A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2009-ben próbált szigorú kiadási plafont bevezetni a Forma-1-ben, de a csapatok akkor nem fogadták el ezt, kis híján széthullott a sportág.

Az alakulatok a költségplafon helyett végül egy önként vállalt költségcsökkentési programot, az ún. RRA-t fogadták el, ez azonban csak amolyan gentlemen’s agreement volt, amely idővel gyanakvást, ellentéteket szült, a tavaly év végi megújítási kísérletek pedig oda vezettek, hogy a Red Bull, a Toro Rosso, a Ferrari és a Sauber ki is lépett a csapatok szövetségéből, a FOTA-ból.

A csapatok költségcsökkentési szándékai azonban nem haltak el, az alakulatok többsége továbbra is szeretné korlátok közé szorítani a kiadásokat, esetleg egyenesen költségplafont bevezetni, ezért az FIA-hoz fordultak, hogy 2013-tól a hivatalos szabályokba kerüljenek ilyen előírások. Az FIA támogatja is ezt a szándékot.

“Mivel a 12-ből 10 csapat ezt kérte, megtárgyaljuk a kiadások korlátozását. Mind a 12 csapat gazdasági vezetőjével és a motorgyártók képviselőivel is egyeztetünk a kasztnik és a motorok költségeiről. Már a Monacói Nagydíjat követő hétfőn összehívtam egy találkozót” – mondta csütörtökön az FIA elnöke, Jean Todt, jelezve hogy a témával hivatalos keretek között foglalkoznak majd a Motorsport Világtanács pénteki, párizsi ülésén.

A Világtanács pénteken határozott is, június 30-áig rendezi majd a kérdést, a tárgyalások eredményeként megszülető új szabályokról akkor szavaznak. A dátum jelentősége, hogy ez az utolsó időpont, amikor még a csapatok egyszerű többségének támogatásával lehet változtatni a következő szezonra vonatkozó szabályokon, később már csak az egyhangú támogatás mellett lenne ez lehetséges, ez pedig a Red Bull és a Toro Rosso ellenkezésén el is bukna.

A csapatokhoz hasonlóan az FIA közben az F1 jogtulajdonosát képviselő Bernie Ecclestone-nal is tárgyal a sportágat keretbe foglaló szerződés, a Concorde Agreement új, 2013-tól 2020-ig érvényes változatáról. A tárgyalásokat “konstruktívnak” nevezte a szervezet, a megegyezés pár héten belül megszülethet, de a biztonság kedvéért az FIA a következő szezonra szóló nevezések hagyományos, július 15-i dátumát szeptemberre helyezte át.

“Konstruktív tárgyalásokat folytatunk a Concorde Agreementről, reményeink szerint pár héten belül véglegesíthetjük a szerződést. Ezzel együtt döntés született róla, hogy a nevezési határidőt szeptember 30-ára halasztjuk.”