Megkezdődött annak a Moving e mobil áramellátó rendszernek a nyilvános tesztüzeme, amelyben a Toyota üzemanyagcellás utasszállító buszának különlegesen átalakított kivitele szolgál hatalmas mozgó áramfejlesztőként, a Honda akkumulátorai pedig elosztóként, a mindennapokban és a természeti katasztrófák idején egyaránt.

Utóbbiból akad bőven Japánban: a szigetország négy tektonikai lemez találkozási pontjánál fekszik, ezért a szigetország alatt gyakorlatilag folyamatosan mozog a talaj. A japán történelem legsúlyosabb, a Richter-skála szerinti 9,0-es erősségű földrengésére 2011-ben került sor: ekkor mintegy 4,4 millió háztartás maradt áram nélkül.

Nem kis részben ennek a katasztrófának a hatására kezdtek el a japán autógyártók azon gondolkodni, hogy a modern, villamosított járműveket hogyan lehetne vészhelyzeti áramforrásként hasznosítani. Villanyautókon alakítottak ki normál háztartási csatlakozókat, amiről akár az egész ház áramellátása megoldható volt. A Toyota már ekkor bevetette hidrogén üzemanyagcellás buszát: a 2018-ban üzembe állított Toyota Sorát, amely nagykapacitású (235 kWh), nagy csúcsteljesítményű (9 kW) mobil áramfejlesztőként funkcionálhat.

Ennek a kétszeresére, 454 kWh kapacitásra és akár 18 kW teljesítményre képes a most bemutatott Moving e technológiai csomag gerincét adó Toyota üzemanyagcellás busz. A Toyota Sora módosított kivitelű elődmodelljére épülő jármű ezúttal dupla annyi hidrogént cipelhet magával, mint eredetileg. Ez lehet tehát a központi energiaforrás, az egyes háztartásokhoz pedig a Honda hordozható átalakítói, akkumulátorai és töltőberendezései juttatják el az áramot.

Ez a busz nem utast, hanem áramot szállít 2

Egyszerre több tucat háztartást, elakadt járművet vagy segélyállomást láthatnak el megbízhatóan és tartósan elektromos árammal; a hordozható készülékek folyamatos újratöltéséről a Toyota üzemanyagcellás busza gondoskodik.

A Moving e koncepciót egyébként nem csak vészhelyzetben, hanem a mindennapokban is jól lehetne alkalmazni fesztiválokon, közösségi rendezvényeken vagy bárhol, ahol hálózati ellátottság nélkül kell átmenetileg (vagy akár rendszeresen) elektromos energiát biztosítani a fogyasztóknak.

Ez a busz nem utast, hanem áramot szállít 3

Pihenni is lehet a Moving e busz fedélzetén

Forrás: Honda, Smarter Media, Toyota