Minden eddiginél több, 19 R5-ös rali-versenyautó áll rajthoz a hétvégi 24.  Veszprém Rallye-n, az Országos Rallye Bajnokság ötödik futamán. Eredetileg 20-an lettek volna, ám Velencei Ádám összetörte a Hyundait, a pilóta és a navigátor jól van, de nem tudnak elindulni.

Nem csak a rekordszámú top kategóriás versenyautó, hanem azok legénysége is bőven szolgáltatott beszédtémát az elmúlt hetekben, napokban, hisz a veszprémi futamon ismét versenyautóba ül a korábbi háromszoros abszolút bajnok Benik Balázs, valamint Bútor Róbert is. Mind két visszatérő egy-egy Škoda Fabiát terelget majd a hétvégi versenyen.

Benik Balázs hatéves szünetet követően két éve épp Veszprémben ült vissza egy alkalom erejéig egy Ford Fiesta R5-be. Azóta nem sokat hallottunk a háromszoros bajnokról, egészen a májusi Iseum Rallye-ig, ahová ő is kilátogatott, hogy megnézze verseny közben egykori mentorát, Kiss Ferencet. Beniket a szombathelyi futam után az egyik csapat meghívta egy murvás tesztre, hogy próbáljon ki egy R5-ös Škoda Fabiát, majd nem sokkal a tesztet követően a háromszoros bajnok bejelentette, hogy rajthoz fog állni a szezon második murvás futamán a Veszprém Rallye-n.

„Azt előre szeretném leszögezni, hogy ez a visszatérésem a Veszprém Rallye-ra korlátozódik jelen pillanatban. Talán még egy versenynek van realitása az idei esztendőben, egy aszfaltos futamon lehet, hogy rajthoz állunk, de ezt még nem merem 100 százalékos biztonsággal kijelenteni. Úgy várom a veszprémi futamot, mint annak idején a pályafutásom kezdetén az első versenyeimet, szinte visszamentem gyerekbe. Persze a navigátorommal, Magyar Bencével megbeszéltük, hogy mik a realitások, nyilván nem ez a célunk, mint ezelőtt 8-10 éve, hanem az, hogy érezzük jól magunkat az autóban, de természetesen minden tőlünk telhetőt megteszünk. Hogy ez mire lesz elég, az meg majd ki fog derülni a hétvégén. Kíváncsiak vagyunk, és az is egy motivációs tényező, hogy összemérjük a tudásunkat a fiatalokkal és azokkal a versenyzőkkel, akik most a top kategóriában versenyeznek.”

Nagyágyúk visszatérése a Veszprém-ralin 17Persze az egyfutamos visszatérés kapcsán előbb-utóbb mindenki nekiszegezi a kérdést a háromszoros bajnoknak, hogy nem játszott-e el a gondolattal, hogy akár egy teljes szezont teljesítsen akár már 2018-ban?

„Ez egy összetett dolog, nyilván a hétköznapi életünket nagyon nehéz kiváltani, illetve a másik része a dolognak, hogy azóta van  családunk. Adódik a kérdés, hogy fel akarom-e áldozni a hétvégéimet, amit a családommal is tölthetnék. Nyilván ott van a versenyen is a család, de akkor az nem róluk, hanem kizárólag rólam szól. Azt gondolom, hogyha elkap a gépszíj, akkor valószínűleg mindent elkövetek azért, hogy menjek. Ez a legutóbbi visszatérésem alkalmával nem valósult meg. 2015-ben, amikor legutóbb elindultam, ez a gondoltat ott volt a kisagyamban, ezt vártam volna, de nem történt meg. Nyilván benne volt a hosszú kihagyás, a technikai hiba, ami menet közben történt az autóval.

Ez a két tényező együtt így egy kicsit sok volt. Talán emiatt nem jött úgy vissza az érzés. Ettől függetlenül a rali olyan, mint a szerelem. Hogyha az ember meglátja élete párját, akkor onnantól kezdve megtesz érte mindent, hogy együtt legyen a választottjával. Így van ez a versenyzéssel is. Ebből az aspektusból kíváncsi várakozás tölt el a Veszprém Rallye kapcsán, de a kérdésre nem tudok se igennel, se nemmel válaszolni.”

Nagyágyúk visszatérése a Veszprém-ralin 18Benik Balázs mellett Bútor Robit is egy Škoda Fabia R5-tel láthatja a nagyérdemű Veszprémben. Bútor 2016-ban és idén egy Peugeot 306 Maxit terelgetett az aszfaltos futamokon. A kis oroszlánt pedig egy csúcskategóriás versenygép követi Bútor életében.

„A tavalyi évben sikerült a jobb oldalra beülnöm egy-két alkalommal egy R5-ös autóba, és egyszerűen annyira megtetszett az autónak a működése és profizmusa, hogy úgy éreztem, mindenképp ki kell próbálnom egy ilyen technikát. A Veszprém Rallye-ra esett a választásom, egyrészt azért, mert az itteni pályák a kedvenceim közé tartoznak, másrészt pedig murván szerettem volna először ilyen autóba beülni. Nem volt egyértelmű, hogy milyen autó lesz, aztán hosszú gondolkodás után a Škoda mellett döntöttem.

