Nem várta meg a Magyar Parlament a 2004 május 1-ei időpontot, már február 1-től érvénybe léptette az autók forgalomba helyezésére vonatkozó új törvényt. Ez a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény, aminek értelmében a Magyar Köztársaság területén forgalomba helyezett személygépkocsik és lakóautók után regisztrációs adót kell fizetni. Az új adónem a jogharmonizáció miatt a fogyasztási adót váltja fel.

Ezzel azonban koránt sincs vége az újdonságoknak. A regisztrációs adó május 1-től különböző módon juthat az államkasszába. Bár már most is nulla százalékos vámteher vonatkozik az unióból érkező autókra, a vámeljárást a csatlakozás után is le kell folytatni. Ez alól jelenleg a hazai gyártású Suzukik képviselnek egyedül kivételt.

Májustól a hazánkba érkező autók 95 százalékánál adóeljárás keretén belül kell a regisztrációs adót megfizetni. Az új autókat érinti még az a változás is, hogy az Európai Unió országain kívülről érkező autók esetében a jelenlegi 13-23 százalékos vám helyett egységes, 10 százalékos érték várható.

Ezen kívül az EU törvényeinek megfelelően Magyarországra is vonatkozik majd az átadási ár 5 százalékos harmonizációja. Ez azt jelenti, hogy az Unió országain belül az új autók eladási árai között 5 százalékos különbség lehet. Az árharmonizációt 2005 végére kell végrehajtani. Az igen kedvező hazai árakat tekintve 2005-re ebből adódóan 10 százalékos drágulás várható. Azt azonban minden importőr maga dönti el, hogy ezt a növelés apránként lépi-e meg, vagy egyszerre, sőt, hogy ebből vállal-e magára, vagy az egészet a vevőkre hárítja át.

A hazai új autó árakat – főleg a kis autók esetén – az is növelheti, hogy május elsejétől minden újonnan értékesített autót kötelezően ABS-szel kell felszereltni. Az importőrök pedig jelen állás szerint, ezt az árnövekedést már nem akarják kompenzálni. Várhatóan a kis és alsó középkategóriás autók – amik az eladások többségét adják – árai emelkedhetnek majd leginkább.

Jelenleg még nincs kész a használt autók behozatalára vonatkozó május 1-től érvényes törvény, csak tervek készültek. Az erre szakosodott cégek bíznak benne, hogy Euro2-es motorral szerelt és 1996-tól gyártott modelleket ismét be lehet hozni.

Várhatóan a regisztrációs adó mellett környezetvédelmi díjat is kell fizetni, az EU-n kívülről érkező országok esetén természetesen a vámot is. Az országba beléptetett autónak egy KPM vizsgán kell műszakilag megfelelnie, majd ezután kerülhet sor a vámeljárásra. Az EU területéről behozott autóknál nem kell ÁFA kiegészítést fizetni.

Korábban magánszemély évente egy gépkocsit hozhatott be külföldről, valószínűleg itt is változás lesz, hiszen összességében egy kissé bonyolultabb autóvásárlásról lesz szó és nem importról.