Az Amerikai Tudományos Akadémia és az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) is csatlakozik ahhoz a kormányzati vizsgálathoz, amellyel azt próbálják kideríteni, hogy mi okozhatja egyes Toyota modelleknél a vezető akarata ellenére történő felgyorsulást.

A japán vállalat eddig több mint 8 millió járművét hívta vissza világszerte, ebből mintegy 6 millió darabot az Egyesült Államokban rendeltek be átvizsgálásra.

Nyolcmillió autót hívnak vissza

Nyolcmillió autót hívnak vissza


A NASA elektronikai kutatói az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) szakértőinek igyekeznek segíteni a gépjárművek akaratlan gyorsítását okozó elektronikai összefüggések feltárásában. Az akadémia szakértői egyidejűleg 15 hónapig tartó vizsgálatsorozatba kezdenek, amelynek keretében áttekintik a gázpedálok elektronikai problémáit, és javaslatokat dolgoznak ki a kormányzatnak, hogy miként lehet biztonságosabbá tenni a gépjárművek elektronikus vezérlő rendszereit. 

“Véleményünk szerint külső szakértők, illetve új vizsgálati módszerek bevonásával talán sikerülhet kideríteni, hogy az elektronikai rendszerek szerepet játszottak-e a járművek akaratlan gyorsulásában” – mondta Ray LaHood amerikai közlekedési miniszter.

A törvényhozók közül néhányan korábban azért kritizálták a közlekedésbiztonsági hatóságot, mert az első visszahívások óta még mindig nem sikerült megnyugtató magyarázatot találni a meghibásodások okaira. “Az autógyártók már rég az elektronika világába léptek, amikor az NHTSA még mindig csak a mechanikában gondolkodik” – mondta Henry Waxman kaliforniai demokrata képviselő.

Az elektronikára is ludas lehet

Az elektronika is ludas lehet


A Toyota szerint a probléma mechanikai jellegű, a visszahívott autókon mindössze egy fémalátét behelyezésével meg tudták szüntetni a gázpedálok beragadását. A javítások után azonban továbbra is érkeznek panaszok az önmaguktól gyorsuló Toyotákra.
 
Az új vizsgálatokkal most az autók szoftvereit és a fedélzeti számítógépek alkatrészeit is vizsgálat alá vonják. A szakértők a felmérés eredményeit, illetve a feltárt problémák megoldási javaslatait várhatóan 2011 közepén teszik le az NHTSA asztalára. A két tanulmány költségvetése mintegy 3 millió dollár (591 millió forint), ami már tartalmazza a teszteléshez szükséges járművek beszerzését is.