Január 10-én gördült le az egymilliomodik Peterbilt a texasi, Denton városában található gyár futószalagjáról. A jubileumi modell egy 567 Heritage nyerges vontató volt, mely nem valamelyik üzemeltető megrendelésére készült. A gyárnak ennél komolyabb tervei vannak vele.

A Peterbilt úgy döntött, hogy a leghűségesebb rajongójának fogja odaadni a különlegességet. Az illetőt 1200 jelentkező közül választják ki, mivel legalább ennyien jelentkeztek a “Superfan” címre. Az ünnepélyes átadásra a márciusban rendezendő Közép-Amerikai Kamion Show-n (MATS) kerítenek sort.

Nem meglepő módon az egymilliomodik modell egy Peterbilt 567 Heritage volt. Fotó: Peterbilt

A 567 Heritage modell a klasszikus Peterbilt-stílust jeleníti meg kívül-belül. Ezek közé tartozik a króm bevonattal ellátott lökhárító és hűtőrács, valamint a kerékdobokra szerelt, ám azoktól látványosan elkülönülő krómozott keretbe foglalt fényszóró is. Ugyancsak klasszikusnak nevezhetők a fülke két oldalán elhelyezett, égig érő kipufogócsövek. A hagyományos stílus a jármű kabinjában is visszaköszön: az üléseket bőrbevonattal látták el, a műszerfalba pedig fahatású betéteket építettek.

A Peterbilt elődje, a Fageol intercity buszok, illetve teherautók gyártásával foglalkozott. Fotó: Fountainhead Auto Antique Auto Museum.

A céget még 1939-ben alapította T.A. Peterman a kaliforniai Oakland városában. Az üzletember a Fageol Truck&Coach Companyt vásárolta fel, azonban az első Peterbiltek alig hasonlítottak a Fageol teherautókhoz. A vállalat rövid idő alatt széles ismertségre tett szert, ennek köszönhetően népszerűsége gyorsan túlnőtt a régión. Az alapító 1944-ben rákban elhunyt, felesége pedig eladta a céget hét alkalmazottnak. 1958-ban bejelentette, hogy a gyár területét is értékesíti, hogy helyén bevásárlóközpont épülhessen fel.

Az új tulajdonosok nem akartak belevágni egy új gyár építésébe, ezért tovább adták a céget a Pacific Car&Foundry Companynak, mely korábban a Peterbilt versenytársát, a Kenworth-öt is megvásárolta. 1959-ben a kaliforniai Newarkban felépítették az új, közel 17 ezer négyzetméteres üzemet. 1971-ben a Peterbilt anyacége, a Pacific Car&Foundry PACCAR-ra változtatta a nevét. 1969-ben és 1980-ban a Peterbilt két új gyárat nyitott Madisonban és Dentonban. A vállalat végül egy helyre összpontosította a tevékenységét, ennek köszönhetően a texasi Denton lett az új székhelye.

Amikor a Peterbilt megnyitotta texasi gyárát, akkor egy 359-es gördült le a szerelőszalagról. Azóta eltelt néhány évtized és ugyanitt készült el az egymilliomodik példány is.

Az üzem jelenleg 160 teherautó összeszerelésére képes az egyedi igények alapján, illetve a sorozatgyártásban készülő modellekkel együtt. A 6-os és 7-es osztályú modellek viszont nem Texasban, hanem Észak-Amerika legrégibb városában, Québecben készülnek. A Paccar motorokat pedig az Ohio államban található Columbusban szerelik össze.

Egy 2004-ben gyártott Peterbilt 379-es. Fotó: overdriveonline.com

A Peterbilt típuskínálatában jelenleg számos közepes és nehéz teherbírású teherautó található, melyek a távolsági vagy regionális áruszállítás, építőipari, valamint a speciális felhasználási területek (hulladékszállítás, hűtött áruk) igényeit hivatottak kielégíteni. A cég egyik legnépszerűbb modellje a 281-es volt, mely Steven Spielberg első filmjében, a Párbajban is főszerepet játszik, de hasonló népszerűségnek örvendett a 379-es nyerges vontató is, melyet 1987 és 2007 között gyártottak.