A hatvanas évek második felében bemutatott GM Electrovan tanulmány az egyik első üzemanyagcellás tanulmány volt, amely működött
Albert Monacói herceg főleg azt élvezte a Hydro Gen 3-abn, ahogy legyőzi az emelkedőket. A 60 kilowattos aszinkron villanymotorral 160 km/óra a végsebesség és 16 másodpercig tart a százra gyorsulás
3 fotó
Jelenleg monte-carlói városi Forma -1-es pályán futja próbaköreit az üzemanyagcellás Opel Zafira és a GM Hy-wire tanulmány. Ennek kapcsán Albert Monacói herceg rövid próbautat is tett a Hydro Gen 3-mal. A trónörökös nagyon meg volt elégedve a hangtalanul és kipufogógázok nélkül suhanó prototípussal.

Az Opel legfrissebb fejlesztése a Zafira Hydro Gen3 koncepcióautóban öltött testet. Az egyterű a két kiegészítő ülés feláldozásával, de 600 literes csomagtérrel sorozatgyártású autóként is megfelelően használható volna.

Sikerült lefaragni az elődökénél kompaktabb üzemanyagcellás hajtáslánc súlyából is, amivel az Opel közelebb került az elfogadhatónak tartott 1590 kilós saját tömeg eléréséhez. A cellás modul súlya 300 kilogramm, a fejlesztések révén a teljes hajtáslánc előszerelhető.

A cellák működéséhez szükséges hidrogént vagy cseppfolyós állapotban, -253 fokon, vagy 700 baros nyomáson képesek tárolni a tartályok. A hatótávolság a tárolástól függően 400 illetve 270 kilométer.

A Hydro Gen 3 aszinkron villanymotorja 60 Kw-ot teljesít. A motor forgatásához szükséges energiát 200 sorba kötött üzemanyagcella adja. Jók a mentteljesítmények is. Az átszámítva 82 lóerős motorral 16 másodperc alatt gyorsul százra a villanymotoros Zafira, végsebessége 160 km/óra.

A harmadik generációs Zafira Hydro Gennel megegyezik a GM Hy-wire tanulmányautó hajtáslánca. A kocsi komplett erőátvitele, a teljes hajtáslánc elfér az alvázban, amelyre aztán többféle karosszéria szerelhető. A Hy-wire újdonsága, hogy az alkatrészek közötti mechanikus kapcsolat nélkül vezethető.

Az Opel továbbra is kitart amellett, hogy 2010-re elérhető árú, sorozatgyártású üzemanyagcellás dob piacra. Nemrég arról írtunk, hogy a Toyota és a Honda december másodika óta értékesít üzemanyagcellás autókat, de alig megfizethető áron.

A General Motors az elsők között mutatott be Electrovan néven működőképes üzemanyagcellás járművet 1966-ban. A Zafira Hydro Gen 1, 2 és a 3 késői leszármazottja a közel négy évtizeddel ezelőtti kisbusznak. A GM konszern tüzelőanyagcellás tanulmányautói összesen több mint 75 000 kilométert tettek meg az elmúlt években.

A szériaautók piacra dobását megelőző, jó esetben több millió kilométeres próbautakat nem szabad összehasonlítani a kísérleti autók által megtett távolsággal. A Zafira Hydro Gen 1 tavaly például világrekordot ért el azzal, hogy egy nap alatt 800 kilométernél nagyobb távolságot tett meg.