A Forma-1es fejesei 2015-ben döntötték el, hogy 2017-re új, hatékonyabb aerodinamikájú autókat vezetnek be – új, szélesebb gumikon –, hogy körönként 5 másodperccel gyorsabbá váljon a sportág.
Az első 2017-es F1-es teszten a mercedeses Valtteri Bottas futotta a leggyorsabb kört 1:19,705-tel a Pirelli utlralágy keverékén, ezt vetjük össze az elmúlt évtized barcelonai eredményeivel. (A pályát 2007-re építették át, azóta változatlan a nyomvonal.)
2008-ból, 2009-ből, 2014-ből, 2015-ből és tavalyról veszünk köridőket.
2008 az akkori aerodinamikai szabályok utolsó éve volt, az autókon burjánzottak a különböző szárnyak, fülek, kinövések, ugyanakkor még barázdált gumikon köröztek, igaz, 2,4 literes V8-as motorral. 2009-ben jött a nagy aerodinamikai egyszerűsítés: megjelent a “könyvespolc” hátsó és a “hókortó” első szárny, csökkent a leszorítóerő, ugyanakkor a slick gumik visszatérésével nőtt a mechanikai tapadás. A következő nagy változást 2014 hozta, amikor teljesen új, 1,6 literes turbós V6-os hibrid erőforrások kerültek az autókba – a hangjukat és a teljesítményüket is szidták eleget, ez az elégedetlenség ágyazott meg az idei szabályváltozásoknak. Mivel 2015-ben tűzték ki az öt másodperces gyorsulási célt, az a bázis év, a tavalyi év pedig adja magát a közvetlen összevetésre, mint az előző szabálycsomag utolsó éve. Íme a számok:
2008 | 1:20,801 | Jarno Trulli | Toyota |
2009 | 1:18,926 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes |
2014* | 1:25,232 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG |
2015 | 1:22,792 | Nico Rosberg | Mercedes AMG |
2016 | 1:22,765 | Kimi Räikkönen | Ferrari |
2016** | 1:22,000 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG |
2017 | 1:19,705 | Valtteri Bottas | Mercedes AMG |
* 2014-ben nem volt téli teszt Barcelonában, a Spanyol Nagydíj pole-ideje
** a tavalyi Spanyol Nagydíj pole-köre