Múlt pénteken hivatalossá vált, hogy Lewis Hamilton hat év után csapatot vált, a gyerekkora óta otthonának számító McLaren helyett 2013-tól a Mercedes gyári csapatánál versenyez majd. Egyesek meggondolatlan, esetleg a menedzsment nyomásának köszönhető lépésnek tartják az átigazolást, de a Mercedes részéről igyekeztek ezt elhessegetni a hétvégén.  

A Mercedes AMG csapatfőnöke, Ross Brawn fontosnak tartotta kiemelni, hogy Hamiltonék maguk keresték meg őket:

“Lewis menedzsmentje jelezte az érdeklődését, érdeklődtek a terveink iránt, innen indult az egész. Köztudott volt, hogy Lewis szerződése lejár, ez volt az alapja. Aztán előadtuk a kitűzött céljainkat és hogy ezeket hogyan kívánjuk elérni – azt hiszem Lewisnak a pályafutása jelenlegi pontján pontosan erre is volt szüksége, ezt akarta” – mondta a BBC Sportnak.

A Mercedes Hamilton leigazolásával egy időben bejelentette, hogy a csapat igazgatótanácsának élére amolyan tiszteltbeli elnökként 1975, ’77 és ’84 világbajnok, Nki Lauda került. A múlt héten már arról szóltak a hírek, hogy az osztrák személyesen csalogatta Hamiltont a Mercedeshez, azonban ő ezt és a mercedeses munkát is tagadta akkor.

A hétvégén a BBC-nek már új minőségében nyilatkozott az egykori Ferrari-, Brabham- és Mclaren-pilóta, természetesen egész más hangnemben:

“Beszélgettem vele párszor, és egyáltalán nem kellett győzködnöm. Világos terve volt, nem kellett meggyőznöm semmiről. Őszintén mondhatom, hogy nagy hatást tett rám a hozzáállásával – nagyon pragmatikus, nem érzelmi alapon gondolkodik. A fő kérdése az volt, hogy miért is hagyjon el egy versenyképes autót, ahol biztosabb a jövője” – kezdte a háromszoros világbajnok.

“Én azzal érveltem, hogyha új kihívást keres, a Mercedes pont ezt nyújthatja neki. Megfordítva: ha Michael Schumachernek három év alatt sem sikerült felpörgetni a Mercedes-csapatot, neki pedig jól megy majd a következő évben, akkor az nagyot lendít majd rajta, az emberek sokkal többre értékelik majd őt, mint eddig.”

“A pénzügyi részéhez nem volt közöm, de nem is ez volt a fő szempont. A Mercedes és a McLaren ajánlata nagyjából megegyezett, a végén azon múlott, hogy Hamilton új kihívásra vágyott. Meg is értem ezt, hiszen hat év után ugyanott erős lesz a megszokás. Egyrészt működik, hiszen bajnoki címet nyert, és futamokat nyer mindig, de azért mégis más egy új kihívás, új emberekkel. Új dolgokat lehet tanulni, új megközelítést, egy Lewis-féle versenyző alkatnak pedig vonzó ez.”

Az osztrák hangsúlyozta, hogy a Mercedesnél nem lesz első és második számú pilóta, nem ezzel csábították át Hamiltont.

“Nincs első és második számú. A Mercedesnek elég pénze van arra, hogy a két autót tökéletesen ugyanúgy fejlessze. Személy szerint igazán kíváncsian várom, Hamilton mennyire pörgeti fel Nico Rosberget és Nico mennyire hajtja majd Hamiltont, egy csapatnál pont erre van szükség!”

Az 1996-os világbajnok, Damon Hill külső szemlélőként értékelt a hétvégén, ő is helyesnek tartja, hogy Hamilton mozdult:

“Lewis egy kalitkába zárt madár volt a McLarennél. Az élete minden egyes részletét irányították. Nem csodálom, hogy máshova akart menni. Lewisnak el kellett hagynia a McLarent, hogy a saját lábára állhasson” – állította Hill, majd kitért a Hamiltont különösen zavaró mclarenes gyakorlatra, miszerint a csapat megtartja a versenytrófeákat. “Sosem tudtam megérteni a logikáját annak, hogy a csapat elveszi a versenyzői trófeát is. Nem is maga a trófea, hanem az elv számít ebben.”

“Mire az ember megnyer egy bajnoki címet, azért jó néhány tiszteletkört lefutott már, és eljön az a pillanat, amikor azt mondja, ez az én életem! Egyszer csak elég lesz abból, hogy az ember is csak egy alkatrész a gépezetben, senki nem akar örökké próbaidős maradni. Persze az autóban ülve mindig küzdeni kell, de elérkezik az idő, amikor már bizonyítottad, hogy képes vagy saját erőből versenyezni. Lewis ebben keresett jobb egyensúlyt.”

Hill úgy gondolja, hogy a sztárversenyző Hamilton önkéntes távozása általános tanulságokat is hordoz:

“Ez újdonság az F1-es erőviszonyokban. Azt mutatja, hogy a pilóta fontosabb összetevő, mint a csapatok hinni szeretnék. A Forma-1-ben jól tennék, ha észben tartanák, a közönség a versenyző pályáját követi elsősorban, és nem a csapatét – persze kivéve a Ferrarit. A közönség számára a versenyzőről szól a sportág.”

“Óriási szakadék van a pilóták és a csapatok hozzáállása között. A pilóták egyszerűen versenyezni akarnak, az F1-ben nem marketinglehetőséget vagy termékfejlesztést látnak, a csapat számára a versenyző viszont csak egy az alkalmazottak közül. Azonban a pilótáknak is megvan a joguk a karrierépítéshez, nem csak a csapat tartozékai.”