Szürke, a korábbiaknál jóval hűvösebb (19 fokos levegő- és 24 fokos aszfalthőmérséklet) időben, szemerkélő esővel kezdődött a 2012-es Forma-1-es világbajnokság utolsó, mindent eldöntő futama, a Brazil Nagydíj Interlagosban.
A rajtrács első sorát a McLarentől búcsúzó Lewis Hamilton és csapattársa, Jenson Button foglalta el. A második sorban a Red Bull-osok, Mark Webber és a címvédő Sebastian Vettel állt. Mögöttük a hazai kedvenc, Felipe Massa és a Force Indiá-s Nico Hülkenberg, aztán a Pastor Maldonado büntetésével előrébb lépett kihívó, Fernando Alonso és a lotusos Kimi Räikkönen, majd Nico Rosberg és Paul di Resta sorakozott. 
Az utolsó F1-es futamán induló Michael Schumacher a nem túl szerencsés 13. rajtkockát szerezte meg. A szemetelő eső ellenére a teljes mezőny száraz abroncsokon kezdett. 
Drámaian kezdődött a verseny: Hamilton szépen elhúzott, Massa az első pár kanyarban a második helyig kapaszkodott, miközben Vettel visszaesett és a mezőny sűrűjében balesetbe keveredett Bruno Sennával. Megpördült, a mezőny legvégére esett vissza, az autója is megsérült.
A második kör kezdetén Webber az addigra már a harmadikként haladó Massát támadta, de Alonso mindkettejüket lepipálta az első kanyarban. Massa visszacsúszott, de a feladatot addigra elvégezte. 
Az 5. kör elején Alonso elfékezte magát az első kanyarban, Hülkenberg elé került, de versenyben maradt. A következő körben Massa megelőzte Webbert, beállt hátvédnek Alonso mögé. A Red Bull-os ausztrál az egyre csúszósabb pályán összeért a sauberes Kobajasi Kamuival, megpördült, a mezőny elment mellette. Romain Grosjean a gumifalba rohant, kiesett. Kobajasi orrkúpért ment ki.
Button a 8. körben megelőzte Hamiltont, mögöttük Hülkenberg, Alonso, Massa, Vettel, di Resta, Rosberg, Ricciardo és Vergne volt a top10-ben.
A 10. körre Schumacher, Webber, Räikkönen is átmeneti esőgumira váltott, a következő körben Hamilton, Alonso és Vettel is megtette ugyanez, de közben mérséklődött az eső. Az élen haladó Button, Hülkenberg és Massa nem ment ki.
Alonso a top10 végén, Vettel pedig a 15-16. helyen haladt, nem sokkal később elengedte Webber, majd a címvédő Rosberget is megelőzte. Alonso közben Massa elé lépett.
A 15. körben továbbra is Button vezetett, mögötte Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Vergne, Kobajasi, a lelassult Massa, Vettel, Webber, Rosberg állt a pontszerző helyeken. Massa gumijai drámaian elfogytak, a 17. körben kiment interekért. Vergne is kint járt. Di Resta és Ricciardo lépett előre.
Az élen Hülkenberg óriási lendülettel kergette Buttont, a 19. kör kezdetén a célegyenes végén ellentmondást nem tűrően meg is előzte.
Ugyanekkor Hamilton, Alonso kereket cserélt, slickeket kaptak, egy körrel később Vettel és Webber is megtette ezt. Vettel pontosan Alonso mögé ért vissza, az 5-6. helyen haladtak.
A pálya az első körök incidensei miatt teli volt törmelékkel, Nico Rosberg defektet is kapott, a 23. körben beküldték a biztonsági autót. 
A safety car nagy vesztese az élen bő háromnegyed körrel vezető Hülkenberg és a második Button volt, az előnyük lenullázódott. Gyorsan ki is mentek kereket cserélni.
Miután a pozíción kívüli autók mind elmentek a biztonsági autó mellett – ez 6 körig tartott – Hülkenberg vezetett, mögötte Button, Hamilton, Alonso, Vettel, Kobajasi, Webber, di Resta, Ricciardo és Räikkönen állt a pontszerző helyeken.
     
A safety car a 30. körre engedte el a mezőnyt. Az újrarajtolásnál Hülkenberg nagyon szépen ment el, hátrébb viszont Kobajasi, Vettel és Webber hármas csatába keveredett a célegyenes végén. Webber kiszaladt a bukótérbe, Vettel pedig inkább elengedte a sauberes japánt. 
Hamilton a következő körben megelőzte Buttont, Massa is előrébb tört. Kobajasi tovább rohamozott, Alonsót is megelőzte.
A sorrend ekkor, a 32. körben Hülkenberg, Hamilton, Button, Kobajasi, Alonso, Vettel, di Resta, Massa, Ricciardo és Räikkönen volt. 
