2000-ben ugyanitt debütált a Salsa tanulmányautó, amellyel Walter de’Silva megmutatta azt a formai világot, amiből a SEAT a következő évek során meríteni fog.
A tanulmányautó a gyár korszakváltása óta bemutatott modellek közül a legsportosabb lesz. Az átalakulás óta ez a harmadik újdonság az Altea-Toledo-Leon sorban.
Szemből nézve formailag egy tőről fakad a három autó, műszakilag pedig az Audi A3 rokonai a PQ 35 kódjelű padlólemezen, ami a keresztmotoros, Golf méretű autók ötödik generációját jelöli.
A Leon Prototipo hossza 4343 milliméter, ami a Toledo 4458 és az Altea 4280 millimétere között van. Bár a Leon némileg hosszabb az Alteánál, nem a minél tágasabb családi autó szerepet viszi, hanem arccal a sportosság felé halad.
Az Alteánál is bevált az egy harmad üveg, két harmad fém arány, amit a sportautóktól vettek át a SEAT designerek. Az új Leon is ezt az elvet követi. Az ötajtós karosszéria kupés hatását a rejtett hátsó ajtókilincs és a tetőív is erősíti.
Míg a prototípus utastere 2+2 üléses, a szériaautóban valószínűleg öten is elférnek majd. A gyári közlemény szerint igen nagy műgonddal alakították ki az autó belsejét, ránézésre belülről a Leon is majdnem ugyanolyan, mint az Altea vagy a Toledo.
Négy videokamerát szerelt a gyár a koncepcióautóba. Három az autó környezetéből vesz fel képeket, egy a belső tér eseményeit mutatja meg két képernyőn. Ugyanezek a monitorokon nézhetünk DVD-t, a lejátszó az utasülés alatt található.
A Leon kerékfelfüggesztése elöl McPherson rugóstagos, hátul pedig azt az összetett, három keresztlengőkaros és egy hosszlengőkaros megoldást látjuk viszont, ami már az összes Golf 5 alapú autóban elismerést váltott ki.
A SEAT célja, hogy az adott kategória legsportosabb autóit állítsa elő, amihez nagy teljesítményű motorok kellenek. A Leon Prototipo helyből 200 lóerős, de lehet, hogy a szériaautó Cupra verziója ennél is erősebb lesz.
FSI közvetlen befecskendezéses turbómotorral 5100 és 6000 között adja le maximális teljesítményét a Leon prototípus. A motor a Golf GTI erőforrásával rokon. A sebességváltó a hatfokozatú, dupla kuplungos DSG, amely néhány századmásodperc alatt vált.
6,9 másodperc alatt gyorsul százra a Leon tanulmány, végsebessége 236 km/óra. A Leon tanulmányautó is 19 colos felnikkel büszkélkedhet, mint a 2003-ban Frankfurtban bemutatott Altea Prototipo. A gumiméret is extrém az alsó középkategóriában: 265/30 R19.