Brawn úr, mesélne arról, milyen emlékei vannak a Magyar Nagydíjról, a Hungaroringről?

A kezdetektől fogva, már a ’80-as években itt voltam a Hungaroringen és büszkén mondhatom, hogy az elmúlt három évtized alatt a Magyar Nagydíj történelmi jelentőségű versennyé változott. Fantasztikus látni, mivé fejlődött az ország, Budapest és a versenypálya 30 év alatt! A Magyar Nagydíj mindig is népszerű volt, a pálya az egyik legnehezebb a versenynaptárban. Örömmel hallom magyar kollégáimtól, hogy a jegyeladások idén ismét nőttek, amit egy kedvező fordulat első jeleként értékelek.

Bernie Ecclestone helyett ettől az évtől egy háromtagú igazgatótanács irányítja a száguldó cirkuszt. Elmagyarázná, hogy történt ez és milyen felállásban működik az új irányító testület?

Senki sem halhatatlan, még Bernie sem, ezért tudtam, hogy a változás be fog következni. Chase Carey a nagyfőnök, a Formula-1 új tulajdonosának, a Liberty Mediának az elnök-vezérigazgatója. Saját bevallása szerint ő maga kevésbé ért az F1-hez, ezért felkért engem és Sean Bratchest, akivel évtizedek óta együtt dolgozott az USA-ban, hogy vegyük át a mindennapi irányítást. Sean a kereskedelmi igazgató, ő felügyeli a sportág megjelenését a szociális- és egyéb médiafelületeken, ő tartja a kapcsolatot a versenyrendezőkkel, de a pályákon található rajongói zóna kialakítása is az ő felelőssége. Én az F1 sportszakmai oldalát irányítom, épp ezekben a hetekben vettem fel három kiváló kollégát – Pat Symondst, Steve Nielsent és Nigel Kerrt –, akik korábban neves csapatok alkalmazásában álltak, hogy együtt dolgozzunk a sportág fejlődése érdekében.

Sokféle minőségben megfordult már F1-es csapatoknál, a Ferrarinál és a Mercedesnél pedig vezető szerepet töltött be. Nehéz elválasztani a munkát és az érzelmeket, ha valamelyik volt csapata megkeresi, mondjuk egy szabály megváltoztatása miatt?

Fontos tisztázni, hogy a Formula-1 szabályozó szerve a Nemzetközi Automobil Szövetség, a szabályok megalkotása és betartatása az FIA feladata. Ezt azért tartom fontosnak leszögezni, hogy a rajongók egy percig se gondolhassák, hogy bármelyik csapat kívánságára manipulálhatjuk a szabályokat. Én magam soha, de soha nem fogom felkeresni az FIA tisztségviselőjét, hogy közbenjárjak egy csapat érdekében. Ezzel ugyanis tönkretennénk egy kiválóan működő kapcsolatot. Ha van egy incidens, mint például Sebastian (Vettel) és Lewis (Hamilton) között történt Bakuban, az nekünk jó, hiszen a szurkolók és a sajtó napokig, hetekig ezzel foglalkozik. De nem a FOM, hanem az FIA dolga, hogy eldöntse, kinek volt igaza.

Melyik az a Magyar Nagydíj, amelyikre a legszívesebben emlékszik vissza a csapatvezetői korszakából?

Talán az 1998-as, amikor háromszor álltunk ki kereket cserélni a Ferrarinál. Akkoriban a McLarennel voltunk nagy csatában a vb-címért, és kiszámoltam, hogy ha Michael (Schumacher) a verseny hajrájában 19 vagy 20 kört meg tudna csinálni időmérő tempóban, nyerhetünk. Emlékszem, rádión keresztül közöltem vele ezt az információt, amire csak annyit válaszolt: „Oké.” És megcsinálta! Az ilyen kemény munkával kivívott győzelmek azok, amik a legnagyobb megelégedéssel töltik el az embert.

Annak idején nagyon szoros kapcsolatot ápolt Michael Schumacherrel és Lewis Hamiltonnal is, azzal a két versenyzővel, akik jelenleg a győzelmi lista és a pole pozíciós ranglista élén állnak. Meg tudná fogalmazni, mik a fő hasonlóságok és különbségek közöttük?

Mindketten fantasztikus autóversenyzők, de teljesen eltérő karakterek. Michael egy csendes, családközpontú ember, akinek nem esett nehezére együtt bulizni a csapattal, ha sikert értünk el, de utána visszavonult a feleségéhez, a gyerekeihez. Lewis ezzel szemben egy lüktető, laza, „jaszkarizó” srác, aki szintén nem veti meg a partizást. De amikor a csapat érdekeiről volt szó, mindketten nagyon fegyelmezetten odatették magukat. A legfőbb közös pont kettőjükben a tehetségük, hogy átkozottul gyorsan tudnak versenyautót vezetni. És ha megvan valakiben a tehetség, a munkához való alázat és az elszántság, azt profizmusnak hívják és elkerülhetetlen, hogy sokszoros világbajnok legyen belőle.

Chase Carey és ön is utalt már arra, hogy a Formula–1 történelmét szeretnék közelebb hozni a rajongókhoz, elérhetővé tenni a versenyek hétvégéjén. Pontosan mit értenek ez alatt?

A Formula–1-nek rendkívül gazdag történelme van, jelenleg azonban ez egy kiaknázatlan kincs. Idén néhány versenyre már kivittünk régi F1-es autókat, és a közönség mindig nagy lelkesedéssel fogadta őket. Ausztriában a klasszikus C-csoportos sportkocsikat vonultattuk fel, Porschékat, BMW-ket, Ferrarikat és Audikat, ami számomra különösen kedves volt, hiszen egy időben a Jaguar sportautóprogramját irányítottam. Idén először valamennyi volt F1-es pilótának depóbelépőt adtunk, hogy ne nekik kelljen kunyerálniuk a szervezőktől, ahogy ez korábban működött. Mindezek konkrét lépések az F1 történelmének népszerűsítésére, hiszen ritka, hogy egy sportág több mint 65 éves hagyománnyal rendelkezzen. Erre büszkének kell lennünk!

(Az interjút teljes hosszában az Autó MAGAZIN 2017. szeptemberi számában olvashatják.)

Forrás: Kép: Szabó-Jilek Ádám, Szöveg: Simon István