Röviden – használt Volvo S40 és V40, első generáció, 1995-2004 | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo Hollandiában gyártott, a Mitsubishi Carismával közös padlólemezre épülő belépőmodellje. A 440/460-as széria utóda, a nagy modellfrissítés 2000-ben volt. |
Mennyibe kerül? | 350 000 forinttól meg lehet venni a típust. A második generációval párhuzamosan, Classic néven árult kései autók ára eléri az 1,3-1,4 millió forintot. |
Melyik motor jó bele? | Kockázatkerülőknek az 1,8-as benzines. A dízelek sem rosszak, de sokkal több bennük a kilométer. |
Mi van helyette? | E36-os vagy E46-os BMW, sokféle korabeli kompakt autó, és adódik a testvérmodell, a Mitsubishi Carisma. |
Kereken 20 éve jelent meg a Volvo S40 és a limuzint pár hónap különbséggel követő kombi, a V40. Használtan ára ma a korabeli G Astrák, Almerák árszintjéről indul, de mégiscsak egy náluk nagyobb Volvo, ami sok használtautó-vásárlót elgondolkodtathat. Alacsony ára és ehhez mérten gazdag felszereltsége mellett a kortalan formaterv miatt is vonzó lehet a használt Volvo S40-V40.
Mit várhatunk tőle?
Sajátos pozicionálásával és méretével nem valódi középkategóriás autó, de az akkori kompakt modelleknél drágább, tekintélyesebb és valamivel hosszabb is. Nívóban inkább az E36, mint az E46-os 3-as BMW-vel vethető össze, kivéve a biztonságot, amiben méltó a márkanévhez. 2000-ben a C-osztály és az A4 modellváltására a Volvónál már készen állt az S60, mert a belépőmodellnek egyenlőtlen harc volt ez a valódi középkategóriás prémiumtermékekkel.


Használt autó: vegyünk Volvót, ha ennyire olcsó?
Használt autó: vegyünk Volvót, ha ennyire olcsó?













































2000 nyarán a modellfrissítéssel megváltozott a középkonzol is. A légkondicionáló a korai modellekben is alapfelszereltségnek tekinthető, ami ritka ebben az árkategóriában
Korróziótól nem kell tartani. Az alapos gyári rozsdavédelem nagy előnye, hogy a barnulás elárulja a szakszerűtlenül javított sérüléseket. Számíthatunk viszont az elektromos antenna beragadására és a hátsó lámpa izzóinak gyakori kiégésére.
A tulajdonos véleménye: Juhász Gábor, Volvo V40 2.0 2004, 171 300 km
Két évvel ezelőtt vettük használtan a V40-es Volvót. 1 150 000 forintért jutottunk hozzá egy ismerősünktől, kiváló állapotban. Azóta egy Ford Fusion 1,4 TDCi-vel párhuzamosan használjuk családi autóként. Városban 9-10 litert fogyaszt 100 kilométerre, autópályán 7,5 liter körül. Országúton egy literrel kevesebbet, de ez a sebességhatárok betartásával értendő.
Bizonyos rezonanciák alapján a márkaszerviz a kettős tömegű lendkerék elhasználódására gyanakodott, de mivel a rezgés nem romlott az elmúlt időszakban, a lendkereket még nem cseréltettem ki. Az autó sérülésmentes, a karosszérián sehol nincs rozsdásodás. Volvónk eddig megelégedett a kötelező karbantartással, javítására nem kellett költenünk. Aligha meglepő, hogy nagyon elégedettek vagyunk a V40-nel.
Motorváltozatok
A motorkínálatból az 1,8 literes benzines jó megoldás, mármint a szívócső-befecskendezéses, 116 lóerős változat. Volt egy közvetlen befecskendezéses, 1,8i jelű motor is, amely a Mitsubishi technikáját vette át. A sima 1,8-as nyomatéka elegendő, sok van belőle használtan, és nincsen több gyengéje, mint az egyéb motorváltozatoknak. Az 1,6-os nem takarékosabb, de jóval gyengébb.

1997-ben az S40 érte el elsőként az Euro NCAP akkori legjobb minősítését, a négy csillagot. 2000 nyarától függönylégzsák is volt hozzá, az első ülések kiegészültek az ostorcsapás-nyaksérüléstől óvó rendszerrel
Nagyon jól megy viszont a kis töltőnyomású, 160 lóerős, 230 Nm nyomatékú 2,0 turbó, nem is beszélve a termikus okokból visszavett hengerűrtartalmú 1,9 T4-ről 200 lóerővel, 300 Nm forgatónyomatékkal. A T4 7,3 mp alatt van százon, végsebessége 235 kilométer/óra, de az első gumikat zabáló sportverzióhoz használtan óvatosan közelítenénk.

