Az Egyesült Államokba exportált Ikarus típusokról már írtunk bővebben: “Az USA-ba irányuló export az ottani gyártóval, a Crown Coach-csal történő együttműködésnek köszönhetően valósulhatott meg, melyet 1978-ban írtak alá a két gyár képviselői. A Buy American kezdeményezés miatt azonban abban az időben csak az Egyesült Államokban összeszerelt autóbuszokat lehetett értékesíteni.

Az első exportra készülő modell az Ikarus 286-os városközi autóbusz volt, melyből közel hatszáz darabot értékesítettek az USA-ban 1986-ig. A csuklós típus a magyar változatoknál lényegesen jobb kialakításban, szélesebb ajtókkal, sötétített ablakokkal és gyakran mozgássérült-lifttel készült.” – írta Aranyi Péter kollégánk.

A magyar buszokból Portlandbe került a nyolcvanas évek elején, összesen 87 darab.

Az 1984-es szállításkor két autóbuszt a behajózás után nem rögzítettek megfelelően a konténer tárolóban, emiatt a buszok jelentős sérülést szenvedtek, ami miatt menthetetlenné váltak. Az autóbuszokat alkatrészként használták fel, árukat a biztosító kifizette, illetve a két autóbusz pótlását leszállították a megrendelőnek.

A  helyi üzemeltetést végző Tri-Met az autóbuszokon az évek során több módosítást hajtottak végre:

  • ’80-as évek második felében a Cummins motorok cseréjét látta szükségesnek, helyükre Detroit Diesel DD 6-71 motort szereltek be, melyek megbízhatóságot jelentettek és csökkentették a karbantartás költségét is.
  • 1989-ben kiszerelték a kerekesszékes felvonókat a buszok egy részéről.
  • ’90-es évek közepén két kerékpár szállítására alkalmas kerékpártartókat szereltek fel az első lökhárítóra.

A Tri-Met a buszok üzemeltetésének utolsó éveiben készített egy tanulmányt a NABI és az Ikarus számára, melyben a további közlekedtetéshez szükséges javításokról és módosításokról, illetve a modernizálásról és megvalósíthatóságáról írtak. A NABI készített egy tervezetet és végül egy autóbusz felújítását végezték el az üzemeltetővel közösen. A modernizálás összege közelített egy új jármű árához, így csak egy autóbuszt újítottak fel. A 286-osokat a későbbiekben, a kilencvenes évek végéig leselejtezték.

Ennek a flottának egy tagjáról került fel nemrég egy szomorú, ugyanakkor a hazai buszgyártás aranykorára emlékeztető fotó. A 286-os itt már sufniként, lakásként? funkcionálva áll a gazban, valahol Oregon államban.