Egy ideje Varga Tibor erősíti a Vezess szakértői csapatát. Az Autovizsgalat.hu vezetője főállásban a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, a Vezessen pedig használtautó-vásárláshoz ad tanácsokat. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át. Az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Cikkeiért ide kattintsatok, a Vezess Értékbecslőt, használt autós videóinkat pedig itt találjátok.

Egy szerviznek hasznot kell termelni, mint minden vállalkozásnak. Egy kiugróan magas költségekkel működő szerviznek nyilvánvalóan magasabb vállalási árakkal kell dolgoznia, hiszen ki kell fizetni a szakemberek képzését, a célszerszámokat, az igényes környezetet wifivel és légkondicionálással, valamint a gyári beszállítói minőségű alkatrészeket. Érthető tehát, ha magasabb árajánlatot vagy számlát kapunk egy adózó, minden hulladékgazdálkodási és környezetvédelmi előírást betartó, munkatársait bejelentő, temérdek adót és járulékot fizető legális műhelyben, mint Feri bácsinál svarcban a szomszéd utcában.

Az autószerelésben is léteznek az ügyfélből kinézett fizetőképességéhez igazított tarifák

Sokáig éltem autószerelésből. Szakmabeliként tudom – bár elítélem –, hogy létezik a „zsiványfaktor”, amikor a láthatóan hozzá nem értő ügyfélre még rámérnek 20%-ot, mert a magyar virtus megkívánja. Amikor viszont öt-hatszoros számlákkal próbálják lehúzni a gyanútlan tulajdonosokat, kinyílik a bicska a zsebemben! Az utóbbi néhány hétből szemezgettem pár példát olyan autókkal, amelyeket korábban átvizsgáltam. Az alábbi esetek nem reprezentálják a hazai állapotokat és egyáltalán nem tartoznak a zömmel korrekten működő vállalkozások gyakorlatába, legyenek azok márkaszervizek, szakosodott szervizek, márkafüggetlen maszekok vagy otthon fusizó szerelők. Semmiképpen nem szeretnék általánosítani, ti se tegyétek! Ezek az esetek lehetnek merőben egyediek és a cikkben említett márkáknál is végeznek más szervizek, más szerelők, munkafelvevők kifogástalan munkát. De az alábbi esetek előfordulása óvatosságra inti az autótulajdonosokat.

1. Volkswagen Golf VI 1.6 CR TDI: hová lett a töltőnyomás?

Gyanútlan hölgy tulaj és frissen vásárolt autó: remek combo egy kis plusz haszon termelésére. Az autó jó állapotban volt, csak a szokásos első szerviz elvégzése, az első stabilizátorkitámasztók, az első fékbetétek cseréje és némi turbóprobléma megoldása volt a feladat. A Golf erős gyorsításkor néha vészüzemmódba állt és ilyenkor elment a teljesítmény. Általában a változó geometriájú feltöltő lapátjainak kokszosodása és leragadása szokott lenni a háttérben.

Gyors átnézés és műszeres diagnosztika következett egy országos, márkafüggetlen gumis és szervizhálózat Pest megyei egységében. A hölgy felhívott, hogy baj van. Az autót felemelték és műszerrel megállapították, hogy nincs turbónyomás. Azonnal ki kell cserélni a turbót, aminek költsége a többi munkával együtt félmillió forint. Nem voltam biztos benne, hogy jól értem, ezért megkérdeztem újra:
– Az autó fel van emelve és turbónyomást mérnek?
– Igen – válaszolta.

Kiskezicsókolom, de szép autó! Ejnye, a kartergáz beköpte a klímavezérlést, ez nem lesz olcsó. A fotó illusztráció, kép: Földi D. Attila

Kértem a hölgyet, hogy adja a szerelőt. Mondtam neki, hogy turbónyomást terhelve, menet közben szoktak mérni. A válasz egyszerű volt:
– Ja, akkor megnézzük újra menet közben.
Megkértem az autó tulajdonosát, hogy amennyiben van rá lehetőség, tartson a szerelővel a próbaútra és figyelje, hogy jól gyorsul-e az autó. 30 perc múlva visszahívott, hogy az autó remekül gyorsult, a műszeren a turbónyomás már megfelelő volt, mégis mindenképpen a turbó cseréjét javasolják, mert az alkatrész a „végét járja”.

