A különféle áruk földrészek közötti szállítását TEU-konténerekkel végzik, hatalmas tenger- és óceánjáró hajók segítségével. Ezek kikötőben történő fel- és lerakodása összetett feladat, ami speciális járműveket igényel. A francia Gaussin évekkel ezelőtt teljesen önvezető konténerszállítót fejlesztett ki, amely milliméter pontossággal szállítja a TEU-konténereket oda, ahová kell. A tavalyi, a franciaországi Lillében végzett tartós teszt bebizonyította, hogy a fejlesztés kellően megbízható, vagyis alkalmas a mindennapi használatra. 

Szentpétervár úgy döntött, több darabot vásárol belőle idén, ezzel az autonóm konténerszállító járművek megkezdhetik térhódításukat a logisztikában. A 14 méter hosszú, 2,7 méter széles és 1,7 méter magas jármű két, kormányozható tengellyel rendelkezik, ezért kifejezetten jó manőverezési képességekkel bír.

Első ránézésre olyan, mint egy pótkocsi, még a kerekei is átlagosak, ugyanis a felniken 385/65 R22.5-es méretű abroncsok vannak. Van azonban mégis valami hátborzongató benne és ez nem más, mint az, hogy mesterséges intelligencia működteti.  A jármű emberi irányítás nélkül dolgozik, nincs vezetőfülkéje, mindent egyedül csinál. Az ember csak a feladatot adja neki. Ez így van jól, mégsem szállíthatja ide-oda a konténereket saját kedvére. 

70 tonnákat mozgató robotjárművel rúgja ránk az ajtót az új évtized 1

Az aktuális megbízás teljesítéséhez a jármű vezérlő rendszere alapvetően a GPS-t hívja segítségül, mozgás közben pedig a lézerradarra, a külső szenzorokra és a kamerákra hagyatkozik. Ezek teszik lehetővé, hogy ne ütközzön össze más, a kikötői terminálokban közlekedő járművekkel, illetve azt is, hogy oda álljon a konténerrel, ahol arra szükség van. A Gaussin AIV Revolution teljes mértékben elektromos hajtású és sebessége akár a 35 km/órát is elérheti. Első hallásra ez azért soknak tűnik egy 70 tonnás maximális teherbírással rendelkező önvezető járműtől. Vagy mégsem? 

A gyártó számításai szerint egyetlenegy ilyen autonóm konténerszállítóval 30-50 százalékkal csökkenthetők az energiafelhasználási költségek, ami elsősorban a start&stop rendszernek és az optimális akkumulátormenedzsmentnek köszönhető. Szervizigénye pedig feleakkora, mint egy hagyományos konténerszállítóé, így jóval több munkát tud elvégezni. További előnye, hogy olyan hidraulikus rendszerrel szerelték, amely szükség esetén fel tudja emelni a konténert, ami szintén tovább növeli a hatékonyságát. 

A Gaussin AIV Revolution konténerszállítók a szentpétervári Bronka kikötőben állhatnak forgalomba ettől az évtől kezdve. A nyugat-oroszországi terminál ideális terep lehet az autonóm konténerszállítók számára, mivel éves kapacitása eléri az 1,6 millió TEU konténert. A francia cég önvezető járműve nem egyedülálló ebben a szegmensben, ugyanis már a Volvo is kifejlesztett egy autonóm módon közlekedő, vezetőfülke nélküli nyerges vontatót, amelynek feladata a TEU-konténereket szállító félpótkocsik vontatása. Igaz, a Vera névre hallgató fejlesztésnek még jelenleg is folyamatban van a tesztelése. 

 

 

Forrás: King of the Road