Miközben 16 százalékkal növekedett az Állami Autópálya Kezelő Zrt-hez tartozó autópályák hossza, a balesetek száma 4,5 százalékkal csökkent 2009 első felében a tavalyi azonos időszakhoz képest.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a személyi sérüléses balesetek száma viszont 7,5 százalékkal emelkedett. Sőt, a halálos kimenetelű események száma mintegy 22 százalékkal nőtt, de a könnyű sérüléses esetek száma is több 12,9 százalékkal, ugyanakkor a súlyos sérüléssel járó esetek száma 6,1 százalékkal csökkent.

A balesetek kiváltó okai nem sokat változtak tavaly óta. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (30%) vezeti a listát, a második helyet a követési távolság be nem tartása (13%), míg a harmadik helyet a szabálytalan sávváltás (9%) foglalja el. Érdekes, hogy gyorshajtásért miatt csak az esetek nyolc százaléka következik be.

Az ÁAK vizsgálat szerint a hazai autópályákon háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.

A forgalom nagyságát figyelembe vevő relatív baleseti mutató is helyzet egyértelmű javulását jelzi az 1 millió járműkilométerre jutó személyi sérüléses balesetek száma 6,8 százalékos javulást jelent.