Azt tanácsoltam a hölgynek, hogy keressen egy másik autószervizt, ahol leszedik a turbót és kitisztítják, valamint elvégzik a szükséges javításokat. Pár nap múlva vidáman hívott a tulaj, hogy kész az autó. Kitisztították a turbó lapátállító szerkezetét, elvégezték a szervizmunkákat és a számla végösszege anyaggal együtt 122 000 forint volt.

2. Ford S-Max: százezrek a futóműre?

2010-es Ford S-Max 2,0 TDCI automata átvizsgálására kértek fel. Az autó jó állapotban volt leszámítva némi olajfolyást a motorból és egy repedt hátsó lámpát. Pár elemet újrafestettek, de jó minőségű munkát végeztek és szemmel észrevehetetlen volt a javítás. Az autó vázszerkezete és alja gyári állapotú volt. A futómű alkatrészein már meglátszott a több mint 200 ezer kilométer. A lengőkarok szilentblokkjai be voltak repedezve, de szakadás nem látszott rajtuk. A próbaút során az autó egyenesen és stabilan futott.

Jobbra az első alsó keresztlengőkar ágyazását szolgáló szilentblokk. Gyártói előírás szerint egyes autóknál csak lengőkarral együtt cserélhető, ami nagyon megnöveli a költségeket. A kép illusztráció

A vevőnek némi alkudozás után jó áron sikerült hozzájutnia a Fordhoz. Javasoltam, hogy mihamarabb keressen meg egy szervizt és bízza meg őket a vezérlés, az olaj és a szűrők, valamint a hátsó lámpa cseréjével. Ezen kívül meg kellett szüntetni a motor olajfolyását és egy emelőn történő futóművizsgálat is célszerűnek tűnt.

Az autót egy jó nevű szakszervizbe vitték, csillogó üvegfallal és bőrfotelekkel a váróban. Átnézték az S-Maxot, majd 720 ezer forintos árajánlatot adtak az alkatrészek és a munkák elvégzésére. A listán a legnagyobb tétel hat lengőkar cseréje és a munkadíj volt. Az összeget az indokolhatta, hogy a gyártói előírás szerint a szilentblokk csak lengőkarral együtt cserélhető.

Mivel az új tulajdonos a fenti összeget irreálisnak tartotta, ezért elvitte másnap az autót egy másik márka szakszervizébe, ahol egy ismerőse dolgozott. Itt újra átnézték a Fordot és a futóművön a két első lengőkar hátsó szilentblokkjának cseréjét javasolták, azt is megelőzési célból. A futóműalkatrészek ára és a csere körülbelül 40 000 forint volt. A vezérlés- és olajcserével, valamint az olajfolyás megszüntetésével a számla nem haladta meg a 200 000 forintot. Természetesen a munkadíjjal együtt, szintén márkaszervizben.

Elfogadható áron is lehet szakszerű, igényes munkát végezni. Ez a kép nem illusztráció, ebben a pesti LPG-s műhelyben épp ilyen munka folyik

3. Hyundai i30: szimmering, színaranyból?

Nemrégiben Budapesten egy 2009-es Hyundai i30 átvizsgálására kaptam felkérést. Az autó Németországból érkezett és korához képest normál állapotban volt. A bal első sárvédőt és a bal küszöböt újrafényezték, a sebességváltóból a féltengelyszimmeringnél folyt az olaj. A motor száraz volt és szépen, egyenletesen járt. A karosszéria alja rozsdamentes volt, de az első és hátsó futóművön megfigyelhető volt rozsdásodás, ahogy a Németországból érkezett autókon megszokhattuk. A hátsó gumik belső fele kopottabb volt, ezért a futómű későbbi beállítását javasoltam. Minden elektromos berendezés működött, és a műszeres vizsgálat sem mutatott eltárolt hibakódot. A motor vizsgálatakor az élő adatok normál értéket mutattak.

