Jó pár éve az autógyáraknak feltűnt, hogy vannak emberek, akik műanyag spoilerekért, sportkormányért, alumínium pedálrátétért és más csecsebecséért hajlandóak szép pénzt fizetni.
Szebbet és egyedit, jó drágán
Bár nem aprópénzről van szó, a gyárak zöme sokáig csak komplett sportmodelleket kínált, erős motorral és jó drágán, a tuningcégek meg köszönték szépen, kerestek és jól kerestek mindazokon, akik valamilyen szempontból szebb, jobb, erősebb autóra vágytak.

Nem sokat éltek a hátsó gumik. Nagyjából öt kilóval könnyebb a gyárinál a kisebb ellennyomású sportkipufogó
Az effajta tulaj kincset ér, mert erősen kötődik a kocsijához, nem fog ingyen gumiszőnyegért márkát váltani. Azért is érdemes kiszolgálni őt, mert saját tartozékokkal a vaskos árrés is a gyárat gazdagítja, a részvényesek legnagyobb örömére. A BMW a piactól függően 2007 óta kínált Performance kiegészítőkkel alaposan lefedte ezt az igényt, még ha erről például én sem tudtam.
M, M-sportcsomag, BMW Performance: nem ugyanaz
M-sportmodellekről, M-csomagról és Performance-kiegészítőkről hallva érdemes tisztázni, melyik mit takar. Az 1-es M Coupé, az M3, az M5 vagy az M6 egy kész sportváltozat a gyártól, az adott sorozat csúcsmodellje.
A szériakiviteltől, például az alapáron adott felnitől függő árú M-sportcsomag csak új autókhoz rendelhető és elsősorban optikai kiegészítőkre korlátozódik.
Felára a 3-as Coupéhoz például 802 500 és 1 123 500 forint közötti, az M-sportcsomagban belső díszítések mellett aerodinamikai csomag, sportfutómű, más kormánykerék és a négy egyforma helyett elöl keskenyebb és magasabb, hátul szélesebb és peresebb abroncsok vannak.
Alapjaiban más a BMW Performance, mert nemcsak új, hanem használt autókhoz is megvásárolható kiegészítőket takar. Az alig áttekinthető gazdagságú kínálatban teljesítménynövelés is szerepel, de az optikai tuningelemek uralják a felhozatalt.
Akit szíven üt a karbon külső tükrök 157 622 forintos vételára, az gondoljon arra, hogy ez nem matrica. A gyönyörűen kidolgozott, valóban szénszálerősítésű műanyagnak ezért is kérik meg az árát.
Utólag és használt autókra is
Van például sportfutómű, toronymerevítő, váltóút-rövidítés, brutális fék és főleg kipufogórendszer olyan hanggal, ami még másik autóból hallva is vérpezsdítő. Legalábbis a benzines motorokkal, mert dízellel csak a látvány lelkesítő, nem a hang.
Kiderül a chiptuning
A Performance-kiegészítőket bemutató rendezvényen Kovács Attilával, a BMW vevőszolgálati igazgatójával többek között a turbódízelek chiptuningjának következményeiről is beszélgettünk. A legfontosabb, hogy a márkaszervizek mindig ki tudják mutatni, ha a számítógép nem a gyári program szerint etette a motort, mert a vezérlés eltárolja a befecskendezési paramétereket. Az eszetlen tuning után garanciális javításra beadott autókra nyilván nem érvényes a jótállás. Ez egy fekete-fehér kérdés, elég pár órát járni egy okosított programmal, a garancia vagy a méltányosság lehetősége a beavatkozás pillanatában ugrott a hajtásláncra.
Olyat megy, hogy hűha! De meddig?
Ma a BMW kétliteres dízelmotorja 184 lóerőt és 380 Nm nyomatékot ad le, míg nem is olyan régen a háromliteres dízel indult 184 lóerővel és 390 Nm-rel az E39-es 530d-ben. A technika nagyon sokat fejlődött, de az összes gyár egyre többet vesz ki a motorokból, a veszélytelenül kiaknázható tartalék minimális. Chiptuningolót ésszel kell választani, inkább kerüljön többe egy bejáratott helyen, semmint egy átégett dugattyútető jelezze a kontár munkát. A modern dízelek milliós nagyságrendű javítási költségekkel jelzik, ha a gyár nem olyan égési véghőmérsékletre méretezte az alkatrészeket, amit az átírt program diktál a felvert töltőnyomással és üzemanyaggal.
Hatdugattyús fék
Mivel a szervezők a résztvevők belátására és kölcsönös udvariasságára bízták az autók eloszlását, belátó és udvarias résztvevőként a magyar kollégák zömének, köztük nekem is kimaradt a 135i Coupé vezetése.
Ez ezért kellemetlen, mert a fekete kétajtós volt az egyetlen autó, amelyben a BMW Performance sportfutóművét és fékjét is ki lehetett volna próbálni.
25 milliméteres ültetéssel a Performance futóműves autó mélyebben ül az M-csomagos modelleknél. A sárgára fújt féknyerget a feliratok alapján a Brembo szállítja, a természetesen fix nyeregben hat dugattyú préseli a betéteket a tárcsára.

A kétezres dízelhez és a háromliteres turbós benzineshez rendelhető a teljesítménynövelés, ami nem bántja a gyári garanciát
Érdekes volt a fehér 120d, amelyben kipróbálhattuk a gyárilag tuningolt kétliteres dízelt. Az erőtöbblet attól függ, hogy 163, 170 vagy 184 lóerős volt-e a kiindulási alap. A végeredmény legjobb esetben 197 lóerő és 390 Nm.
A szoftveren kívül új töltőlevegő-hűtő és a nagyobb hőterhelés miatt módosított hűtőventilátor és tartozik a készletbe. Cserélik az automata modellekben a hidrodinamikus nyomatékváltót, mert az eredetit kisebb nyomatékra tervezték.
Gyakorlatilag a 123d letaglózó menetteljesítményeit kapjuk meg a beavatkozással. A power kittel kikerülhető a nehezen érthető gyári restrikció, mert a 204 lóerős motorváltozat csak a lépcsőshátú kupéhoz és az X1-hez érhető el.

Motorverziótól függően 197/200 lóerő illetve 390/420 Nm az eredménye a kétliteres dízel gyári tuningjának. A kiindulási alap 163 LE/350 Nm illetve 184 LE és 380 Nm
Tízezrektől egymillióig
Ha magamnak válogatnék, akkor a 29 000 forintos díszcsíkot kihagynám, a dízeltuning nagyon kéne, és ha a kiváló sportülések 1 069 735 forintos árától le is dobnám a láncot, egy Performance-kormány nélkül nem élhetnék. Nem is muszáj a köridőt mérő, a váltásra figyelmeztető változat. A karimában felvillanó fények nélkül is olyan öröm megfogni a versenyautós hangulatú, Alcantara bevonatú kormányt, mert e nélkül még egy BMW sem az igazi.












