Megtartotta őszi közgyűlését a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége. A helyszín a korábbi ülésekhez hasonlóan a budapesti Vajdahunyad vár volt. A résztvevők több témát is megvitattak, például a GVO (Gruppen-Freistellungsverordnung – csoportmentességi kedvezmény) bevezetésével kapcsolatban.
Októberben ugyanis lejárt az új szabályozás átvételéhez adott fél éves türelmi időszak. Sok márkakereskedő került olyan helyzetbe, hogy az importőr már felmondta a vele korábban megkötött szerződést, de még nem szerződtek újra.
Azokban a szalonokban, amelyekben már új szerződés van érvényben, a márkakereskedők azt tapasztalják, hogy kötelezettségek és számonkérés tekintetében az importőrök a nyugat-európai szintet érvényesítik, de árréstartalomban a magyar márkakereskedések nem tartanak ott, ahol nyugati kollégáik – hangzott el a GÉMOSZ sajtótájékoztatóján. A sérelmezett helyzet miatt a GÉMOSZ a Gazdasági Versenyhivatalhoz kíván fordulni.
A márkakereskedői konferencián elhangzott, hogy a hazai importőrök a dealerhálózat bevételeinek csökkentésével és kiadásaik növelésével meggyengítik a partnereket, és gyakorlatilag megágyaznak a benyomulni kívánó külföldi márkakereskedőknek.
A magyarországi márkakereskedői hálózat színvonaláról a közgyűlés résztvevői kijelentették, hogy az itthoni nívó mindenben bőven megfelel a nyugat-európainak, gyakran meghaladja azt. Úgy tudni, néhány magyar márkakereskedő már megtette az első lépéseket terjeszkedési céllal, a rebesgetett két célország Ausztria és Szlovákia.
A GÉMOSZ jövőre legjobb esetben is legfeljebb stagnáló autóértékesítést vár, de lehetségesnek tart akár 10-15 százalékos visszaesést is. A piac gyengülésének egyik oka, hogy a lakossági megtakarítások kimerültek, ezért nincs utánpótlás a 2003-as kivételes bővülés tartására.
Idén a GÉMOSZ 720 márkakereskedőt tart nyilván, számuk az előző évben 780 volt. A márkakereskedések száma ennél természetesen nagyobb az egy cégre jutó több telephely miatt. A GÉMOSZ kalkulációi szerint 800-1000 autó étékesítése fölött működhet rentábilisan egy kereskedés, amit nem sok márkakereskedés ér el.
A sikerek között említették a sajtótájékoztató előadói a feltételek kiegyenlítődését. A jövőre áfássá váló regisztrációs adóból a kereskedők visszaigényelhetik az általános forgalmi adót, amit magánszemélyek nem tehetnek meg. Ez a helyzet javítja a hivatalos márkaereskedések versenyképességüket a magánszemélyek neve alatt autót importáló ügyeskedőkkel szemben, mivel ők magánszemélyként nem kapják vissza a regisztrációs díjra 2005-től terhelt áfát. Lobbizásával a GÉMOSZ-nak sikerült elérnie, hogy a regisztrációs adó 2005-re ne nőjön 4,8 százaléknál jobban.
A GÉMOSZ arról tájékoztatta a jelenlévő újságírókat, hogy a nagy biztosítótársaságok felismerték, legnagyobb partnereik a márkakereskedők és ügyfeleinknél szorgalmazni fogják a karambolos javítások elvégzését a szerződött márkakereskedőknél, nem pedig független műhelyekben.
A GÉMOSZ célja, hogy a rezsióradíjakat felzárkóztassa az európai uniós szinthez. Adataik szerint az EU-ban 70 euró (17 150 Ft) körüli a rezsióradíj, a cél az, hogy 2006-ig a hazai kereskedések elérjék a 45-50 eurós rezsióradíjat (11-12 250 Ft).
Jelenleg a finanszírozási jutalékszint esetenként a finanszírozott összeg 10 százaléka feletti értékre rúghat, ami egy normalizálódási folyamat végére a GÉMOSZ várakozása szerint 3 százalék körülire csökken.
Hazánkban a tapasztalatok szerint mind a gépjármű-értékesítő, mind az autószerelő képzés minőségén volna mit javítani. A GÉMOSZ terve, hogy részt vesz a szakmunkásképzésben, továbbá elismert szakmává teszi a gépjármű-értékesítői foglalkozást.
