, hogy ezt vagy azt így meg úgy kell csinálni. Az i30N közös fejlesztés a dél-koreai központtal  és extrém jó volt az összhang. Ha nem húz mindenki egy istrángon ugyanabba az irányba, sosem érjük el ezt az eredményt.

Köster úr, köszönjük a beszélgetést!

Milyen szerinted az i30 N? Ütős lett vagy kár a benzinért?
503 szavazat - átlag: 8.34 (10-ből)
Milyen szerinted az i30 N? Ütős lett vagy kár a benzinért?