Mexikó Rali – Solberg győzött 1

Mexikó Rali - Solberg győzött


Harmadik versenyéhez érkezett a Rali Világbajnokság, ezúttal Mexikóban száguldottak a versenyzők. Aszfalt és hó után idén először murván versenyeztek a csapatok. Apró kövek jellemzik a tengerentúli pályákat, így akik elöl indulnak kissé hátrányba kerülnek, mivel nekik kell letakarítani a csúszós borítást.

Az első nap a világbajnoki pontversenynek megfelelő sorrendben indulnak a pilóták. A 14 gyorsaságit 6-6-2 megosztásban teljesítették a csapatok a hétvégén.

Mexikóban elsősorban a motorok és a fékek teljesítményére kell összpontosítaniuk a mérnököknek. A motorok itt jóval gyengébben muzsikálnak, mint máshol, mert a pályák néhol igen magasan, azaz oxigénben szegényebb környezetben futnak. A világbajnoki sorozat legmagasabban futó gyorsaságija eléri a 2737 métert is.

Két csapat a Skoda és a Subaru is itt mutatta be új autóját. A Fabia WRC bemutatkozása óta alig változott, most az Audi szélcsatornájában átalakították a spoilereit. A karosszéria alatt leginkább a súlycsökkentésre fektetették a hangsúlyt, de új turbót és kipufogót is kapott a motor.

Petter Solberg idén már nyert egy versenyt Svédországban a tavalyi autóval, így az sem éppen gyenge, de az új autótól világbajnoki címet várnak a tervezők. Új turbót, hűtőket, befecskendezést, váltót, futóművet kapott a 2005-ös Impreza WRC. Emellett aerodinamikailag is optimalizálták a kocsit.

A Mitsubishi az első két versenyen elért eredményeik miatt kockáztatott, és előre hozta az aktív differenciálmű alkalmazását a Lancerben. Eredetileg, csak nyáron akarták versenyben használni, de már Mexikóba is ezzel szerelték az autókat.

Leon környékén jelölték ki a szervezők a gyorsaságikat, melyekből a 146, 84 kilométernyi jutott az első napra. Bár egyesek esőt jósoltak a verseny idejére, péntek reggel 26 fokos hőmérséklet mellett vágtak neki a távnak a pilóták.

Petter Solberg (Subaru) kezdett a legjobban, megnyerve az első szakaszt, őt ekkor még Sébastien Loeb (Citroen) követte. Solberg ezen a napon még két szakaszon a negyediken és az ötödiken bizonyult a leggyorsabbnak, ezzel az összetettben is vezetett a nap végén. Pénteken, a teszten még nem volt elégedett a Subaru pilótája új fegyverével ezért átállítatta az autót, így már jobban tetszett neki.

Csapattársa, a mindössze második WRC-s, egyben első ilyen autóval teljesített murvás futamát teljesítő Chris Atkinson is jól hajtott. Élete legjobbját produkálva az egyik szakaszon harmadik időt ment, az összetettben pedig ötödik volt az első nap végén, mintegy 50 másodperccel lemaradva az éllovastól.

A fiatal ausztrál arra panaszkodott napközben, hogy a hosszú, elnyújtott kanyarokban túl sokáig úszik az autó hátulja. A mérnökök a szervizben orvosolták a hibát.

Solberggel leginkább a Peugeot pilótái tudták tartani a lépést, hiszen Marcus Grönholm kétszer, Markko Märtin egy szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak. Ők elégedettek voltak az első napon elért eredményükkel, hiszen, ahogy szinte mindenki a mezőnyből ők is fékproblémával küzdöttek.

Grönholm napközben ki is cseréltette a 307 WRC hátsó féknyergeit, és többször is kijelentette, hogy ezúttal nem kezdi üldözni Solberget, mert pontokat akar gyűjteni. Az első nap után Grönholm 20, Märtin 30 másodperccel volt lemaradva Solbergtől.

A negyedik helyen Francois Duval (Citroen) állt, mindössze három másodperccel Martin mögött. Duval rögtön az első szakasz rajtja után keresztbefordult, mivel a pilóta sokat vállalt a csúszós úton.

Valami gond volt a Xsara WRC rajtautomatikájával is, mert minden szakasz első pár száz méterén csak vész üzemmódban működött az autó. Duvalnak a vízzel is akadt gondja, egyszer ugyanis, amikor egy vízmosáson mentek át, a víz bejutott az utastérbe és kissé összevizezte navigátora itinerét, amitől a lapok összeragadtak.

A Citroen másik pilótája Sébastien Loeb nem volt igazán szerencsés, már a teszten is gondja volt, eltalált egy sziklát, ami miatt elrepedt a Xsara blokkja, így a verseny előtt még motort kellett cserélniük. Majd az első gyorsaságin ismét eltalált egy követ, ezúttal jobb hátsó kerékkel. Csak akkor vette észre, hogy eltört a felfüggesztés, amikor a második szakasz előtt ellenőrizte a keréknyomást, így semmit sem tehetett.

