Az uralkodó harci szekerei iránt megnyilvánuló érdeklődés a New York-i Tutanhamon és a fáraók aranykora című kiállításnak köszönhető. Ezen bemutatják Tutanhamon egyik harci szekerét, amely most első ízben hagyta el Egyiptom földjét – olvasható a Discovery News hírei között.


A fáraó túlvilági közlekedését hat harci szekér volt hivatott biztosítani, amelyeket szétszerelt állapotban helyeztek el a sírkamrában. Közülük a két nagyméretű ünnepi alkalmakra szolgált, akadt egy kisebb, igen díszes, valamint három könnyű alkalmatosság, amelyek hétköznapi használatra voltak rendszeresítve.

“Ezek az ókori Ferrarik voltak: a harci szekerek készítői az elegáns küllemet meglepően modern műszaki megoldásokkal ötvözték” – hangsúlyozta Alberto Rovetta, a Milánói Politechnikai Egyetem professzora.

David Silvermannak, a New York-i kiállítás kurátorának meggyőződése szerint a tárlaton bemutatott harci szekeret Tutanhamon használhatta a hadjáratok és vadászatok alkalmával.

“Ez kisebb, sokkal könnyebb és lényegesen gyorsabb, ráadásul mentes mindenféle cicomától. Az egyik kerékabroncs rendkívüli módon megkopott, a másik valamivel jobb állapotban van. Senki sem cseréltet ki egy tönkrement alkatrészt, ha nem használná a harci szekeret” – fogalmazott David Silverman.

Kora Ferrariján száguldott Tutanhamon 7


Alberto Rovetta azt emelte ki, hogy a harci szekérben, amely egyébként a Luxori Múzeum gyűjteményében látható, testet ölt az a magas szintű technikai tudás, amelyre Tutanhamon uralkodásának idejére tettek szert a korabeli mesterek.

“Az egyiptomiak a harci szekereket az országuk egy részét, majd egy évszázadon át a megszállásuk alatt tartó hükszoszoknak köszönhetően ismerték meg. S nem telt bele sok idő, mindössze két emberöltő múltán már a világ legjobb harci szekereit állították elő” – hangsúlyozta az olasz tudós.

A harci szekerek voltak az első mechanikai rendszerek, amelyeket a kinematika és dinamika szabályainak figyelembevételével alkottak meg. “A hatküllős kerekek rugalmas fából készültek, amelyek alkalmazkodtak a talaj egyenetlenségeihez, s csökkentették a rázkódást, vagyis elvégezték azt a feladatot, amely a felfüggesztés és a lengéscsillapítók reszortja a modern gépkocsikban” – magyarázta Rovetta professzor, aki szerint az óránkénti 40 kilométeres sebesség mellett Tutanhamon harci szekere biztonságos és viszonylag kényelmes közlekedési eszköz volt.

Kora Ferrariján száguldott Tutanhamon 8


Megoldották az ókori egyiptomiak az “olajozást” is, állati zsiradékot alkalmazva a súrlódó felületek között, ezáltal meghosszabbítva a harci szekér alkatrészeinek élettartamát.

Az a tény, hogy a harci szekér készítésekor ilyen nagy hangsúlyt helyeztek a kényelemre és a biztonságra, megkérdőjelezi azt az elméletet, miszerint Tutanhamon lábtörése, amelyet néhány órával halála előtt szenvedett el, a sebesen mozgó kocsiról való esés következménye.

“Ötven százalék annak a valószínűsége, hogy a New Yorkban kiállított harci szekérről esett le” – jegyezte meg David Silverman. A legutóbbi kutatások Tutanhamonnál lábdeformációt mutattak ki, s azt is megállapították, hogy maláriában szenvedett.

“Amennyiben ilyen egészségügyi gondokkal küzdve vállalkozott a fogathajtásra, meglehet, hogy elveszítette az egyensúlyát, s így szenvedett balesetet. Ez nem a harci szekér hibája volt” – tette hozzá a New York-i kiállítás kurátora.