Sokáig bizonytalan volt, megvalósul-e a sportos Volvo terepjáró, a tervet többször elvetették majd leporolták. Tanulmányautóként a tavalyi Detroiti Autókiállításon látható volt a Volvo ACC (Adventure Concept Car), amelynek sallangmentes utastere négyszemélyes volt, szemben a hétszemélyes szériaautóéval. A kiállított koncepcióautó a leendő fő felvevőpiacon sikert aratott. Az amerikai közönség kedvező reakciója hab volt a tortán, a sorozatgyártású autó kifejlesztéséről valószínűleg korábban döntöttek.

Jellegzetes Volvo formajegy a V-alakot mutató motorháztető, a masszív műanyagbetét a lökhárítóban, a nagy osztású hűtőrács és az övvonal markáns domborítása. A Volvo Cross Country-n is megtalálható elem a kartervédő.

“Azt akartuk, hogy férfias és bizalomkeltõ, de ne macsós legyen az autó” – nyilatkozta Peter Horbury alelnök-vezetõ formatervezõ az XC90 karosszériájáról.

A Volvo a könnyű terepjárók között is a biztonságot teszi az első helyre. Egy testes autónál különösen fontos ütközéskor a kompatibilitás a másik autóval, például az, hogy a hosszanti merevítők ne nyársalják fel az ütközésben részes másik kocsit. A Volvo szerint ebben kiemelkedően jó lesz az XC90.

A motorkínálatot öt- és hathengeres benzinesek alkotják, mindegyik turbófeltöltős. Az Egyesült Államokban, ahol a típus 65 százalékát értékesítési majd a Volvo, nyilván a benzinmotoros modellek lesznek népszerűbbek. Európában azonban várhatóan nagy arányban választják a Volvo saját fejlesztésű öthengeres dízelmotorját.

Az új autó gyártása 2002-ben kezdõdik a Göteborg melletti Torslanda üzemben, Svédország nyugati partjainál. Itt összpontosul az összes nagyobb Volvo modell elõállítása.