Balázsnak, az ügyfelemnek tetszett az autó, ezért némi árfaragás után megvásárolta. A vevő megkérdezte, hogy szakszervizbe vigye-e az autót az első szerviz és a futómű-beállítás elvégzésére, vagy keressen független szervizt? A Hyundai egyszerű autó, mint a főzőkanál, ezért azt javasoltam, hogy bár a szakszervizben bizonyára szakszerű munkát végeznek, nyugodtan viheti márkafüggetlen szerelőhöz is.

Ha egyértelműen nagy a baj, senki nem lepődik meg a borsos árajánlaton. De néha kisebb munkák is aránytalanul sokba tudnak kerülni

Pár nap múlva Balázs felhívott, hogy végül mégis szakszervizben szerette volna a fent említett munkákat elvégeztetni, ezért árajánlatot kért tőlük. Amikor az ajánlatot kézhez kapta és újra levegőhöz jutott, azonnal hívott: az ajánlatban alkatrészekkel és munkadíjjal 525 000 forint szerepelt! Természetesen megkérdezte, miért ilyen magas az összeg. A szerviz szerint – mivel a hátsó futómű rozsdás – több alkatrészt is ki kell cserélni a futóműben, hogy a beállítást el tudják végezni. Ehhez a művelethez viszont le kell szedni az egész futóművet. A féltengelyszimmering szakszerű cseréjéhez le kell venni a sebességváltót és darabokra kell szedni, ami szintén magas költséggel jár.

Próbáltam megkímélni Balázst az infarktustól és megkértem, hogy vigye el az autót egy független futóműállítóhoz és kérjen árajánlatot egy másik szerviztől a féltengely-gumiharang cseréjére. Nem értettem, miért kell szétszedni a sebességváltót egy féltengelyszimmering cseréjéhez és hogy lehet futóművet állítani 20 éves autókon, ha ennél a kilenc éves Hyundainál ki kell cserélni a fél hátsó futóművet a művelet elvégzéséhez? Megkértem, hogy értesítsen a fejleményekről, mert kíváncsi vagyok az eredményre.

Másnap Balázs elvégeztette a futómű-beállítását 6 800 forintért egy futóművesnél, ahol némi csavarlazító és drótkefe segítségével 20 perc alatt beállították a hátsó futóművet. A féltengelyszimmering cseréjére 22 000 forintos árajánlatot kapott egy másik műhelytől anyaggal együtt.

Könnyű préda azoknak, akik kiugró haszonra utaznak. Kép: Földi D. Attila

Tanulság: egy ajánlat nem ajánlat

Autót javítani sokféleképpen lehet. Nincs jobb alkatrész a gyári minőségűnél és nincs szakszerűbb javítás a gyári technológiánál. Mégis hiszem, hogy egy 8–10 éves autót a vásárlás után nem csak az autó árának feléből lehet rendbe tenni. Feltéve persze, ha jó állapotú autót vásárolunk, nem bontószökevényt, de pont erre jó az autó vásárlás előtti átvizsgálása.

Minden autótulajdonosnak azt javasolom, ha borsos árajánlatot kap valamilyen karbantartási, javítási munkára, legyen az maszek vagy márkaszerviz, ne törődjön bele rögtön az 500-700 ezer forintos ajánlatokba! Praktikus közvetlenül utánajárni az alkatrészáraknak független autósboltokban.

A fenti példák is azt mutatják, hogy átlagos autókon nemcsak aranyáron lehet szakszerű munkát végezni. Akadnak sajnos autószervizek, ahol indokolatlanul vastagon fog a ceruza, mert elég havonta csak egy-két embert találniuk, aki fizet, mint a katonatiszt. Ha megy a kasza, cseng a kassza. Rajtatok is múlik, hogy ne így legyen.