Használt autó: Mercedes-Benz 190 W 201 1

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Ausch István, Mercedes-Benz 190 E 2.0, 1991

Ez az ötödik Mercedesem. Számomra maga a tökéletes autó, mint bármely más igazi Mercedes. Bár sokáig ez volt a legkisebb modell, egyáltalán nem olyan mint egy mai Vaneo vagy A-osztály, hanem igazi Mercedes, kis kompromisszumokkal. Eddig 80 000 kilométert mentem vele és semmilyen problémám nem volt, csak olajcserére kellett költenem. Városban 10-12 litert fogyaszt a használattól függően. Autópályán 7 liter elég, de 120-as tempó körül mindenképpen 8 liter alatti a fogyasztás.

Hátul túl szűk az autó, de semmi más kifogásom nincs. Tapasztalataim szerint az 1989 előttieken már előfordulhat rozsda, a modellfrissítés utáni és törésmentes autók nem rozsdásodhatnak. Érdemes nagyon alaposan megnézni a kiválasztott autót, mert egy 400 ezret futott autóról minden további nélkül elhinném, hogy csak 200 000 kilométer van benne, annyira tartós a 190-es.


1982-ben, merész lépésként, a Mercedes-Benz bemutatott egy kis limuzint. A W 201-ből hiányzott a lábbal működtethető rögzítőfék és néhány más Mercedes jellegzetesség, de kényelmével, átgondoltságával és rendkívüli minőségével igen sikeressé vált. 1988 végén a Mercedes átdolgozta a sorozatot. A W 202 jelű első C-osztály 1993-ban lépett a 190-es örökébe.

Elöl nagyon kényelmes és tágas a W 201 sorozat. Hátul kevés a lábtér, a fejnek elegendő hely jut. Az ülések kényelme közmondásosan jó. Magas a csomagtartókeret, a térfogat nem túl nagy, 410 liter. A hátsó üléstámla nem dönthető, mert a hátsó ülések mögött van a tank. A rugózási kényelem példás.

Még kikopott kormányművel is tökéletes az egyenesfutás. Kanyarban a 190-esben bevezetett, igényes hátsó futóműnek köszönhetően a Baby-Benz nem hajlamos kitörésre. Hóban téli gumi nélkül sík úton sem használható a hátsókerék-hajtású 190, téli gumival azonban jól vezethető.

A kétliteres szívó 190 D 7-8 literrel eljár városban. A 94 lóerős, öthengeres 190 D 2.5 9-10 liter gázolajat fogyaszt városban. A 2.5 D Turbo újabb egy literrel kér többet lakott területen. Országúti fogyasztásként a városi értékből vonjunk le 1,5-2 litert. A gyengébb előkamrás motorok csak 100-120-as sebességig fogyasztanak kevesebbet a városinál.

1,8 literes benzines motorral csak 1990 közepétől volt kapható az autó. Az átlagos képességű motor 9-11 literrel megelégszik városban, lakott területen kívül visszafogott tempóval 7-8 liter elég. Az elterjedt kétliteres porlasztóval és befecskendezővel is többet fogyaszt nála. 7,5-14 literre számítsunk a körülményektől függően. A 2,3 literes 190 E 2.3 és főleg a hathengeres 2.6 már komoly menetteljesítményeket nyújt, 10-15 liter benzinért cserébe.

A Mercedesek páratlan tartóssága miatt sok százezer kilométert futott autók sem keltenek rossz benyomást. Mivel a kilométerórák visszapörgetését 1-2000 forintért vállalják, még annyira se higgyünk a számlálóknak, mint egyébként. A futómű és a hajtáslánc jórészt megegyezik a W 124-es Mercedesével, a megbízhatóság is ugyanolyan jó. Az 1,8 és a 2,5 literes benzinest kivéve mindegyik motor benne volt a 124-esben is.

A hivatalos márkaszervizek árainak feléért is lehet kapni gyári alkatrészt. Jobb Mercedes boltokban gyári, utángyártott és török eredetű alkatrészek közül választhatunk. Az olajcsere periódus a benzineseknél 10 000, a dízeleknél 5000 kilométer. A benzines és a dízelmotorok is hajlamosak melegedésre, ami a nagyon széles hőgomba választékkal orvosolható. A cserét követően akár 80-85 fokos víznél is bekapcsoltatható a hűtőventilátor.

1987 előtti autóknál fordítsunk nagyobb figyelmet a vezérműlánc és az ékszíjak állapotára. Ügyeljünk a láncfeszítő és a láncot vezető sínek karbantartására. A rozsdavédelem az örökkévalóságnak szóló Mercedesekhez méltó, csak törött autók mutatnak látványos rozsdásodást.

A rendkívül összetett, ötlengőkaros hátsó futómű ritkán szorul szerelésre. A globoidcsigás – golyópályás – kormánymű kopását a nagyobb holtjáték árulja el, ami 300 000 kilométer körül már mindenképpen jelentkezik.

Elvileg 600 000 forintért már lehet 190-est kapni, de ezekre az autókra csak költeni kell. Egy elfogadható állapotú Baby-Benz-re legalább 900 000 forintot kell bekalkulálni. 1,1-1,3 millió forintért tisztességes W 201-es limuzinokat találhatunk. A szép állapotú dízelek és a turbódízelek ára könnyen meghaladja a másfél millió forintot. Egy kifogástalan állapotú 2.5 D Turbóért 2,2 milliót is elkérhet az eladó. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban jelenleg 550 ezer és 1 449 000 forint között kínálják a 190-es Mercedeseket. A korábbi Mercedesek gyenge szériafelszereltsége miatt nem egy négyfokozatú váltós autót találni a piacon. A szervokormányhoz érdemes ragaszkodni