Feldobják a fényszórót a modellfrissítés utáni változat fekete betétei. A lapátos fényszórómosó volvós jellegzetesség
A különféle motorok szelepvezérlése szíjjal működik. A vezérműszett csereperiódusa az autó évjáratától is függ. 8 év vagy 120 000, illetve 8 év/150 000 kilométeres intervallumból érdemes kiindulni. A turbós motoroknál, tehát a dízeleknél és a 2.0T, illetve T4 jelű modellekben a 15 000 kilométer a javasolt olajcsere-intervallum felső határa, tehát megcélozhatunk 10 000 kilométert is, ha hosszú távra tervezünk az autóval.
A közös nyomócsöves turbódízel befecskendezési rendszerét a Delphi szállította, aminél szervizszempontból nyugodtabb volnék egy Bosch üzemanyag-ellátással, de javításával dízelspecialistákat fel lehet keresni, például ezt a műhelyt.
Szerviztapasztalatok – Használt Volvo S40-V40
Motorok
Úgy tűnik, a gyár alulméretezte a motortartó bakokat. A megkérdezett mester szerint a benzineseknél a jobb oldali adja fel elsőként, de az alsó bak is hibaforrás, amit hidegindítás után a nyöszörgő hangból ismerhetünk fel. A bakok hibáját a motor rázkódása is elárulja.
A benzinesek problémája a lambdaszonda. Két jeladó van, az első hibáját a sárga motorkontroll-lámpán kívül a megugró fogyasztás is jelzi, a hátsóét a műszerfali hibajelző mutatja. Újonnan darabonként 60 000 Ft körüli az alkatrészára, de jó belőle a bontott is. A légtömegmérők óraállástól függetlenül megadhatják magukat egy bizonyos életkor felett.
Szívó benzinest választva ne lepődjünk meg a szelepvezérlést állító berendezés hibáján. A vezérlést módosító VVT-agy ára 65 000 Ft körül van: kapni 50 ezer Ft alatti és 80 000 forintos alkatrészt is.
A 2000-ben bevezetett közös nyomócsöves dízellel fordul elő a termosztát hibája. Ha rossz, annyira átforrósodhat, hogy a házával együtt kell cserélni. A termosztáthibát télen a fűtés hiánya jelzi.
Futómű
Elöl nem kell rögtön az alsó lengőkart cserélni, ha rossz a gömbfej. Külön a gömbfej cseréjére is van 8800 Ft körüli javítókészlet. A használt S40-es és V40-es Volvók első felfüggesztésében a stabilizátorbilincsek cseréjében nem az alkatrész drága, hanem a munkadíj magas, mert ki kell venni hozzá a bölcsőt. Stabilizátorpálcából is csak jó minőségűt szabad venni, különben 25 000 kilométer után megint vihetjük szerelőhöz az autót.

Nem muszáj komplett lengőkart cserélni elöl, kiszedhető az elhasználódó gömbfej. A limuzinban is előfordul rugótörés hátul
Alkatrészárak
Használt Volvo S40-hez vagy V40-hez egész olcsón vehetünk utángyártott kopóalkatrészeket, de a minőség ebben az esetben is nagyobbat szórhat, mint az ár. Érdemes ragaszkodni a gyári beszállítókhoz, futóműben például a Lemförder vagy a TRW alkatrészeihez. Az árazáson nem érezni, hogy a Volvo prémiummárka. A fenntartási költségeket nem az alkatrészárak, hanem a típus közepes minősége és az ebből fakadó szervizmunkák dobják meg.
Légszűrő – 1900-2100 Ft
Olajszűrő – 1300-1800 Ft
Benzinszivattyú – 26 500 Ft-tól
Légtömegmérő – 22 800 Ft-tól
VVT-agy (szelepvezérlés-állító) – 48 000 Ft
Vízhűtő, turbós benzines – 29 500 Ft
Vezérműszíjkészlet – 26 000 Ft-tól
Gyújtótrafó – 9900-16 800 Ft
Önindító, benzines – 21 900-24 700 Ft
Generátor, benzines – 37 500 Ft-tól
EGR-szelep (2001-től, közös nyomócsöves dízelek 102 vagy 115 lóerővel) – 36 500 Ft
Porlasztócsúcs (kamrás, 90/95 lóerős 1,9 TD) – 6300 Ft-tól
Porlasztócsúcs (2001-től, közös nyomócsöves dízelek) – 12 900 Ft-tól
Dízel vezérműszíjkészlet – 15 500-22 300 Ft
Forrás és további árak: Volvo Autósbolt.
Árak, használtautó-kínálat
Mivel Ausztriában ezek a kocsik akár 1000 euró alatt is megkaphatók, főleg vizsga nélkül, és ott sok a V40, a használtautó-behozatal megváltoztatta az arányokat: a limuzinok már nincsenek többségben a használtautó-kínálatban. A Használtautó.hu keresőjében a cikk feltöltésekor valamivel több használt Volvo V40 várt vevőre, mint S40.
Néhány kivételtől eltekintve a légkondicionáló benne van az összes autóban. Az itthoni limuzinok között akad elég sok alapmodell tekerős hátsó ablakkal, de a hasonló ársávban kínált kompakt autóknál a Volvók felszereltsége többnyire gazdagabb.