OMV Teszt Rallye – Benik és Turán a középpontban 1

OMV Teszt Rallye - Benik és Turán a középpontban

Az OMV Teszt Rali egy alkalom a versenyzőknek, hogy röviddel a hivatalos magyar ralibajnokság kezdete előtt teszteljék autójukat. Ezen a versenyen lehetősége van a csapatoknak, hogy a autóik készültségét versenykörülmények között teszteljék. Általában azok vesznek részt ezen a ralin, akik saját autóval indulnak a bajnokságban, a bérelt autóval versenyzők rendszerint távol maradnak ettől a megmérettetéstől.

Idén a névadó szponzor ralicsapata, az OMV Best Racing Team tartogatta a legnagyobb meglepetést. Itt leplezték le Benik Balázs és Somogyi Pál idei autóját, egy Ford Focus WRC-t. Érdi Tiborékhoz hasonlóan Benik Balázs is saját tulajdonú autóval versenyez.

A Focus WRC a legkorszerűbb raliautók egyike, mindhárom differenciálműve elektronikusan vezérelt. A motor teljesítménye az előírások szerint maximum 300 lóerő lehet. Egy ütőképes autóról mindig kevés részletet lehet tudni. Benikék Focus WRC-je a gyári specifikáció szerint aszfaltra 370 milliméter átmérőjű első fékeket kap, nyolcdugattyús féknyergekkel.

A soros kapcsolású XTrac sebességváltónak hat fokozata van. Aszfaltpályákon 18 colos felnit használnak, murván a magnézium kerekek 15 colosak. Az autó minimális súlya 1230 kilogramm, ezt a szabályzat írja elő. A 300 lóerőben maximált teljesítményt gyári adatok szerint 6500-nál éri el a kétliteres motor. 550 Nm a legnagyobb nyomaték, amely 4000-es fordulaton jelentkezik. Minden gyári adat körülbelüli érték, a pontos számokat titokban tartják a csapatok.

Ezzel a típussal a Ford minden évben esélyes az egyéni és márka világbajnoki cím elnyerésére a rali-VB-n. Eddig még egyik sem sikerült, de a Focus WRC ettől függetlenül a legjobbak közé tartozik. A magyar ralibajnokságban Benikék az elsők, akik Focus WRC-vel indulnak. Esélyeik a bajnoki címre minden eddiginél jobbak.

Először az OMV teszt ralit megelőző napon próbálták ki az autót, majd a versenynapon volt lehetőség újabb tesztelésre. Lóerőkben az eddig hajtott Toyota Corolla WRC is nagyon jó volt, Benikre ezért nem a motor ereje tette a legnagyobb hatást. Már ezen a rövid ismerkedésen el volt ragadtatva a fékek minőségétől. A fiatal pilótának tetszett a jó kezelhetőség is. Az autó nem futott a világbajnoki sorozatban, teljesen új építésű. Az első rugóstagokon Hungarian felirat jelezte, hogy az autó Magyarországra kerül. Benik Balázs a rá jellemző rokonszenves stílusban annyit mondott az esélyekről, hogy mivel kétszer annyi WRC indul a bajnokságban, mint tavaly, nagyon szoros versenyre számít. Célja, hogy a bajnoki értékelésben előrébb lépjen és megszerezze az abszolút bajnoki címet.

A teszt rali másik érdekessége Turán Frigyes bemutatkozása volt raliautóban. A hegyi- és pályabajnokság ötszörös győztese régóta ki szerette volna próbálni magát más versenyágban is, amire most nyílt lehetősége. Az Aral Motorsport versenyzője Budai Béláék A8-as Toyota Celicájával indult. Életében először vezetett raliautót és maradéktalanul örömét lelte a ralizásban.

Turán Frigyes BMW-je 8000 fölött él igazán, a rali Celica 3000 és 5000 között autózható jól. Döntő különbség a szívómotoros hármas BMW és a turbós Toyota között a hátsó-, illetve a négykerékhajtás is. Turán Frigyes mindezekkel kiválóan megbirkózott, tudását jól jelzi, hogy ideje mindössze két másodperccel maradt el a győztes Benik-Somogyi párosé mögött.

Turán egy sokat sejtető mosollyal kísérve azzal zárta értékelését a Celicáról, hogy örömautózásra tökéletesen alkalmas a gép. Fricit nagyon nagy tömeg vette körül, volt, aki személyi igazolványába kért autogramot tőle. Az igen népszerű versenyző végül második lett a számára új műfajban, egy aznap kipróbált autóval. Navigátora Podina Péter volt, aki tapasztalt raliversenyző. Úgy tudjuk, hogy a Turán-Podina páros Didier Auriol 1994-ben világbajnokságot nyert autójával indult. Ezzel a típussal lett negyedszer egyéni világbajnok Juha Kankkunen 1993-ban.