Később ki is esett a kerék, sőt a harmadik szakaszt is csak három kerékkel teljesítette. A szervizben aztán kijavították az autót, sőt az egész hajtást kicserélték, ez azonban több időbe került a kelleténél, amiért büntetést is kapott. Több mint négy percet veszített, így már csak a pontszerzésre törekedhetett, a 14. helyen várta a folytatást.

A Ford csapatban Roman Kresta szerepelt a legjobban, a hatodik helyig jutott, pedig őt ezúttal nem is nevezte a Ford a konstruktőri pontokért. Helyette ezúttal Dani Sola lett a második pilóta, a vb pontversenyt vezető Toni Gardemiester mellett.

Gardeimeisternek kellett elsőként rajtolnia, így ő takarította az apró csúszós köveket az útról. A pilóta saját véleménye szerint túl keményen hajtott és az autó túlkormányozott volt. A második szakaszon egy elágazásnál túl is csúszott, ott 15 másodpercet veszített, az ötödiken pedig megpördült és lefulladt az autó, így csak a tizedik helyig jutott.

Sola első versenye volt ez a Focus WRC-vel, ő nem volt elégedett a teljesítményével, amit annak tudott be, hogy még nem tudta kitapasztalni az autó határait. A nyolcadik helyen állt hat szakasz után.

Kresta új navigátorral versenyzett, mert korábbi társa egészségügyi okok miatt nem vállalta a versenyzést. Ezúttal Jan Možný ült a cseh pilóta mellé, aki a 2003-as brit rali óta nem ment murván. A második gyorsaságin defektet kapott, a jobb hátsó kerékkel nekicsúszott a föld falnak. A harmadik szakaszon bal hátulra is defektet kapott, ami időveszteséget okozott, ezért délután már keményebb gumikat alkalmazott, ami jó választásnak bizonyult.

A Mitsubishinél Panizzi és Rovanperä is arra panaszkodott délelőtt, hogy autójuk, nem jól irányítható, túl sokat táncol a hátulja, túl puhák a lengéscsillapítók, így a csapat keményített rajtuk az első szervizben. Panizzi nem volt túl szerencsés három defektje volt az első nap, az egyik miatt meg is pördült, az összetettben a 11. volt. Finn csapattársa a hetedik helyen, csak 2,8 másodpercre volt Krestától.

Armin Schwarz (Skoda) most autózik először Mexikóban, így kissé új még neki a verseny. Ő a csúszós talajra panaszkodott elsősorban, 12. volt az első nap után. Ezen a versenyen Jani Paasonen vezette a másik Fabiát. Ő, ahogy négy másik pilóta is megütötte az olajteknőt, a teszten.

A versenyen az első szakaszon jól ment neki, a hatodik leggyorsabb volt. A másodikon viszont kétszer is hibázott, előbb csak kissé sérült meg az autó, de a második esetben lecsúsztak az útról, olyannyira, hogy nem is tudtak visszajönni. Ám az új szabályoknak köszönhetően, másnap folytathatta, persze a kihagyott szakaszokért felszámolt időbüntetéssel.


Szombatra 146,48 kilométer jutott, amit hat szakaszon teljesítettek a csapatok. Az időjárás nem változott, így tiszta napsütéses időben autózhattak a versenyzők.

Petter Solberg tovább őrizte az első helyét a második napon is. Reggel kissé óvatosabban kezdett a norvég, vigyázott az autóra, nehogy a nagyobb kövek kárt tegyenek benne. Arra is figyelnie kellett, hogy nehogy tönkremenjen a motor, mert az vészesen melegedett délelőtt.

Ám délután a tisztább utakon belegyorsított és ezúttal is három gyorsaságit nyert meg. Ezzel tovább növelte előnyét és mintegy 30 másodpercre volt már Grönholmtól, Martintól pedig több mint egy percre.

Marcus Grönholmnak nem volt egyszerű napja mivel a csapat nem tudta megoldani a fékproblémát, az a gyorsaságik vége felé teljesen elmelegedett. A finn így minden gyorsasági előtt fékbetétet cserélt autóján.

Ezen a napon a második, azaz a nyolcadik szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak Grönholm, ekkor 16 másodpercre megközelítette Solberget. Csapattársa Markko Märtin sem hajtott túl gyorsan, senki nem veszélyeztette a harmadik helyét.

Mivel a dobogós helyekért nem volt igazi harc a figyelem a hátsó régiókra terelődött, ahol izgalmasabb csata folyt. Többen nem is érték meg a nap végét. Francois Duval a nyolcadik szakaszon talált el egy sziklát, amitől megsérült a Xsara hűtője. Még teljesítette a kilencedik szakaszt, de a szervizben kiderült, hogy az autó nem bírja tovább, ezért a 10. előtt kiállt.

Chris Atkinson a kilencedik gyorsaságin esett ki, miután eltalált egy sziklát és kiszakadt az Impreza jobb első kerekeke, de a Superally rendszer miatt vasárnap újra versenybe állhatott.

