A Solaris tavaly jelentette be, hogy sorozatgyártásra alkalmas hidrogéncellás autóbuszon dolgozik. Az elkészült járműről a jelenleg is zajló UITP Globális Közösségi Közlekedés Csúcson rántotta le a leplet Svédországban. Ha nagy szavakat akarunk használni, akkor azt mondhatjuk, hogy lényegében Stockholmban került sor a modell világpremierjére. A Solaris Urbino Hydrogen 12 teljes mértékben illeszkedik a gyártó jelenlegi kínálatába és készen áll a sorozatgyártásra.

A háromajtós városi autóbusz a hajtásláncot leszámítva alig különbözik hagyományos társaitól. A jármű 12 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,3 méter magas, tengelytávolsága közel hat méter. Befogadóképessége is megfelel a sztenderdeknek, hiszen egyszerre 87 utas utazhat rajta, 29 fő pedig párnázott üléseken foglalhat helyet. Az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően ráadásul 12 széket dobogók nélkül lehet megközelíteni, ami elsősorban az idősebb utasok számára lehet jó hír. Fontos különbség a dízelekkel szemben, hogy ez az autóbusz halkan és tisztán üzemel, amit már könnyedén észrevehetnek az utasok utazás közben.

A hidrogéncellás buszok már a nem a jövőt jelentik a Solarisnál, hanem a jelent. Az Urbino 12 sorozatgyártásra kész.

Könnyű tartályok

Az attraktív autóbusz 60 kW összteljesítményű hidrogéncellákkal rendelkezik, amelyekbe a működéshez szükséges hidrogén 350 atmoszféra (atm) nyomáson érkezik, a busz tetején található öt darab, ultrakönnyű hidrogéntartályból. Az első tengely fölött, hosszanti irányban elhelyezett egységek összesen 36,8 kilogramm hidrogént képesek tárolni, 20 százalékkal többet a gyártó által korábban alkalmazott példányokhoz képest (lásd a keretes bekezdést). A tartályokat olyan biztonsági szelepekkel szerelték fel, amelyek magas hőmérséklet esetén megakadályozzák a hidrogén kiáramlását, így egy esetleges balesetnél minimálisra csökkenthető a robbanásveszély.

Az Urbinó hidrogéncellái működés közben  fordított elektrolízist használnak, azaz katalitikus felületükön egyesülnek a hidrogén és oxigén molekulák, közben pedig elektromos áram jön létre a pólusok között, amit a ZF AVE 130-as hátsó tengelybe épített két, egyenként 125 kW-os elektromos agymotor használ fel a jármű hajtására. A hidrogéncella hulladékhője nem vész kárba, mert azt az autóbusz CO2-hőszivattyúja hasznosítja a légkondicionáló rendszer működtetésére, így annak üzemeltetése még a nagyobb nyári melegben sem megy a hatótávolság rovására. Ennek köszönhetően az új hidrogéncellás Solaris Urbino 350 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.

Solaris hidrogén buszok

A bolechowói cég 2014-ben leszállított két hidrogénnel hajtott és hatótávnövelővel felszerelt csuklós Urbinót Hamburgnak. 2017 pedig Riga 10 darab tüzelőanyag-cellával szerelt – szintén csuklós – trolibuszt vásárolt a Solaristól. Az új, hidrogénnel hajtott Urbino kifejlesztésénél tehát a korábban átadott buszokkal kapcsolatos tapasztalatokat is felhasználták.

hajtásláncba kiegészítésképpen a Solaris új fejlesztésű 29,2 kWh teljesítményű akkumulátorát is beépítették. A jármű ebben tárolja el az üzemanyagcellák által előállított, de fel nem használt áramot, valamint a regeneratív fékezés során gerjesztett elektromos áramot. Ez az egység ugyanakkor az elektromos buszoknál alkalmazott módszerhez hasonlóan külön töltővel is feltölthető, ami jól jön akkor, ha az autóbusz nagyobb igénybevétel mellett közlekedik. 

Utastér, ahol úgy jelenik meg a víz, hogy közben nem áznak el az utasok.

A hidrogén üzemanyagként történő használata számtalan előnnyel jár. Nagy sűrűséggel és relatíve kis tömeggel rendelkezik, ezért az új hidrogéncellás autóbusz nagyobb hatótávolságra képes a legtöbb, jelenleg a piacon kapható elektromos városi szóló busznál.

Figyelembe véve, hogy a hidrogént környezetbarát módon, például napelemek segítségével is elő lehet állítani vízből, a hidrogéncellás autóbuszok hajtása a lehető legtisztább módon valósulhat meg. Az üzemanyagcellák relatíve kis mérettel rendelkeznek és a jármű üzemeltetése alatt folyamatosan állítják elő az energiát az elektromos hajtáslánc számára. Ha pedig elfogyna a hidrogén, akkor a tartályok feltöltése körülbelül annyi ideig tart, mint egy dízelüzemű jármű gázolajjal történő megtankolása.

A lengyel gyártó úgy véli, hogy a hidrogéncellás, a troli, valamint az akkumulátortechnológiás autóbuszok közösen fogják megvalósítani a jövőben a null emissziós városi közösségi közlekedés koncepcióját. A Solaris Urbino Hydrogen 12-es modellből elsőként az észak-olaszországi Bolzano rendelt 12 darabot, így az európai utazóközönség várhatóan ott találkozhat leghamarabb a lengyelek legújabb null e-missziós modelljével.

Forrás: Solaris