Dr. Szabó Máté az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint jogsértő az a hatósági körlevél, amelyben személygépkocsivá nyilvánították a modepdautókat. Az ombudsman lakossági panasz miatt vizsgálódott az ügyben.
A mopedautó segédmotorral hajtott, kicsi, négykerekű jármű. Óránként 45 km/órás a csúcssebessége, a fogyasztása pedig egy-két liter. Az Európai Unióban a segédmotoros kerékpár kategóriába sorolják. Jogosítvány nélkül vezethető, van, ahol akár már14 éves kortól.
Magyarországon ezzel szemben megtörtént, hogy a rendőr szabálysértési feljelentést tett, mert egy ilyen jármű szerinte nem felelt meg a KRESZ előírásainak. Mégpedig azért, mert az egykori Közlekedési Főfelügyelet egyik főosztályvezetője, majd a Nemzeti Közlekedés Hatóság főosztályvezetője is úgy ítélte meg levelében, hogy a gépkocsikra vonatkozó előírásokat kell érvényesíteni a járművel kapcsolatban, mert az személygépkocsiként vesz részt a közúti közlekedésben.
Az ombudsman ugyanakkor rámutat, hogy az Európai Bíróság ítélete szerint, ha egy uniós tagállam hatósága a mopedautót segédmotoros kerékpárként jellemezte, akkor Magyarországon is annak kell minősíteni.
A biztos a vizsgálati jelentésében megállapítja, hogy a körlevél az állami irányításban nem jogi eszköz, a jogalkotásról szóló törvény mellőzésével alkotott, és címzettek által követett norma sérti a jogállamiság elvét, a jogbiztonság követelményét. Visszás azok magatartása is, akik egy ilyen körlevélre alapozzák hatósági fellépésüket.




