Supermoto - Mi is kipróbáltuk

Amerikából indult el a supermoto szakág, csakúgy, mint több új sportág is. Téli edzésként használták ezeket a crossmotorokból átépített járműveket a superbike versenyzők. Miután elkezdtek egymás ellen is motorozni, nem volt megállás, elindult az új szakág. Ez hamar népszerű lett az egész világon, így nálunk is.

Az eredeti crossmotorok pályagumikat és új fékeket kapnak az átalakulás során. Több kategóriában is teljesen hagyományos utcai gumival állnak rajthoz. A profik viszont általában hátul vágott slicket, míg elöl vagy esőgumit, vagy a hátsóhoz hasonló slicket használnak. Igazi bevállalós sportág ez. Egyenesben mindenki tövig tudja húzni a gázt, ám a végén az számít, ki, milyen féktávon és hogyan tud elfordulni, valamint, hogy tud ilyen gumikkal füvön, homokon motorozni. Kritikus pontjai a versenyeknek a pályát nehezítő ugratók is.

Május 11-én reggel még esett az eső, de kilenc órakor már verőfényes napsütés fogadta a versenyzőket a kiskunlacházi volt katonai repülőtéren. Igen jó pályát alakítottak ki a rendezők, a nézők szinte az egészet beláthatták. A célegyenesből nézve a nézők nem csak a malajziai Forma-1-es pályára emlékeztető, oda-vissza futó dupla egyenes szakaszt láthatták be, hanem egy szűk visszafordítót és két ugratót is. Körülbelül 60-40 százalékos arányban oszlott meg az aszfalt és földes-füves terület aránya, az előbbi javára.

Három kategóriában indultak versenyzők, a Junior, az Open és a Prestige osztályokban. Hozzájuk csatlakoztak a média képviselői, akik a negyedik csapatot alkották. Egy-egy szabad edzés után az időmérőkön vettek részt a versenyzők, amit követett a délutáni két versenyfutam. A médiások csak egy futamon indultak.

Többen buktak a délelőtti szabadedzéseken, ugyanis a talaj néhol saras volt. Sérülés nem történt, mindenki épségben jutott vissza a depóba. Bár még csak harmadik verseny hétvégéjükön voltak a juniorok, ennek ellenére nagyon rutinosan motoroztak. A 17-19 éves versenyzők ugyanolyan komolyan küzdöttek, mint idősebb társaik. Mivel mindannyian azonos KTM motorral versenyeznek, valóban a tehetség dönt közöttük. Bár motorjaik csak 125 köbcentisek, ennek ellenére a rendelkezésre álló 40 lóerő igen jól mozgatja a könnyű építésű járműveket. Ezeket a motorokat bérlik az edzésekre és a versenyekre a pilóták.

A juniorok közül Dománszky Richárd volt a leggyorsabb az időmérő edzésen. Remek formáját hozta a versenyen is, az első futamon győztesként ért célba, míg a második alkalommal megelőzte őt Németh Balázs, aki az első futamon második lett. Mindkét futamon a harmadik helyen ért célba Necsász Márk.

Az Open kategóriában már jóval erősebb motorokat és komoly harcot láthatott a közönség. Zóka Attila (Husaberg 650) érte el leggyorsabb időt az időmérő edzésen, így ő indulhatott a pole pozícióból. Parázs csatában végül a második helyen ért célba az első futam után, megelőzte őt Hauber János (Yamaha). A KTM-mel versenyző Sulyán György érkezett harmadikként a célba.

A második futamon aztán Sulyán (KTM) belehúzott és az eredmény nem is maradt el, elsőként haladt át a célvonalon. Mögötte Németh József (Yamaha) és Hauber János (Yamaha) futott be.

Együtt indult a versenyen az Alpok Adria és a Prestige kategória. Ebben a mezőnyben nagyon látványosan motoroztak. Szinte a földig fektették kanyarban a motorokat, komoly csúsztatásokat mutattak be. 11 kört futottak a versenyzők, ami után az osztrák Christian Ackerl (Honda) érkezett elsőként a célba. Mögötte a szlovák Radomir Zubor (KTM) lett a második, míg a KTM-es Wágner Zsolt zárt harmadikként. Molnár Tamás nyolc kör után kiállt.

A második futamon Ifj. Kökényesi György nyert, aki az első körben nem indult. Christian Ackerl (Honda) ezúttal csak második lett, Zubor pedig így a harmadik lett. Ezt a futamot egy komoly baleset szakította meg. Egy gyors egyenest követő kanyarban az egyik versenyző nagyon gyorsan érkezett belülről, összeakadt egy másik motorossal és elsodorta őt. A hátulról érkező versenyző kulcscsonttörést, fejsérülést szenvedett, őt mentőhelikopterrel korházba szállították. A másik versenyzőnek a háta sérült meg. A megszakítás után újraindították a futamot.

Betétfutamként a sajtó képviselői is indultak egy futam erejéig. Ezt az összecsapást végül egy munkatársunk nyerte meg, aki így vélekedett a versenyről:

“Most ültem először Supermoto-n, óriási élmény volt. A Supermoto az endúrózás és a pályamotorozás keveréke, de mindkettőből csak mértékkel adagolva. Arra jöttem rá, hogy a Supermoto sokkal biztonságosabb, mint az említett endúró-, illetve pályamotorozás, de élményben ugyanazt nyújtja. A füves, murvás szakaszokat könnyen leküzdhetőre építik, mert másképp slick gumival nem élnének meg rajtuk a motorosok, az aszfaltos szakaszok pedig relatív rövidek, gyorsításra és látványos broadside-olásra késztetnek. Kifejezetten technikai sport, nem a motorok teljesítménye a döntő. Ettől függetlenül a verseny az verseny, mindenki húzta neki, ami a csövön kifért és ebből voltak is kisebb galibák Az időmérőn én is borultam egyet, mikor a fűre érve kicsúszott alólam a motor, de nem történt baj. Leginkább a jó kondi hiányzott, a verseny után alig bírtam leszállni a motorról, kezem-lábam reszketett. A nagyokat nézve még volna hova fejlődni, de nálunk a buli volt a cél és ez nagyon jól sikerült.” – mesélte a versenyt követően Della Donna Mario.

Második lett Moldvai Tibor Miklós, a Motor Revü munkatársa, aki törött vállal állt rajhoz. Harmadik helyen Bidnay Mátyás a Superbike magazin főszerkesztője ért célba. Ők hárman a véghajrában jót csatáztak.

A futamok után különleges világcsúcskísérletre került sor. Ifj. Kökényesi György megdöntötte az első keréken való motorozás világcsúcsát, supermoto kategóriában. Ö tartotta eddig is 183 méterrel, ám most ezt is túlszárnyalta. Nekilendült, és körülbelül 180 km/h-s sebességnél behúzta az első féket, amitől a motor orra állt, majd első kerekén gurult előre. Első nekifutásra kb. 150 méterre futotta a lendületből, másodszorra beállította a 183 métert. Ezután megdöntötte a csúcsot és mintegy 200 métert gurult így. Ám nem volt elégedett és még egyszer nekivágott. Az utolsó kísérletnél több mint 210 métert haladt előre, új világcsúcsot felállítva!