Szerdán 63 speciális járművet állítottak a Katasztrófavédelem szolgálatába. Az új járműveket hivatásos tűzoltók, illetve önkéntes szervezetek használhatják munkájuk során. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) uniós, valamint saját forrásból vásárolta a járműveket, amelyeket többek között önkéntes tűzoltószervezetek, mentőcsoportok, búváregyesületek és katasztrófavédelmi igazgatóságok vehettek át.

Amarok-uralom

Az OKF épülete előtt összesen 50 darab új Volkswagen Amarok sorakozott fel az ünnepélyes átadáson. A rengeteg pickup csak szorosan egymás mellé állítva fért el. Bár a Mike Oldfield egyik albuma előtt tisztelgő pickupok külsőre egységes megjelenéssel rendelkeznek, felszereltségük közel sem azonos.

A flotta kisebb részét (21 db) alapvetően erdőtüzek oltására készítették fel. Ezeket a pickupokat ennek megfelelően kézi szerszámokkal, mobil- és EDR rádióegyégekkel, illetve oltóberendezésekkel szerelték fel. Így akár kis intenzitású tűzeseteknél is bevethetők, mivel a platójukon elhelyezett, önálló motorral hajtott, ultra magas nyomású oltóberendezés hatékonyan tudja eljuttatni az oltóanyagot a szilárd, égő anyagokra. 

Megnéztük a Katasztrófavédelem új járműveit 1

Olyan Amarok pickupokat is vásároltak, amelyekkel kisebb tüzeket is lehet oltani.

Az Amarok-flotta nagyobb részét (29 db) pedig elsősorban árvízvédelmi, valamint vezetési-irányítási feladatokra készítették fel. Ennek megfelelően gyári platójukat merev szerkezetű, kihúzható kivitelű tálcával látták el, amelyen alumíniumprofilokból épített tárolórendszer található. Ily módon a járművek olyan málhaeszközök szállítására alkalmasak, mint például az áramfejlesztők, a hőkamerák, vagy éppen az egészségügyi készletek. Emellett védőruhák, illetve árvízvédelmi eszközök is szállíthatók velük.

A most beszerzett Volkswagen Amarok pickupok hajtásáról 3,0 literes, 204 lóerős  dízelmotor gondoskodik. A terepen való közlekedés érdekében a járműveket összkerékhajtással, kapcsolható hátsó differenciálzárral, 5 tonnás teherbírású csörlővel, valamint vonóhoroggal látták el. Kiegészítésképpen pedig mindegyik Amarok motor- és hajtásláncvédő fenéklemezt kapott.

Egyedi esetek

A nagy Amarok- és a magyar tűzoltóautó-beszerzés közé még két típus ékelődött be a történetbe. Az OKF ugyanis egy projekt keretében két darab Volkswagen Transportert is beszerzett leginkább üzemanyag-szállításra. A járműveket ugyanis a hosszabb időt igénylő oltásoknál és bevetéseknél fogják használni, hogy ellássák a dízelüzemű katasztrófavédelmi gépjárműveket a szükséges gázolajjal. Ennek érdekében az extra magastetős T6-osokat egyenként 600 literes üzemanyag-szállító tartállyal látták el, amelyek a raktérben kaptak helyet.

Megnéztük a Katasztrófavédelem új járműveit 2

Üzemanyagszálló Transporter és Komondor együttállása.

Az Amarok mellett egy másik pickup, a Ford Ranger is felöltözhetett a Katasztrófavédelem hivatalos “formaruhájába”. Az OKF 8 darab Rangert is vásárolt saját költségre, amelyeket a Katasztrófavédelmi Műveleti Szolgálat (KMSZ) használhat a jövőben.  A duplakabinos, összkerékhajtású járművek a 24/48-órás készenléti jellegű szolgálat munkáját segítik a jövőben, amely alapvetően a káresemények ellátásával foglalkozik. De fontos szerepet tölt be az irányítás és a készenléti szolgálathoz tartozó szakemberek munkájának összehangolásában is.

Megnéztük a Katasztrófavédelem új járműveit 3

8 darab Ford Rangerrel gazdagodott a Katasztrófavédelem flottája.

