A súlyos és halálos éjszakai közlekedési balesetek arányát tekintve kiderült, hogy a nem szabvány szerint megvilágított és a kivilágítatlan útszakaszokon bekövetkező szerencsétlenségek esetében szinte alig van különbség – derül ki a Green Public Lighting Zrt közleményéből.

A kivilágítatlan utakon a súlyos balesetek 69 százaléka követel halálos áldozatot, míg a nem szabványosan megvilágított utak esetében ez 58 százalék. Pedig megfelelő közvilágítás mellet a halállal végződő esetek aránya 30 százalék alá csökkenthető. A balesetek környezetében lefolytatott közvilágítási vizsgálatok során kiderült, hogy az adott szakaszon a rendszerek több mint fele nem a szabvány szerinti megvilágítási értéket produkálta.

A közúti közlekedési balesetek 29 százaléka sötétedés után történt 2011-ben. Ezek 61 százaléka lakott területen belül történt, ahol kiépített közvilágítás működik. Vizsgálati eredmények szerint a megfelelően kiépített és működtetett közvilágítás akár felére is csökkenthetné a halálos és súlyos áldozatok számát, részben a balesetek számának mérséklésén keresztül.

Halálos veszély a rossz közvilágítás 2 A kutatás rámutat, hogy éjszaka, közvilágítással ellátott területeken bekövetkezett balesetek környezetében az esetek 56 százalékában az adott útszakaszon nem volt a szabványos a megvilágítás mértéke.

Főleg a kistelepülések átmenő főútjain és a városok kijelölt gyalogos-átkelőhelyein – az ún. konfliktusterületeken, ahol a gyalogos és a közúti forgalom találkozik – kell kiváltképp odafigyelni a rendszer megfelelő kiépítésére, ezek a legveszélyesebb területek a közlekedési balesetek szempontjából.

A korlátozott látási viszonyok között – ez a közvilágítás kapcsán az alkonyati fénycsökkenéstől a hajnali derengésig tartó időszakot jelöli – bekövetkező balesetekben a súlyos, halálos sérülések több mint kétharmadát gyalogosok szenvedik el, míg a kerékpárosok és gépjárművel közlekedők nagyjából fele-fele arányban osztoznak a sérülések másik egyharmadán.

Mint az elemzés kifejti, jelenleg megvilágítás tekintetében a közutakat hat kategóriába sorolják a gépjárműforgalom nagyságának megfelelően. Az előírások szerint a zebrákat és környezetüket úgy kell megvilágítani, hogy az ott tartózkodó gyalogos teljes egészében már legalább 50 méterről látható legyen, ráadásul viselkedéséből meg lehessen állapítani az átkelési szándékát, és azt, hogy vajon észlelte-e a közeledő gépjárművet. “Számos esetben tapasztaljuk, hogy ez a megvilágítási szint még a nagyvárosok gyalogos-átkelőhelyei esetében sem mindig valósul meg” – hangsúlyozza a Horváth Szilveszter, a közvilágítási rendszerek üzemeltetésével és fejlesztésével foglalkozó GREP Zrt. vezérigazgatója.

Ennek főképp anyagi okai vannak: a települések költségvetésükből nem tudják kigazdálkodni egy modernebb, jobb minőségű világítás költségeit. A cég javaslata szerint, ahhoz, hogy a helyzet legalább ne romoljon, legalább a lámpatestek gyarapításával foglalkozni kellene, ha már modernebb nem lesz a rendszer.

Az adatokból látszik, hogy a megfelelő minőségű közvilágítás képes jelentősen csökkenteni a közlekedési balesetek számát és súlyosságát, de ezen túlmenően növeli a közbiztonságot, valamint segít megelőzni a vagyonelleni bűncselekményeket és a közösségi károkozást is.