Egy igazán különleges gépet hozott el a Rábaringre a Botka Team. A piros versenyautó első ránézésre egy 1995 előtti Mitsubishi Colt. Valójában a kasztni nem egy Colté, hanem annak maláj licencváltozatáról, egy Proton 313-ról származik. Ebbe a karosszériába egy Mitsubishi Lancer Evo hajtásláncát ültették át. Ennek megfelelően a ralikrossz autó négykerékhajtásos, négyhengeres turbómotorja szériában 280 lóerős. A hajtáslánc átemeléséhez 8 centiméterrel rövidebbre vették a hátsó differenciálműhöz vezető kardánt. Jelenleg egy széria motor van az autóban, amelynek teljesítménye 1,5 baros turbónyomással 400 lóerő körül alakul. Ezt a versenyváltozatban az élettartam rovására akár meg lehet duplázni.

Az autóval Botka Dávid ralikrosszban indul. A hűtőt emiatt a csomagtartó helyére szerelték be, mert autókrosszban gyakoriak a kocsi orrát érő ütközések. Alkalmunk volt utasként próbakört tenni az autóval. A most 400 lovas versenyautó gyorsulása más dimenzióban mozog, mint bármely eddig megismert autóé. Na, jól megy? – kérdezte Botka Dávid kilövés után. Ühüm, válaszoltam, mert csak ennyi fért ki a számon vigyorgás közben. Ebből az autóból becslésünk szerint egy van a világon. Az OMV Teszt Rallye-t a H-csoportban Botka Dávid és bátyja, Krisztián nyerte a Protonnal.

Az OMV támogatja a születési sérült gyermekeket gyógyító Gézengúz Alapítványt. A rali rokonszenves eleme volt, hogy Benik autójában az első kört egy sérülten született kisfiú tehette meg, aki egy nagyon gyors kört kért és kapott Benik Balázstól.

A teszt ralin a délelőtti edzés még viszonylag kedvező körülmények között zajlott, a versenyre azonban a viharos szél mellé megérkezett a hózápor. A gumiválasztás igen nehéz volt, mivel a pálya aszfaltja folyamatosan változik. A Rábaring ugyanis nem versenypálya, hanem a Rába teherautógyár tesztpályája.

Szokás szerint nagyon látványosan autóztak a Ladák, többen kifejezetten a közönség szórakoztatására minden kanyarban lapjával mentek. Az alulkormányozottsági hajlamon gázadással túllendülve szépeket farolt a két 130-as Skoda is.

Volt egy kanyar, ahol többen is kicsúsztak. A blokkolóra fékezett kerékből és a füstölő gumikból jól meg lehetett saccolni, hogy ki nem veszi be a kanyart. Nézői segítséggel végül mindenki vissza tudott térni a pályára az árokból.

A 22-es rajtszámú fehér Suzukival feltűnően gyors volt Kern Nándor és Dér Péter. Kern Nándor hétköznap a Volvo Autó Hungária értékesítési igazgatója, Dér Péter a Volvo haszonjármű üzletágában tölt be magas pozíciót. Minél magasabb poszton dolgozik valaki egy vezérképviseletnél, általában annál kevésbé fontos, hogy egy alapszintnél jobban értsen az autóhoz. Erre az igazságra alaposan rácáfol a Kern-Dér páros. A rali másodosztályban indított Swift GTI-t barátaikkal együtt saját maguk szerelik. Egy becsövezett, véres torkú Fiat Ritmo 105 TC-vel kezdtek ralizni másfél éve, majd átálltak az agyonüthetetlen Suzukira, amely típusra azóta is esküsznek.

Jól szerepeltek a teszt ralin Spindlerék. Spindler Tibor az N-csoportban a harmadik, az abszolút értékelésben a nyolcadik helyet szerezte meg egy Opel Corsa A-val. Teljesítményüket még értékesebbé teszi, hogy egy öregecske, szériaközeli autóval sokkal erősebb gépeket előztek meg. Autójuk saját építésű, a fehér Corsával Spindler Tibor és öccse, Spindler Jenő is indult. Szinte csoda, hogy a jóval tíz év feletti, körülbelül 120 lóerős autót ennyire ütőképessé tudják tenni.