Új Vredestein gumiabroncs csúcsteljesítményű autókhoz 1

Új Vredestein gumiabroncs csúcsteljesítményű autókhoz

1999-ben mutatták be a Vredestein sportos autókra szánt gumiabroncsát, a Sportrac-ot. A TRAC családba illeszkedő abroncs a neves formatervező műhely, a Giugiaro Design és a holland gumigyártó közös fejlesztésében készült.

A két cég együttműködésének következő gyümölcse az Ultrac gumiabroncs, melyet nemrégiben mutattak be hazánkban. Az Ultrac családot csúcsteljesítményű személyautókhoz fejlesztették ki, csak egyféle sebesség index-szel létezik. Kis gyártóként nagy magasságokba tör a Vredestein az Ultrac-kal mivel, az új család már a W, azaz a 270 km/órás maximális sebességig használható. A Sportrac is kínált W sebességindexes abroncsokat, de ez a család főként a V, a 240 km/órás szegmenst fedte le.

Nehéz feladat, ha egy gumigyártó és egy formatervező cég készít közösen gumiabroncsot. A Sportrac-nál már bebizonyította a Vredestein és a Giugiaro Design, hogy ez lehetséges, az Ultrac pedig újabb bizonyíték erre. Bár a formatervező keze ilyenkor sokkal kevésbé mozoghat szabadon, mint bármilyen használati tárgy tervezésekor, az olasz formatervezők hatása azért érezhető a gumin. Az Ultrac gumiabroncs hivatalos premierjét még tavaly tartották, a Genfi Autószalonon, amikor bemutatkozott az Aston Martin 2020, a Giugiaro stúdió tanulmányautója. Erre a koncepcióautóra Ultrac gumikat szereltek.

Az igen nagy teljesítményű személyautókra szánt Ultrac gumi legfőbb újdonsága a CSS (Centre Shift System). Ennek lényege, hogy bal és jobb profilt egymáshoz képest kicsit eltolják, így minimális a gördülési zaj. A Vredestein új technikát vezetett be, hogy a széles gumiabroncs (a legkisebb választható szélesség 215 milliméter) minden időjárási körülmény közt, így esőben is kiválóan helytálljon. A futófelület szilika-szilán összetételű, így állítólag esőben is jól teljesít. Az Ultrac gumiabroncs 215-től 265-ös szélességig rendelhető 17 és 18 colos felnire.

A gyár ígéreteinek ellenőrzésére a Hungaroringen, a Vredestein bemutatóján nyílt alkalmunk. A pályán három hátsókerék-hajtásos 735-ös BMW-vel és két összkerékhajtásos Audival tehettük próbára az abroncsokat. A BMW-kre egy centivel kisebb abroncsok kerültek fel, mint ami az előírás, mivel a raktárkészleten pillanatnyilag nem volt a kívánt méretből, ennek hátránya azonban egyáltalán nem volt érezhető. Valóban érezni lehetett a nagyon jó kezelhetőséget viszont, ami a fejlesztésénél is cél volt. Az is bebizonyosodott, hogy a gumik igen sokáig őrzik tapadásukat.

Egy Audi A8-assal Tóth “Gili” Ferenc rali pilóta is kipróbálta az Ultrac képességeit. “Nagyon jóindulatú a gumi, az autó kezelhetősége igen jó az Ultrac segítségével. Különösen az tetszett, hogy amikor nagy tempónál már elveszti a tapadását, akkor is szinte nyúlik az aszfalton, nem egyik pillanatról a másikra szűnik meg a kapcsolat az úttal.”

A versenypálya mellett bójákkal felépített, sok rövid kanyarból álló szakaszon is kipróbálhattuk a gumit egy 330-as BMW Coupéval illetve vizes körpályán egy elsőkerék-hajtásos Saab 9-5-össel. A legmegdöbbentőbb az volt, hogy a vizes körpályán alig mutatott alulkormányozott viselkedést a 2,3-as turbó Saab. A szűk kanyarokból álló pályán is igen meggyőzően viselkedett az Ultrac gumikkal szerelt 330-as BMW.