Június 7. és 30. között a Művészetek Palotájának előcsarnokában lesz látható az Andy Warhol által 1979-ben festett BMW M1, amely a legendás Le Mans-i 24 órás versenyen is elindult. A kocsi kategóriájában második, összetettben pedig hatodik helyezést ért el, bizonyítva, hogy műalkotás létére igen gyors.


Az amerikai popkultúra egyik legnagyobb alakja, a XX. század meghatározó képzőművésze, Warhol saját kezűleg festette meg a BMW által, az Art Car program keretében rendelkezésére bocsátott M1 versenyautót. Az autógyár által 1975-ben életre hívott kortárs gyűjteménynek ez volt a negyedik darabja.

Ez volt az első olyan alkotás, amelyet a művész teljes egészében saját kezűleg festett. A korábbi alkotások esetében a művészek az autó 1:5 arányú modelljét tervezték meg, majd segítőik közreműködésével alkották meg a végleges művet.

Művész BMW Budapesten 7


A BMW Art Car gyűjtemény idén ünnepli 35. évfordulóját. A program keretében kortárs művészek saját stílusuk alapján alakítottak át BMW modelleket, amelyeket később a világ legnevesebb múzeumaiban állítottak ki. A kollekció legújabb darabját, Jeff Koons alkotását nemrég mutatták be Párizsban. A műalkotás alapját az idei nürburgringi 24 órás verseny győztes modellje, egy BMW M3 GT2 képezte, amely indul az idei Le Mans-i 24 órás versenyen, június 12-én. A bemutatón mi is ott voltunk.

Andy Warhol, ruszin szülők gyermekeként, 1928. augusztus 6-án, Andrew Warhola néven született Pittsburgh-ben. Szülei az 1900-as évek elején, a magyarországi Mezőlaborcról vándoroltak ki az Egyesült Államokba. A kezdetben reklámgrafikusként tevékenykedő művésznek a Campbell-féle leveskonzervet ábrázoló festménye és a Marilyn Monroe-ról eredeti fényképek alapján alkotott portréi a 60-as évek elején szereztek világhírt.

Művész BMW Budapesten 8


Warhol munkássága során tökéletesen elsajátította a mechanikus reprodukció eljárásának fortélyait, sőt maga is kidolgozott saját technikákat. Későbbi alkotói szakaszában avantgárd filmrendezőként is formabontó zseniként tartották számon.

Az eredeti M1-es versenyautónak készült, az volt a BMW első és eddigi egyetlen középmotoros autója. Az autó terveit Giorgetto Giugiaro vetette papírra, a prototípust pedig a Lamborghini gyártotta. 1978-81 között 456 utcai változat is készült belőle. Legerősebb kivitelében 3,5 literes, 277 lóerős motor volt. Ezzel 5,5 másodperc alatt gyorsult az M1 százra és képes volt 260 km/órás sebességre is.