Dani Sola a 11. szakaszon nagyon durván felborult a Forddal, az annyira összetört, hogy a spanyol vasárnap már nem tudott rajthoz állni. Csapattársa, az addig jól teljesítő Roman Kresta a kilencedik gyorson búcsúzott, mert egy szikla eltörte az egyik lengéscsillapítóját.

Mindez pedig sokaknak segített. Toni Gardemeister (Ford) feljött a negyedik helyre, pedig pénteken még tizedik volt. Gardemeistert napközben két defekt és a hátsó lengéscsillapítók hibája lassította, de önmaga szerint sem volt jó formában.

Harri Rovanperä (Mitsubishi) az ötödik helyig jutott, pedig reggel nem így nézett ki a dolog. Gond volt a Lancer motorjával, csak három henger ment, ezért kicserélték a vezérlést, ez azonban túl sokáig tartott, így 80 másodperc büntetéssel kezdett a finn. De nap végén csak 1,4 másodpercre volt a negyedik helytől.

A legnagyobb ugrást azonban Sébastien Loeb mutatta be, aki a 14. helyről a hatodikig jött fel, mivel egész nap remekül hajtott. Két gyorsaságit nyert meg, így fél percnyire került Rovanperähoz. A pontszerző helyeken Anthony Warmbold (7.) és Gilles Panizzi (8.) autózott, mögöttük a kilencedik helyen Armin Schwarz volt. Neki fék és kormányzási problémái adódtak.

Vasárnapra mindössze két gyorsasági maradt, mindössze 62,65 kilométert kellett legyőzniük a párosoknak. Az élen nem is változott a helyzet, mivel Solberg, Grönholm és Märtin sem kockáztatott. Solberg ezzel együtt gyorsabb volt üldözőinél és növelte előnyét a verseny végére.

Győzelméhez kétség sem férhetett, hiszen az első szakasztól vezette a versenyt. A norvégnek ez volt idei második győzelme, amivel átvette a vezetést az egyéni pontversenyben is.

A két Peugeot-os dobogós helyének köszönhetően pedig a csapatuk került az élre a pontversenyben. Grönholm elégedetten nyilatkozott, hiszen egész hétvégén hangsúlyozta, hogy ezúttal a második hely a célja.

Märtin teljesítménye figyelemreméltó, mivel az új autóval minden versenyen pontszerző helyen zárt. Ugyanez korábbi csapattársára Duvalra nem mondható el, hiszen mindhárom versenyt pont nélkül zárta.

Az utolsó napra nyitva maradt a kérdés, kié lesz a negyedik hely. A 13. szakaszt Sébastien Loeb nyerte meg, de így is 25 másodpercre volt a negyedik pozíciótól. Rovanperä volt ekkor a második leggyorsabb, így megelőzte Toni Gardemeistert és ő állt a negyedik helyen. De még ekkor sem dőlt el semmi, mivel az utolsó szakasz viszonylag hosszú 44 kilométeres volt.

A Citroen francia versenyzője fantasztikusan hajrázott és mindkét finn ellenfelét megelőzve zárta a versenyt, ezzel megszerezte az öt pontot érő pozíciót. Rovanperä lett az ötödik és Gardemeister a hatodik, ami a Ford sorozatban 47. pontszerző helye.

Rovanperä-nak az utolsó gyorson egy néző hülyeségével is meg kellett küzdeni, aki egy kővel megdobta a Lancert, aminek betört a szélvédője.

Gilles Panizzi nyolcadik lett, ami két pontot hozott a Mitsubishinek, mivel előtte végzett a privát Warmbold is. A japán csapat autói ellentétben a tavalyi évvel már megbízhatóak, minden versenyen mindkét autójuk pontszerzőként zárt.


A Mexikó Rali végeredménye:

1. Solberg-Mills Subaru Impreza WRC 3h41’06″2 96.6 km/h
2. Grönholm-Rautiainen Peugeot 307 WRC + 00’34″5
3. Märtin-Park Peugeot 307 WRC + 01’38″3
4. Loeb-Elena Citroen Xsara WRC +03’51″1
5. Rovanperä-Pietilainen Mitsubishi Lancer WRC + 03’58″1
6. Gardemeister-Honkanen Ford Focus WRC + 04’05″6
7. Warmbold-Orr Ford Focus WRC + 06’01″0
8. Panizzi-Panizzi Mitsubishi Lancer WRC + 06’01″7
9. Schwarz-Wicha Skoda Fabia WRC + 08’05″3

 

Világbajnokság:

A pontverseny állása a Mexikó Rali után:

Egyéni:

1. Petter Solberg: 20 pont
2. Markko Märtin: 19
3. Toni Gardemeister: 17
4. Sébastien Loeb: 15
5. Marcus Grönholm: 12
6. Harri Rovanperä: 11
7. Gilles Panizzi: 7

Konstruktőri:

1. Peugeot: 31 pont
2. Ford: 23
3. Mitsubishi 23
4. Subaru: 20
5. Citroen: 16
6. Skoda: 4