A Katasztrófavédelemnek átadott Rangerek hajtásáról 2,0 literes, 170 lóerős (125 kW) dízelmotorok gondoskodnak. Az összkerékhajtású járművek málhaterének kialakítását a BM Heros végezte. A járműveket leginkább tűzoltási, műszaki mentési, tűzvizsgálati tevékenységekre fogják használni, ennek megfelelően eseményrögzítő kamerával, EDR rádióval, vonóhoroggal is ellátták őket.

Piros Komondor

A most átadott járművek közül a magyar gyártmányú Komondor típusú off-road tűzoltóautó igazi különlegességnek számít, ilyet ugyanis nem mindennap járhat körbe az ember fia. A Katasztrófavédelem szám szerint három darab háromtengelyes, páncélozott tűzoltóautót vásárolt, amelyek szinte mindenhol bevethetők. A Komondoron már első ránézésre látszik, hogy van benne anyag, össztömege akár a 31 tonnát is elérheti.  A tetemes súlyt természetesen nem a szállítható személyek (2+4) jelentik, hanem sokkal inkább az alváz és a karosszéria, valamint a cserélhető felépítmény.

Megnéztük a Katasztrófavédelem új járműveit 4

Masszív látvány a Komondor tűzoltóautó.

Hogy mi? A Katasztrófavédelem új szerzeményei kétféle – műszaki mentős és tűzoltó – felépítménnyel készültek. A tűzoltós felépítményben 7 ezer literes víztartály, habkeverő berendezés, továbbá az oltáshoz szükséges tömlők, csatlakozók és kéziszerszámok kaptak helyet. A műszaki mentésre tervezett felépítményben pedig szakfelszerelések, így hidraulikus feszítővágó, láncfűrész, gyorsdaraboló, pneumatikus emelőpárna-készlet, támasztó és stabilizáló eszközök, áramfejlesztő, valamint hőkamera áll a tűzoltók rendelkezésre.

Megnéztük a Katasztrófavédelem új járműveit 5

A Komondor RDO 4336 MPV vezetőülésébe alapos körültekintéssel lehet feljutni.

Működés közben a Komondor csak úgy ontja magából a vizet. Mindez a gazdag felszereltségnek köszönhető. A jármű elején ugyanis van egy 120 liter/perc névleges vízszállítású fúvókákkal ellátott oltórendszer. A fúvókákhoz az 1000 liter/perc teljesítményen és 10 baros nyomáson üzemelő szivattyú szállítja a vizet. Kerékjáratonként pedig egy-egy darab önvédelmi fúvóka segíti a hab oltóanyaggal a gumiabroncsok, illetve a környező területek lefedését. Kiegészítésképpen a dupla kabin tetejére is szereltek egy oltórendszert. Ez a fülke mögött lévő Rosenbauer UHPS SKID nagynyomású tűzoltó berendezésből kapja a muníciót, amelynek ráadásul saját víztartálya van. Az alábbi videó komoly ízelítőt ad a Komondor működéséből.

A fentieken túl az egyik Komondoron rendelkezésre áll egy 1320 K3 RCS típusjelű rádió-távvezérlésű rakodódaru is, amely akár 10 és fél méterre is kinyúlhat, végállásban pedig 1030 kilogrammos teherbírással rendelkezik. A Komondorok hajtásáról 506 lóerős (373 kW), 2300 newtonméteres forgatónyomatékkal rendelkező Euro V-ös károsanyag-kibocsátású Cummins dízelmotor gondoskodik, amelyhez hatsebességes automata váltó csatlakozik.

Megnéztük a Katasztrófavédelem új járműveit 6

A Komondor tűzoltóautó fedélzete olyan, mint egy űrhajóé. Az oltóberendezések többségét a kabinból lehet kezelni a külső kameráknak köszönhetően.

A Katasztrófavédelem ismertetője szerint az új Komondor RDO 4336 MPV-s tűzoltóautó általános tűzoltási feladatokra és erdőtüzek oltására egyaránt bevethető, de jellegéből adódóan inkább normál járművekkel nehezen megközelíthető tüzek elleni küzdelemben lesz majd nagy segítségére katasztrófavédőknek.

Kövess minket a Facebook-on!
Forrás: King of the Road
Kép(ek) forrása: Aranyi Péter