Négyhetes pihenőt követően utazik a rali-világbajnokság mezőnye az Új-Zéland Ralira. A Föld túloldalán tartott versenyt sokáig áprilisban tartották meg, mígnem 2007-ben novemberben, 2008-ban pedig augusztus végén próbálkoztak meg a rendezéssel. 2010 után egy év kihagyással ismét új időpontban, június végén jelentkezik a rali.

A hétvégi verseny murvás rali, s az egyik legfestőibb terepen zajlik, ahol a gyorsaság és a pilóták ügyessége nagy szerepet kap. A háromnapos verseny során a mezőny tagjai a világbajnokság néhány legjobb és legkedveltebb murvás szakaszán is próbára tehetik ügyességüket. A finommurvás felszín nem terheli meg nagyon az autókat, így a hangsúly a pilóták teljesítményén lesz, ahogy a legendás raliversenyző, Walter Röhrl nyilatkozta egyszer: “Új-Zélandon az egyetlen korlátozó tényező a pilóta képessége”.


Ilyenkor tél van Új-Zélandon, így a csapatok különös figyelmet fordítanak az időjárás-jelentéseknek. Szép idő esetén a gyorsasági szakaszok káprázatos élményt nyújtanak, ha azonban esik, az sárossá és nagyon csúszóssá teheti az utakat. 15 fok és szórványos eső várható a hétvégére, a megfelelő abroncsválasztás így kulcsfontosságú lehet a verseny végkimenetelét tekintve.
Nehéz megjósolni a végeredményt. A Ford és a Citroën is egyaránt esélyes ezen a futamon, s mindkét csapat tagjai nyertek versenyeket ezen a távoli ralin, ráadásul újra versenybe száll a MINI is.

Hiába volt Sebastian Loeb a fő esélyes 2010-ben, mégis a fordos Jari-Matti Latvala győzedelmeskedett. Az utolsó nap drámai történései tettek arról, hogy ne unatkozzanak a nézők és rajongók az Új-Zéland-ralin. Az utolsó percig folyt a küzdelem az első helyért, amelyet végül a finn pilóta szerzett meg. Sebastien Ogier nagyon csalódott lehetett, hiszen az utolsó gyorsasági szakaszig ő állt az élen, majd három kanyarral a cél előtt kicsúszott Citroënjével, így a végső győzelem a finn ölébe esett. Loeb csak bronzérmes lett, miután a zárónapon nekiment egy fának.

Nem csak Loeb és Ogier járt szerencsétlenül ezen a ralin, a félgyári Citroënnel induló Petter Solberg a harmadik helyen autózott, amikor letért az útról és nekicsapódott autójával egy villanyoszlopnak. A pilóta és navigátora szerencsére sértetlen maradt.

“Az utak gyorsak és simák, s azt kell mondjam, hogy a vezetés szenzációs” –  nyilatkozta az Akropolisz-ralin begyűjtött győzelmét követően az egyéni ponttáblát vezető Loeb. “Mindig is egy olyan rali volt, ahol sok minden történik, néha a kedvünkre való dolgok, néha kevésbé azok, de mindenesetre ez egy izgalmas rali”- tette hozzá a kilencedik bajnoki címére gyúró francia pilóta, aki nem pihent az elmúlt egy hónapban. Részt vett többek között a svájci ralibajnokság egyik versenyén és a Le Mans-i 24 órás futam tesztelésén is autóba ült.

Ráférne a Fordra egy jó eredmény, mert a Citroën csapatként és pilótái egyéniben is nagyon elhúztak a pontversenyben. A rajongóknak is jobb lenne, ha kiélezettebbé válna a világbajnokság.

Több visszatérő is feltűnik majd a versenyen, így az eddig 126 vb-futamon indult, de az elmúlt éveket kihagyó Manfred Stohl is rajthoz áll. Újra a WRC-mezőnyben szerepel Ken Block is, aki idén csak néhány futamon indul, legutóbb márciusban versenyzett a sorozatban. Náluk jóval több eséllyel vághat neki a versenynek Dani Sordo, aki a görög versenyt  kihagyta, de előtte remek teljesítményt nyújtott a Prodrive MINI-jével.

Dani Sordo tesztel Új-Zélandon

A raliról

Az első Új-Zéland-ralit 1969-ben rendezték meg és mind az északi, mind a déli szigetekre kiterjedt. A rali 1977-től része a világbajnokságnak és 1982-ben vált állandó világbajnoki versennyé. Jelenleg minden második évben szerepel, Ausztráliával felváltva.

Sokáig csak a pilóták gyűjthették itt világbajnoki pontjaikat, így a nagyobb csapatok távol maradtak. Ennek következtében egészen váratlan eredmények születtek, mint például az osztrák Franz Wittmann és Sepp Haider egyedüli világbajnoki győzelme.

Az összes nemzet közül a brit pilóták szerezték meg a legtöbb és legnagyobb dicsőséget ezen a versenyen, így Colin McRae, Richard Burns, Andrew Cowan és Russel Brookes.

A hétvégén a versenyzők 22 gyorsasági szakaszon, összesen 413,94 km-en (teljes táv: 1656,38 km) mérik össze képességüket péntektől vasárnapig. Az első versenynap rajtsorrendjéért felelős időmérő csütörtökön van. A főhadiszállás 2010-ben visszaköltözött Hamiltonból Aucklandbe, s idén is ott lesz.

A világbajnokság állása az Akropolisz-rali után:
Pilóták

1. Sebastien Loeb      Citroën WRT                119 pont
2. Mikko Hirvonen       Citroën WRT                 89 pont
3. Mads Östberg         Adapta WRT                 80 pont
4. Petter Solberg        Ford WRT                     73 pont
5. Jarri-Matti Latvala   Ford WRT                     45 pont
6. Jevgenyij Novikov    M-Sport Ford WRT         43 pont
7. Martin Prokop         Czech Ford Rally Team    36 pont
8. Nasszer Al-Attijah    Qatar WRT                   23 pont
9. Sebastien Ogier      Volkswagen Motorsport   22 pont
10. Thierry Neuville     Citroën Junior WRT         22 pont

Gyártók

1. Citroën WRT            194 pont
2. Ford WRT                121 pont
3. M-Sport Ford WRT      91 pont
4. Citroën Junior WRT      42 pont
5. Qatar WRT                37 pont
6. Adapta WRT              27 pont
7. Mini WRC Team          26 pont
8. Brazil WRT                10 pont

(Forrás: Amber PR)