Nagyjából 2013-ban lehet dugódíj

Nagyjából 2013-ban lehet dugódíj

Nyílt levél Vitézy Dávid úrnak,
a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatójának

A levél, változatlan formában:

Tisztelt Vezérigazgató Úr!

Nyílt levélben tesszük fel azokat a kérdéseket, amik autósok ezreit foglalkoztatják. Olyan autósok ezreit, akik nyögik az üzemanyagárakat, fizetik a magas átírási díjakat, fizetik a magyar autópark elöregedését és így a környezetterhelést elősegítő, regisztrációs adóként aposztrofált törvénytelen vámot, az Európában példátlan szigorral behajtott és magántársaságokba kiszervezett parkolási sarcot, behajtási díjat, megemelt és kiterjesztett autópályadíjat, baleseti adót, objektív felelősségen alapuló sokszorosára emelt szabálysértési bírságokat és még ki tudja hányféle terhet.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Kérjük, hogy nevezze meg, milyen szerződésben vállalta Budapest egykori vezetése, hogy a metróépítésért cserében bevezetjük az ún. dugódíjat, és az a jelenlegi lecsökkent forgalmi adatok mellett nem vált-e okafogyottá? Sorolja fel, milyen hatástanulmányok ismeretében döntött úgy a főváros, hogy kész vállalni ezt a kötelezettséget. Készült-e hatástanulmány, hogy hol lehet elhelyezni a gépkocsikat a tervezett övezeten kívül? Ugyanis az elmúlt 10 évben nemhogy nem épültek P+R vagy P+Gy parkolóhelyek, hanem éppenséggel felszámolták azokat, illetve az eredetileg ezen célt szolgáló területeket eladták, beépítették, illetve fizetőssé tették. Készült-e hatástanulmány, hogy a BKV jelenlegi (és kiemelten környezetszennyező) járműparkja elbírja-e a megnövekedő utasforgalmat, s ha nem, hány (és milyen üzemanyaggal működő) jármű beszerzésére kell sort keríteni a dugódíj bevezetésével egyidejűleg? Készült-e hatástanulmány a dugódíj mértékére nézve, milyen hatással lesz a belvárosi parkolási övezetek kihasználtságára, azok működtetése veszteségesbe fordul-e?

Minek alapján határozzák meg a dugódíj pesti övezeti határát a Hungária krt. vonalában? Milyen hatással lesz az intézkedés a Rákóczi-híd és az Árpád-híd forgalmára, és ezen a szakaszon milyen mértékű környezeti terhelésnövekedésre, és egészségkárosodásra számíthatnak az ott élő illetve közlekedő, ezáltal hátrányt szenvedő állampolgárok?

Készült-e olyan szabályozás, ami a környezetbarát üzemanyaggal közlekedő járművek elterjedését elősegítené? (elektromos meghajtású, CNG, LPG, vagy hibrid járművekre vonatkozóan ingyenes vagy kedvezményes parkolási díj, különböző adóterhek elengedése vagy jelentős mérséklése?)  

Felmérték-e, hogy milyen költségei lesznek egy behajtási rendszer felállításának és működtetésének, kitermeli-e egyáltalán azt a dugódíj, vagy az adófizetők pénzéből támogatnak egy veszteséges üzemeltetést? Kiszervezik-e ennek működtetését, ismét magáncégek bevonásával tervezik-e a főváros hatósági feladatait ellátni?

Megvizsgálták-e, hogy a drasztikus, sok érdeket sértő és árakat emelő, így inflációt gerjesztő lépésen kívül milyen lehetőségei lehetnek a fővárosnak a városi forgalom tisztábbá tételére?

Kérjük, kezdjék meg a társadalmi párbeszédet az autós képviseletekkel a fenti témában.

Sajnálattal állapítottuk meg, hogy civil partnereik között kizárólag tömegközlekedési és kerékpáros szervezetek találhatóak meg. A többséget képviselő, és adófizető autós és fuvaros képviseletek közül senkit sem tekintenek partnernek? Kérjük, hogy sokak életét hosszú évekre befolyásoló döntéseiket ne hozzák meg az érdekeltekkel történő egyeztetés nélkül.

Tisztelettel:  Emberibb Parkolásért Mozgalom /  Legin István alelnök
                   Autósok Szövetsége – civil szerveződés/ Bögös Sándor