A 2012-es Új-Zéland-rali vasárnapi programja:
SS16 Burnside/ Wech Access 1   7,30km
SS17 Puhoi 1    17,94km
SS18 Auckland Domain 1   2,05km
Szerviz Auckland (30mins)
SS19 Auckland Domain 2   2,05km
SS20 Puhoi 2    17,94km
SS21 Ahuroa    6,75km
SS22 Burnside/ Wech Access 2   7,30km

Igazi verseny nélkül zárult a 2012-es Új-Zéland-rali. Yves Matton, a Citroën csapatvezetője kérésére a két versenyzője vasárnap már nem csatázott, hanem a pozícióikat tartva autóztak a célig, biztosítva a francia csapat idei harmadik kettős győzelmét.

Az esőtől sarassá vált pályákon Sebastien Loeb és Mikko Hirvonen is bőven képességei határa alatt autózott. Míg a korábbi két napon ők diktálták a tempót, a zárónapon 6-7-8. idők is megjelentek neveik mellett. De tehették, hiszen a harmadik helyezett Petter Solberg másfél perces hátrányban volt szombat este.

Győzelmével Sebastien Loeb 145-re növelte pontjainak számát, azaz már 38 ponttal vezet csapattársa, Mikko Hirvonen előtt. Ez volt az idei ötödik győzelme a címvédőnek, ami igazán briliáns, tekintve, hogy hét versenyt rendeztek. Összességében már 72 győzelemnél jár a nyolcszoros világbajnok.


“Hosszú hétvége volt és nem vezettem tökéletesen” – értékelt Loeb a versenyt követően. “Elkövettem néhány hibát a power stage-en (a külön pontokért zajló záró szakasz – a szerk.), amikor túl keményen hajtottam, háromszor is túl szélesen csúsztam, de a legfontosabb, hogy nyertünk. Izgalmas csatát vívtunk Mikkóval tegnap, nagyon jó győzelemmel távozni.”
A két Citroën végig remekelt az Új-Zéland-ralin. Remekül bevált, hogy pénteken – esős körülmények között – a mezőny elején indultak és a gumitaktikájuk is működött. Miközben a Fordnál sokasodtak a problémák, a francia csapat autói elléptek. Gyakorlatilag már pénteken eldőlt a verseny, bár Loeb és Hirvonen még szombaton is küzdött az elsőségért, egészen a csapatvezető döntéséig.

Petter Solberg, a Ford versenyzője állhatott fel a dobogó harmadik fokára, idén már negyedik alkalommal. Vasárnap már ő is csak arra törekedett, hogy megtartsa a harmadik helyet. A norvég pénteken a legtöbb ellenfelével szemben nem a lágy, hanem a kemény gumikon vágott neki a versenynek, ami megpecsételte a sorsát. Kilométerenként egy másodpercet veszíttet a jóval kisebb tapadású gumival. Hiába volt gyors a megfelelő gumik felszerelése után, a csapatdöntéssel született hibát két és fél nap alatt sem tudta maradéktalanul ledolgozni. A hetedik helyről a harmadikig jutott.

“Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy zárult a verseny, különösen azután, ami az első napon történt”, mondta Solberg a célban. “Nyerni jöttünk, de a harmadik hely is elég jó, szóval elégedettnek kell lennünk vele. A csapat és az autó fantasztikus, de folytatnunk kell, és remélhetőleg egy napon hamarosan egy győzelem is követi ezt.”

Nem is lehet panasz a norvég teljesítményére, hiszen második számú versenyzőnek szerződtette a Ford. Ami hiányzik, az a győzelem, azt pedig Jari-Matti Latvalától várnák, de a 27 éves versenyző borzalmas idényt produkál.

Egy-egy villanásra továbbra is képes, hiszen megnyerte az időmérőt, majd a verseny végén, a külön pontokért zajló power stage-et is, de magán a versenyen ismét leszerepelt. Pénteken túl szűken vágott le egy kanyart és a versenyautó kereke beakadt a drótkerítésbe, ami négy percre foglyul ejtette azt.

Hetedik helye nyomán a bajnokságban visszacsúszott a hatodik helyre, 91 pont hátrányban van a pontversenyben vezető Loebbel szemben, így bár matematikailag még van esélye a bajnoki címre, de ehhez helyet kellene cserélni a francia világbajnokkal a győzelmek és vereségek tekintetében, ami nem fog megtörténni.