Úgy tervezem, hogy évente két-három versenyt szeretnék menni a Fabiával, kizárólag hobbiszinten, a magam és a nézők szórakoztatására. Nem szeretnék teljes bajnokságot futni, továbbra is tartom magam a korábbi álláspontomhoz. Nincs időm, energiám és pénzem sem arra, hogy nyolc versenyt teljesítsek egy évben. Kiválasztok két-három versenyt minden évben, és azokon szeretnék részt venni. Ez természetesen nem zárja ki azt, hogy szeretnék eredményesen autózni, mindenképpen arra készülök, hogy minél jobb eredményt érjek el, de nem görcsölve, vagy hogy bárkinek is meg kellene felelnem. A cél az, amit a Peugeot 306 Maxival sikerült elérnem, hogy jókedvűen, tényleg élvezettel, élménnyel tudjak autózni. Ebből az elképzelésemből nem szeretnék engedni. Nem az az orrtolós, milliméterre elfordulós versenyző szeretnék lenni, hanem vadul, látványosan és felszabadultan szeretnék menni. Azért azt hozzáteszem, hogy az eredmény is érdekel, tehát nem csak kizárólag a nézőknek fogok autózni, mert azt nem tudom megtenni. Szeretnék az élmezőnyben autózni, és emellett szeretnék látványosan és gyorsan menni.”

A két nagy név mellett egy fiatal tehetség is akad új belépőként a 2-es kategóriában: a Rallye2 2016-os abszolút bajnoka, Vizelli Károly a jól megszokott Lada VFTS-ét szintén egy R5-ös Fabiára cseréli Veszprémben.

„Tavaly nagy küzdelemben sikerült megnyernünk a Rallye2-es abszolút bajnokságot, aminek elképesztően örültünk. Lassan 10 éve hajtjuk a Zsigulit és nagyon gondolkodóba estünk azon, hogy nem kellene-e valamilyen irányba megmozdulnunk, hogy feljebb tudjunk lépni a ranglétrán. Picit tanácstalanok voltunk év végén, hogy jó, váltunk, de milyen irányba induljunk el? A Zsiguli után nem vágytunk egy elsőkerekes kocsiba, inkább egy összekerekes autóval szerettünk volna menni. Ezek közül meg a legkomolyabb az R5-ös autó, amiről álmodni se mertünk, hogy lesz rá lehetőségünk, de elkezdtünk tervezgetni vele. Elindultunk az év végén támogatókat keresni, de sajnos nem jártunk sikerrel, így maradt erre a szezonra is a Zsiguli. Minimális támogatásunk van, nem sok, amit az egész évre be akartunk osztani, viszont Korda Erik nagyon jó ajánlatot tett nekünk, ami szinte visszautasíthatatlan volt, így Veszprémben rajthoz tudunk állni az ő R5-ös Škoda Fabiával. Erik rengeteget segített, hogy megvalósuljon ez a projekt és az utolsó pillanatban döntöttünk úgy, hogy belevágunk ebbe a kalandba. Hirtelen jött ez a lehetőség és nem tudjuk, hogy lesz-e folytatás, de ezt a lehetőséget egyszerűen nem hagyhattuk ki.”

Nagyágyúk visszatérése a Veszprém-ralin 19A csütörtöki hivatalos tesztet megelőzően Vizelli egy alkalommal már ült R5-ös autóban, igaz, akkor mindössze pár kilométeren keresztül élvezhette, hogy milyen is egy turbós, négykerék-hajtású versenyautó.

„A tavalyi év végén, a Mikulás Rallye-n Érdi Tibi ment Korda Erik Škodájával, és azzal az autóval tudtam menni két kört egy tesztpályán, ami szuper érzés volt, nem is tudnék rá mit mondani. Ez a kocsi nagyon brutális, ízig-vérig versenyautó. A Veszprém Rallye nem arról fog szólni számunkra, hogy villantsunk vele valami nagyot, hanem hogy minden másodpercét kiélvezzük az autónak. Ahhoz, hogy igazán gyorsak legyünk egy R5-össel, még rengeteget kell tanulnunk. Számomra nagyon nagy dolog, hogy bemutatkozhatunk az első osztályban és az elsődleges célunk az lesz, hogy befejezzük a versenyt. Nagy falat lesz, olyan ez, mintha egy létra középső fokáról egyenesen a tetejére próbálnánk meg felugrani.”

A 24. Veszprém Rallye már pénteken délután 17.30-kor kezdetét veszi az első 15 autó számára, hisz a királyszentistváni kvalifikáció dönt a másnapi rajtsorrendről. Szombaton kettő, míg vasárnap hat szakaszt teljesít majd a rajthoz álló 64 első osztályú páros.