



Autólopások: tavaly 7000
1996 és 2006 között tízezerrel csökkent a bejelentett autólopások száma, de még így is évente közel 7000 kocsi tűnik el. A témában a legfontosabb azt megérteni, hogy a gyári riasztók és indításgátlók nem hatásosak, máskülönben nem volnának autólopások. Ha a gyári eszközök esélytelenségével tisztában vagyunk, akkor már csak azt kell belátni, hogy nehéz ügy egyfajta csodaszert találni.
Elsősorban az egymástól függetlenül működő mechanikus és elektronikus védőeszközök kombinációjának van értelme. Az egyik többet, a másik kevesebbet ér, de a semminél biztosan hatásosabbak.
Sárga fém a kormányon
A mechanikus kormány és váltózárak némelyike eléri, hogy a tolvaj átsétáljon egy másik hasonló autóhoz, amelyet semmi nem véd. A teljes volánt takaró kormányzárat is képesek leszedni az autótolvajok, de a hatástalanításához szükséges idő pár perc miatt ezek azért érnek valamit, szemben a pedált a kormánnyal, a váltót a kézifékkarral összekötő eszközökkel.
Ha viszont épp a mi autónkat akarja ellopni, akkor gond van. Eleve kérdéses, hogy létezik-e piti autótolvaj, mert aki ebből él, az kiképezi magát és precízen felkészül a különböző típusok és lopásgátlók gyenge pontjaiból.
Váltózárak 40-50 ezer körül
A többféle kivitelben és anyagból, 35-65 ezer forint között beszerelt váltózárakat például fúrásbiztos és saválló védőeszközként vásároljuk meg. A zárszerkezetek valóban ellenállnak ezen roncsolási kísérleteknek, ebben nincs is hiba.
Csak az a kérdés, hogy a tolvaj miért savazná vagy fúrná a zárat, ha más lehetősége is van. Ha nagyon el akarja vinni az autót, szerez folyékony hidrogént, ritkábban halont, ráfújja a zárra, és állítólag kész is. A jéghideg és ettől merev fém máris törhető.
Ha a cseppfolyósra hűtött gázok beszerzése túl bonyolult, akkor ott a zárfésű, amivel sajnos ismét a tolvajok vannak fölényben a legtöbb váltózárral szemben, kivéve a tárcsás rendszerű lamellás zárakat. Biztos máshogy is lehet, de mi erről a két módszerről tudunk. A váltózáraknak még a karosszériához való rögzítése lehet a gyenge pontja, és ha a motortér nyitható, akkor a váltórudazatnál be lehet tenni kettesbe-hármasba a váltót és a kocsit elvihetik zárastul.
Ez eddig nem tuti, de visszatartó erejük lehet. A következő oldalon jönnek a GPS-es védőeszközök
Nem olcsó a GPS-es követés
Rablásgátlóval és riasztóval kiegészített GPS-nyomkövetést számos vállalkozás kínál. Mi találomra a Pandantnak és az Alsys Kft. rendszerének néztünk utána. Előbbi a rendőrséggel és a határőrséggel működik együtt. Riasztás esetén a diszpécser felhívja az ügyfelet, és ha tényleg lopás történt, nem pedig a tulaj ütötte félre a kódot háromszor, riasztja a belügyi szerveket. Itt a komplett rendszer ára 174 000 Ft beszereléssel, a felügyelet havi díja egységesen 6000 forint.
Bepötyögés vagy kódkártya
Az Alsys megoldása beszereléssel együtt 110 000 forintba kerül, itt a havidíjak az autó értékétől függően 8300 és 13 300 forint között mozognak. Ebben is benne van a saját kivonulószolgálat fedezete, illetve a kocsiba beszerelt ipari GSM-telefon előfizetési díja, a 0-24 órás diszpécserszolgálat és a kommunikáció költsége az autó és a központ között. A kódot mindkét rendszer esetében tasztatúrán kell beadni indítás előtt. Aki utálja a nyomkodást, az nagyjából 35 000 forintos felárért választhat kódkártyát.
A GPS-követőkkel szembeni aggály az, hogy beszerelésüktől fogva egyértelmű lesz, az ember mikor, hol jár. A szolgáltatók diszkréten kezelik a kocsi mozgásával kapcsolatos információkat, de egyeseknek rosszul jöhet, ha egy diszpécser látja, hol töltik az idejüket.
A GPS azonosít, de nem véd
A legfontosabb, hogy a műholdas nyomkövetés nem védi az autót, mert nem arra találták ki, hanem azonosítja a hollétét. A megtalálás akkor lehetséges, ha a vételt nem árnyékolja le semmi, például egy vasbeton mélygarázs vagy maga az autótolvaj.
Ha nem fémgőzölt az üveg, akkor a GPS-vevőegységet általában az első vagy a hátsó szélvédőhöz rejtik, hogy stabil kapcsolatban legyen a műholdakkal, tehát jól működjön. A GPS leárnyékolását sajnos meg lehet oldani fémfóliával. Egy felkészült tolvaj olyan fóliát terít az üveg alá, aminek az egyik oldala szövet, hogy ne verje ki az emberek szemét a sztaniol a kalaptartón.