Jevgenyij Novikov eredményes futamot zárt, hiszen a legjobb privát versenyzőként a negyedik helyen végzett. “Jó hétvégénk volt, a gumiválasztásunk is remekül alakult” – összegzett a bajnokságban az ötödik helyre előlépett orosz.

Novikov fő ellenfele a szintén az M-Sportnál versenyző Ott Tanak volt a hétvégén, de az észt versenyző ezúttal sem tudta hiba nélkül befejezni a versenyt. A 20. szakaszon felborult a Fiestával és kiesett az ötödik helyről. A Ford gyári csapatának autóit is felkészítő M-Sport korábban hosszútávú szerződést kötött vele, de mióta WRC-ben versenyez, a sebessége mellett kevés erényét csillogtatta.

Ennél szebben teljesített a Citroën junior versenyzője, Thiery Neuville, aki először versenyzett a szigetországban. A belga versenyző eredetileg nem indult volna Új-Zélandon a jelentős költségek miatt, de Nasszer Al-Attijah felajánlotta neki az autóját, miután ő a londoni olimpiára készül jelenleg, ahol skeet lövésben képviseli Katart. Neuville vasárnap három szakaszt is megnyert, így lehet, hogy Tanak kiesése nélkül is megszerezte volna tőle az ötödik helyet.  

Dani Sordo végzett az ötödik helyen. A spanyol Solberghez hasonlóan elgumizta magát pénteken, de sok időt veszített a sebességváltó hibája miatt is. A legjobb tíz listáját a már említett Latvala, Armindo Araujo, Ken Block és a többéves kihagyás után visszatérő Manfred Stohl tölti ki. 

2012-es Új-Zéland rali végeredménye (22/22 szakasz):

1.  Sebastien Loeb,        Citroën DS3 WRC        4ó 4p51,2mp
2.  Mikko Hirvonen,        Citroën DS3 WRC         + 29,6mp
3.  Petter Solberg,         Ford Fiesta RS WRC     + 1p36,4mp
4.  Jevgenyij Novikov,     Ford Fiesta RS WRC     + 2p13,6mp
5.  Thierry Neuville,        Citroën DS3 WRC         + 2p42,4mp
6.  Dani Sordo,              MINI JCW WRC            + 3p03,1mp
7.  Jari-Matti Latvala,     Ford Fiesta RS WRC      + 4p52,9mp
8.  Armindo Araujo,        MINI JCW WRC             + 9p36,4mp
9.  Ken Block,               Ford Fiesta RS WRC       + 10p30,3mp
10.  Manfred Stohl,        Ford Fiesta RS WRC      + 11p26,3mp

A power stage eredménye:

 1.  Jari-Matti Latvala  Ford              4p14,3mp   3 pont
 2.  Petter Solberg      Ford              + 1,5mp     2 pont
 3.  Sebastien Loeb     Citroën         + 1,7mp      1 pont

A részletes eredményekért kattintson erre a linkre.

A világbajnokság állása az Új-Zéland Rali után:
Pilóták

1. Sebastien Loeb        Citroën WRT              145 pont
2. Mikko Hirvonen         Citroën WRT              107 pont
3. Petter Solberg          Ford WRT                  90 pont
4. Mads Östberg          Adapta WRT                80 pont
5. Jevgenyij Novikov     M-Sport Ford WRT       55 pont
6. Jarri-Matti Latvala    Ford WRT                   54 pont
7. Martin Prokop          Czech Ford Rally Team  36 pont
8. Thierry Neuville        Citroën Junior WRT       32 pont
9. Dani Sordo              MINI WRC Team           29 pont
10. Nasser Al-Attiyah   Qatar WRT                  23 pont

Gyártók

1. Citroën WRT             237 pont
2. Ford WRT                 141 pont
3. M-Sport Ford WRT     103 pont
4. Qatar WRT                 47 pont
5. Citroen Junior WRT      42 pont
6. Adapta WRT               27 pont
7. MINI WRC Team          26 pont
8. Brazil WRT                 16 pont

A rali-világbajnokság egy hónap múlva folytatódik, augusztus első hétvégéjén Finnországba látogat a mezőny. Korábban ott mindig csak az északi versenyzők voltak az esélyesek, de az elmúlt négy évben kétszer is nyert Loeb. Állítólag pont tavalyi “könnyed” győzelme nyomán döntött úgy, hogy nem vonul vissza.