Dragstermotor robogóból 1

Dragstermotor robogóból

Yamaha Jog robogóból is lehet ütőképes dragstert faragni, csak érteni kell hozzá. Gyöngyösi Róbert fia számára saját fejlesztésű motort konstruált a gyorsulási versenyekre. Ifjabb Gyöngyösi Róbert motorja teljesen egyedi gép.

Az eredeti Yamaha robogó száraz súlya 80 kiló körül van. A versenygépet soha nem mérték meg, de az egy kézzel felemelhető kategórián belül van, mondja a motor építője. A mintegy 40 kilós gép a nyolcadmérföldes (200 méteres) pályán 83 kilométer /órás sebesség fölé gyorsult a Rábaringi szezonnyitón.

A sebességváltó maradt fokozatmentes automata, amilyen a szériaváltozaton is. A váz teljes egészében alumínium, alumínium zártszelvényből készült. A “kockacsőből” álló szerkezetet szegecselt alulemezek merevítik két oldalon. Összesen 260 szegecs található a vázban. A könnyű súly érdekében a tankba csak két liter keverék fér, ami két gyorsuláson és várakozás közben el is fogy.

A furcsa formájú motor tengelytávja 160 centiméter. Azért ilyen hosszú, hogy jövőre is jó legyen, mivel az ifjabb Gyöngyösi Róbert hamar kinő mindent. A hosszú tengelytáv és az ergonómikustól távol eső üléshelyzet miatt hétköznapi forgalomban használhatatlan a dragsterrobogó. A versenyző gyakorlatilag fekszik a gépen, lába viszont a kis magasság miatt könnyen leér. Ez hasznos a biztonságos várakozáshoz, amíg sorra kerül a versenyző.

A szállítás a hosszú tengelytáv ellenére könnyen megoldható. Az első kereket kiszerelve egy ötajtós Opel Astrában lehajtott ülésekkel elfér keresztben a gép.

A motorban csak a hengertömb maradt eredeti. Új a légszűrő, a karburátor, a dugattyú és a hajtókar. A nagyobb teljesítmény elérésében a módosított kipufogó szerepe sem elhanyagolható. A Jog gyári motorja körülbelül 6 lóerős volt, ami literteljesítményben még így sem rossz: 120 lóerő/liter. A versenygép teljesítménye eléri a 13 lóerőt. Ehhez autós szemmel megdöbbentően nagy, de a motorok között nem kiemelkedő fordulatszámra kell pörgetni az egyhengerest. A maximális fordulat 12 600, ami a motor végsebességét is meghatározza. A Rábaringi versenyen nem pörgött ki rendesen a gép, a fordulat nem ment 10 800 fölé, így az elért idő sem lehetett a legjobb.

Eddig 360 000 forintban van a motor, ha a tervező munkaidejét nem számoljuk. A motorépítés során szerzett tapasztalatok szerint az emberekből egyáltalán nem veszett ki a segítőkészség. A motoros ruha megvarrásáért nem kért pénzt az illető, a váz hegesztését barátságból vállalta el a motorblokk-javító szakember.