Csökkenő cascodíj
Sebezhetősége ellenére a GPS-es követő-rablásgátló megléte csökkentheti a cascodíjat. Mindentudó biztosítási szakértőnk szerint a Generali és az Uniqa ad kedvezményt az autó értékétől függően. A biztosítótársaságok hozzáállása változóban van, időnként flottáknak már GPS nélkül is megadják a műholdas követőhöz kötött engedményt. A biztosítók is tudják, hogy a GPS-es rendszer sem csoda.
Lapozzon, mert ott elmondjuk, mitől védtelen a legtöbb rablásgátló, plusz jön a Pajzs-rendszer és az UV-jelölés
Abból kell kiindulunk, hogy az autótolvaj érti a dolgát. Ha nyitva a motortér, képes a rablás- és indításgátlóval áramtalanított részeket megfelelő feszültségű és erősségű árammal áthidalni, így a motort végül beindítani. Ha tehát a motortérhez hozzáfért, akkor vesztettünk.
Vesztettünk, ha nyitva a motorház
Ezért van szükség motortérzárra, ami a Pajzs-rendszernek is a lényege, de másféle motortérzár is kapható. Ebben az a jó, hogy a védelmi rendszer, tehát a gyújtást vagy üzemanyag-ellátást blokkoló utólagos indításgátló, hozzáférhetetlenné válik a motorház zárásával.
A Pajzs elektromechanikus (elektromágnessel működő) motortérzára megakadályozza a gépháztetőt nyitó bovden működtetését. A távirányítással vezérelt zárat masszív zártszelvényben helyezik el, a huzalt pedig mindenhol fémtokozással védik, ahol hozzáférhető. A nyitódrótot ugyanis a kis értékű, könnyen cserélhető műanyag hűtőmaszk roncsolásával meg lehetne húzni kívülről. A huzal addig fut a fém védőhüvelyben, míg a sárvédőt el nem éri, ahol oldalról a sárhányó és felülről a nyithatatlan motorház már megóvja.
Daciától nagy Mercedesig
Pajzs-védelmet 130 és 260 ezer forint közötti áron szerelnek be, az ár attól függ, az ügyfél kér-e például műholdas követést autójához. A magyar fejlesztésű védelmi rendszert az elmúlt hat évben nagyjából 6000 autóba építette be a forgalmazó. A fotózáskor a műhelyben épp két Mercedest láttunk, de ez nem azt jelenti, hogy a 10-20 milliós autók kiváltsága volna. Két Dacia Logan is kapott már, a legolcsóbb autó pedig egy lyukasra rohadt Skoda 120 GLS volt, amelybe bekerült. A tulajdonosnak nem számított az aránytalanság a rendszer ára és az autó értéke között, neki kellett és kész.
UV-jelölés: nem butaság
Nyugaton elterjedt és itthon is egyre népszerűbb az UV-jelölés az üvegeken, lámpákon. Itt az országkód (HU) mellé az alvázszám utolsó 13 jegyét kenik fel, mert a rendszámmal ellentétben ez nem változik az autó élete során. Az UV-jelölés kromofágos maratással sem távolítható el, felmérésünk szerint 20 000 forint körüli áron kerül fel a kocsira. Ez a védelem akkor lesz igazán hatásos, ha a bontott alkatrészt vagy a használt autót tömegesen ellenőrzik az érintett szerelők, rendőrök, autótulajdonosok. Az UV-védelem szabad szemmel is látható (nemcsak ultraviola fénnyel megvilágítva) és meglétét matricával is tudatják, ami visszatarthatja a gonosztevőt. A jelölt elemeket nemhogy nem tudja felhasználni, de mint bűnjelet meg is kell semmisítenie, ami plusz rizikó.
Olcsóbb autókba is megéri
Koros autókat is hasznos minimum egy titkos kapcsolóval védeni, például a gyújtást blokkolva. Az öngyulladós dízeleknél gyújtás híján az üzemanyag-ellátást jó megszakítani. Utólagos elektronikus lopásgátlók beépítésekor lehetőség szerint ügyeljünk arra, hogy a friss kábelek ne üssenek el kirívóan a sokszor régebbi gyáriaktól. Ezen ugyanis könnyen lebukhat a szerkezet, bár a tolvaj eleve ki tudja mérni, hogy meddig van áram a vezetékben, és hol nincs, így hatástalanítva a védelmet.
Utólagos kiegészítő védőeszközök nélkül nagyon megkönnyítjük az autótolvajok dolgát! Többféle rendszer kombinációja egy stabil motortér-reteszeléssel, utólagos indításgátlóval, kiegészítő mechanikus védelemmel segíthet megóvni autónkat, ami újként vásárolva a második legnagyobb beruházásunk a lakás után. És, bár ez önmagában nem védi az autót, a casco-biztosításon kár spórolni, főleg hitelre vásárolt kocsik esetében.
