A Nextbase (fedélzeti kameragyártó) a YouGov piackutató intézettel karöltve vizsgálta az agresszív vezetési magatartást Németországban. A kérdés egyszerű volt: hogyan látják az autósok a forgalmat a karácsonyi és újévi időszakban, amikor a megnövekedett utazási kedv találkozik az év végi stresszel.
Az eredmények beszédesek: minden második megkérdezett (51%) úgy nyilatkozott, hogy karácsony és újév környékén agresszívebbnek érzi a közlekedést (37% „inkább agresszívebbnek”, 14% pedig „kifejezetten agresszívebbnek” ítélte a helyzetet). Érdekesség, hogy a nők érzékenyebbek erre a légkörre: 56 százalékuk észleli a feszültséget, szemben a férfiak 46 százalékával.
A válaszadók 35 százaléka kifejezetten a karácsony előtti héten tapasztal fokozott ellenségeskedést az utakon. Mindössze a megkérdezettek 19 százaléka érzi úgy, hogy a Black Fridaytől az iskolai szünet végéig tartó időszakban nyugodtabb lenne a közlekedés a szokásosnál.
Ki hogyan reagál?
A felmérés arra is kitért, hányan találkoztak már konkrét agresszióval. A résztvevők 49 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már élt át vagy látott ilyen helyzetet – ebben a férfiak (50%) és a nők (48%) között alig van különbség. Csupán a sofőrök 7 százaléka mondhatja el magáról, hogy soha nem tapasztalt agresszív viselkedést az utakon.
Az agresszióval találkozó autósok így reagáltak a stresszes helyzetben:
- 23% visszakiabál vagy valamilyen gesztussal „válaszol”.
- 9% megőrzi a hidegvérét, és megpróbálja szóval nyugtatni a másik felet.
- 8% elbizonytalanodik vagy megijed.
- 4% bocsánatot kér, és inkább továbbhajt.
A karácsony feszült időszak
A tanulmány nemcsak a reakciókat, hanem az érzéseket is vizsgálta. Az agressziót átélők 53 százaléka bosszúságot, 35 százaléka pedig konkrét dühöt érzett. Sokan aggodalommal (27%) reagáltak, míg 14 százalék érezte magát megfélemlítve. Riasztó adat, hogy az autósok 5 százaléka annyira félt, hogy nem is merte folytatni az útját.
Amikor arról kérdezték a résztvevőket, mikor a legdurvább a helyzet az ünnepek alatt, a válaszok egyértelműek voltak: 35% szerint a karácsony előtti hét a kritikus pont.
