Terepjáró minimális fogyasztással 1

Terepjáró minimális fogyasztással

A brit gyár tervei szerint a jövő Freelander méretű szabadidőautói 100 kilométeren 5,6 literes fogyasztást, 150 grammos kilométerenkénti CO2 kibocsátást is elérhetnek és akár biodízellel is működhetnek.

A Land Rover koncepcióautója a hagyományos és az elektromos motorok előnyeit ötvözi. Ellentétben más gyártók hibrid megoldásaival, a Land Roveré állítólag terepen is megállja a helyét.

Lassú, városi forgalomban, 32 km/órás sebességig tisztán elektromos hajtással közlekedik a Land Rover tanulmányautója, míg intenzív gyorsításkor mindkét erőforrás kiveszi részét a munkából. Lassításkor nem vész kárba a mozgási energia, hanem átalakítás után az autó akkumulátoraiban tárolódik. Természetesen teljes értékű, hagyományos fékrendszer is van a tanulmányautóban.

Hogy a kibocsátott káros anyagok mennyiségét minimálisra csökkentsék, az autó álló helyzetben önmagától leállítja belső égésű motorját, majd újraindítja, ha szükséges.

Az elektromos hátsókerék-hajtás nagy előnye, hogy az elektromos motorok nyomatéka kis fordulatszámon a legnagyobb, így terepen is jól használható a megoldás. Laza talajon, például füvön, az elektronika nem hagyja elpörögni a hátsó
kerekeket, így a gondozott angol pázsiton is bátran randalírozhatunk Land Roverünkel, a kertész nem fog megkergetni vasvillával.

További üzemanyag-megtakarítás érhető el az elektromos rásegítéssel működő szervokormánnyal és a vízpumpa sem hagyományos módon keringeti a vizet, hanem elektronikusan vezérelt. Mindig a motor hőmérsékletének, terhelésének legjobban megfelelő sebességgel áramlik a hűtővíz a motorban.

A kipufugógázok energiáját sem hagyják veszendőbe menni, ezt különböző szerkezeti elemek előfűtésére használja fel az autó. Ezzel a megoldással hamarabb eléri üzemi hőmérsékletét a motor, a katalizátor és a váltó. Így az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett – a kisebb mechanikus veszteség miatt – a fogyasztás is csökken.

Külön felügyeletet kapott a jármű hagyományos elektromos rendszere is. A generátor nincs állandóan hajtva ékszíjjal és az akkumulátort is csak akkor tölti a rendszer, ha valóban szükség van rá.

Az integrált indítómotor, az elektromos és a hajtásláncból kikapcsolható hátsókerék-hajtás hamarosan a sorozatgyártású modellekbe is bekerülhet.