Nem sokáig, a 33. kör elején Alonso visszaelőzte Kobajasit, míg a lotusos finn kinézett a bukótérbe. Massa maga mögé utasította di Restát – a brazil keményen dolgozott Alonso és a csapat érdekeiért, Vettel mellett is elment.
Féltáv után, a 37. körben Hülkenberg vezetett, Hamilton, Button, Alonso, Massa, Kobajasi, Vettel, Ricciardo, Webber és Schumacher követte. A 39. körben Räikkönen és Schumacher tankönyvbe illő csatát vívott, a finn győzött, ő lépett fel az utolsó pontszerző helyre. A hétszeres bajnokot nem sokkal később di Resta is elkapta, míg Webber elvette a 8. pozíciót Ricciardótól.
A 48. körben Hülkenberg megcsúszott a nedves pályán, Hamilton azonnal kihasználta a helyzetet, átvette a vezetést. A Force Indiá-s német a 2. helyre csúszott vissza. Az élmezőny ezen kívül statikus volt ebben a szakaszban, beálltak a különbségek.
Vettel rádióadója az 50. körben elromlott. Míg Nico Rosberg a mezőny végéről intermediate gumikért ment ki az 52. körben, Vettel eggyel később friss száraz, közepes keverékű abroncsokra váltott.
Kimi Räikkönen az 54. körben már-már vígjátékba illő túrát tett, egy kicsúszás után kiengedte az autót a fűre, majd elbotorkált egy szervizútig, bement rajta a korlátok mögé, autózgatott, de a kapu zárva volt, visszafordult, lekocsikázott, ralizott a füvön, majd folytatta a versenyt.
Az 55. körben az élen történt baleset, Hülkenberg előzni próbálta Hamiltont a célegyenes végén, de az előttük haladó Heikki Kovalainen akadályozta őket, összeértek. A McLaren első felfüggesztése eltört, Hamilton kiesett, Hülkenberg folytatni tudta. 
Vettel közben újabb kerékcserére ment ki, átmeneti esőgumikra váltott, de lassú volt a munka a bokszban (nem voltak kint az abroncsok), Kobajasi szintén kint járt. Alonso és a Ferrari az 57. körben válaszolt, ugyanígy váltottak.
Hülkenberg a hamiltonos ütközés miatt bokszutca-áthajtásos büntetést kapott.
A sorrend az 59. körben Button, Massa, Alonso, Webber, Hülkenberg Schumacher, Vettel, Kobajasi, Vergne, di Resta volt a top10-ben, miközben egyre erősebben esett – már az extrém esőgumik bevetését kellett fontolgatni.
Massa a 62. körben elengedte a bajnoki címért hajtó Alonsót. Vettel a 7. helyen állt, ez még a németnek jelentett bajnoki címet. Az esélyein tovább javított, hogy a 65. körben a búcsúzó Schumacher udvariasan elengedte, amikor a Red Bull-os benézett mellé.
A 67. kör kezdetén a konstruktőri bajnokság végében hozott ideiglenes fordulatot, amikor Vitalij Petrov elvette a 12. helyet Charles Pictől, ezzel elvileg visszavették a 10. pozíciót.
Kobajasi a 68. körben koccant Schumacherrel, megpördült. A 69. körben Paul di Resta a célegyenesre vivő kanyarban falnak vágta a Force Indiát, a futam a biztonsági autó mögött fejeződött be. Button nyert, Vettel lett a bajnok, minden idők legfiatalabb háromszoros győztese lett.
Button a szezonnyitó után a szezonzárón is nyert, keretbe foglalta az évet. Mögötte az újabb csodát tevő Alonso, majd a hazai sztár, Massa ért fel a dobogóra. Mögöttük Webber, Hülkenberg, Vettel, Schumacher, Vergne, Kobajasi és Räikkönen osztozott a pontokon.
Räikkönen 20 futam befejezésével új rekordot állított fel az egy idényben teljesített versenyek, körök és kilométerek számában is. A Caterham végül megverte a Marussiát a konstruktőri versenyben, harmadszor is 10. helyen végeztek, míg a 2012-es idény után minden bizonnyal megszűnő HRT elégtételként tekinthet arra, hogy az utolsó, nagyon nehéz futamon mindkét autója célba ért.  
A Red Bull németje Jack Brabham, Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet és Ayrton Senna  mellé emelkedett a három címmel, azzal pedig, hogy sorozatban gyűjtötte be őket, még exkluzívabb klub tagja is lett: eddig csak a legendás Juan-Manuel Fangiónak és Michael Schumachernek sikerült  zsinórban ennyiszer győzni.
Brazil Nagydíj, Interlagos, 2012.11.25.