A tavalyi támogatás mindössze 1 százalékával számolhat az Egyesült Államok környezetvédelmi hivatalának (EPA) könnyű gépjármű bevizsgálási osztálya, ha véglegesítik a Fehér Ház március 21-én keltezett költségvetési előirányzatát.

Donald Trump 48 millió dollárral csökkentené az EPA támogatását. Ez a hivatal összköltségvetésének 31 százaléka, ám hatása nem egyenletesen oszlana meg a cégen belül: mintegy 50 programjukat teljesen törölni kellene, a könnyű gépjárművek károsanyag-kibocsátását vizsgáló részleg munkája pedig ellehetetlenülne.

Az ő finanszírozásukat részben az autógyártóktól beszedett sápokból oldaná meg Trump, ám így is a munkatársak több mint felét (304-ből 168 embert) el kellene bocsátani. A hivatal nem kommentálta a helyzetet, szóvivőjük csupán annyit mondott: továbbra is hatásosan fogjuk szolgálni az adófizetőket és óvni a környezetet.

Az autógyártók szövetsége ezzel szemben aggályát fejezte ki: attól tartanak, a források korlátozása miatt lassabban folyik majd a munka a hivatalban, így komoly késések várhatók az új modellek környezetvédelmi minősítéshez kötött piaci bevezetése terén. „Hátrányba kerülnek azok a gyártók, akik becsületesen betartják a szabályokat.” – tette hozzá az EPA egy volt munkatársa.

Az EPA volt az a szervezet, amely 2015-ben leleplezte a Volkswagen emissziós manipulációit. Az autógyártónak végül akár 25 milliárd dollárjába is kerülhetnek a kártérítések és bírságok, illetve a csaknem 600 ezer érintett gépkocsi részleges vagy teljes visszavásárlása – és ez csak az USA piacán.

A Fehér Ház májusban hozza nyilvánosságra a végleges költségvetést.

Kapcsolódó címkék: autóipar Donald Trump