Terepjáróval a természetvédelemért

Terepezés környezetrombolás nélkül: az Országos Tereptúra Sport Egyesület (OTTSE) tagjai ezt tűzték ki célul. Ha a dzsipek és a természet egyszerre kerül szóba, elég sokan kizárólag a környezetkárosító terepezőkre és a Somogybabodhoz igazságtalan általánosítással kapcsolt ivászatra tudnak gondolni.

Az OTTSE egyik legfőbb célja, hogy a szériaautókkal megközelíthetetlen helyeken segíthessenek a tagok különleges képességű autóikkal, köztük épített dzsipjeik segítségével. Az OTTSE Természetvédelmi csoportja segített például a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületnek uráli bagoly odúkat kihelyezni.

Emlékezetes volt, amikor a zempléni Hejce közelében, hetekre elegendő takarmányt szállítottak a kiéhezett szarvasoknak. A leesett hó miatt megközelíthetetlenné váltak a vadetetők, ami veszélybe sodorta a hazánkban páratlan tenyészetet. A lesoványodott állatok, a takarmány illatát megérezve, legyőzték félelmüket és az eleséget szállító emberek közelébe gyűltek, hogy jóllakhassanak.

Túráik során a résztvevők annyi illegális hulladékhalmot találtak erdők szélén, hogy évente több szemétgyűjtő akciót is szerveznek.

Sokan a sötétített üveges gengszter dzsipekkel azonosítják a terepes társadalmat. De a terepen túrázók világa egészen más. Az egyesületnek kifejezett célja és feladata is, hogy a mindennap látott golyófejűek agressziójával szemben felmutassa, mi mindenre jó egy terepjáró, ha eredeti rendeltetésének megfelelően használják.

Keresztes János, az OTTSE egyik alapító tagja azt mondja a terepjárókról, hogy azok jó és rossz célra egyaránt használhatók, ahogy egy fegyver, egy számítógép vagy bármi más. Sokan vannak sajnos, akik a terepjárósokat lejáratva, gátlástalanul visszaélnek kizárólag aszfalton használt autóik erőfölényével.

Az OTTSE honlapjának egyik érdekessége a firkafal. Erre a felületre bárki írhat rövid üzeneteket 150 leütés erejéig. Az üzenet egészen addig látható marad, amíg valaki nem ad fel új firkát.

A programok rovatban az összes fontos off road esemény szerepel. Akinek kedve van kísérőként ellátogatni valamelyikre, évi 5000 forintos tagdíjért beléphet az Országos Tereptúra Sport Egyesült tagjai közé. A saját terepjáróval nem rendelkező tagok bekérhetik magukat egy dzsipbe, de ha valakinek nincs pénze, viszont nagyon érdeklik a nappali és éjszakai trophyk, tájékozódási versenyek, őket belépés és tagdíj nélkül is elviszi az OTTSE.

Nem kis részben internetes fórumokból verbuválódnak az OTTSE tagok. Az off-road topicok állandó szerzője a tagság. Fórum az ottse.hu oldalon is van, amely a “Járhatatlan utat járhatóért el ne hagyj!” mottóval működik.

Ezt komolyan is veszi a gárda. A legkülönbözőbb típusú autókkal rendelkeznek, amelyek között van szériaterepjáró, platós kisteherautó és több, expedíciós járműnek is alkalmas épített terepjáró. Suzuki Samuraitól, Mazda B2500-on át egészen a csörlős, emelt futóművű, magasított Land Cruiserig, Nissan Patrolig és G-Mercedesig minden népszerű terepjárót megtalálunk az OTTSE tagok autóparkjában.

Élénk a közösségi élet az idén áprilisban egy éve működő egyesületben. Minden hétvégén túráznak a tagok, de most egy karitatív program foglalkoztatja legjobban őket. Május 25-én OTTSE gyermeknap lesz. A tagok a Fóti Gyermekvárosban élő árva és elhagyott kisgyermekeknek mutatják meg terepen, mit tudnak a komoly dzsipek.