Télen rengeteg sofőr követ el alapvető hibákat a fűtésrendszer kezelésében. A rossz beállítások nemcsak makacs párásodáshoz és jéghideg utastérhez vezetnek, de a fogyasztást is megdobják – legyen szó üzemanyagról vagy az elektromos autók értékes hatótávjáról.

Néhány apró változtatással azonban elérhetjük, hogy a kocsi gyorsabban bemelegedjen, kíméljük az akkumulátort, és végig kilássunk a szélvédőn. A fűtés helyes kezelése télen nem csupán kényelmi, hanem kőkemény biztonsági kérdés is.

A téli szezon extrém terhelést ró mind a technikára, mind a sofőrökre. A mínuszok, az utastérben lecsapódó nedvesség és a reggeli jégkaparás miatt a szellőzőrendszer gyakorlatilag túlórázik. Ám hiába dolgozik a gép, ha a felhasználó rosszul paraméterezi. A fűtésrendszer helytelen használata megnehezítheti a hidegindítást, „vakrepülésre” kényszerítheti a sofőrt, és feleslegesen fárasztja a vezetőt. Érdemes tisztában lenni azzal, hová irányítsuk a levegőt, hány fokra tekerjük a termosztátot és mikor nyúljunk a belső keringetés gombjához.

Íme azok a rossz beidegződések, amelyek tönkrevágják a fűtés hatásfokát – és a megoldásuk.

1. Az akkumulátor csendes gyilkosa

Sokan már a kulcs elfordítása (vagy a gomb megnyomása) előtt feltekerik a ventilátort, remélve, hogy így gyorsabban lesz meleg. Ez hatalmas tévedés. Ha a motortérből még nem érkezik hő, a ventilátor, az elektromos fűtőszálak és az ablakfűtés bekapcsolása indítás előtt csak az indítóakkumulátort terhelik feleslegesen.

Télen az akku kapacitása a hideg miatt eleve csökken. Ha ezt megfejeljük nagy áramfelvételű fogyasztókkal még a motor beindulása előtt, az indítási nehézségekhez vagy váratlan elektronikai hibákhoz vezethet. Inkább indítsuk be először a motort, és 10-15 másodpercet várva aktiváljuk a fűtést, és a kényelmi extrákat.  

Tönkreteheti az autót a rossz fűtés: 4 hiba, amit télen sok magyar sofőr elkövet 1

2. Hiába tekerjük fel azonnal

Sokan hiszik azt, hogy ha a klímapanelen azonnal a „HI” vagy a maximum hőfokot állítják be, a rendszer gyorsabban fűt. Ez illúzió, sőt, gyakran kontraproduktív. A belső égésű motoroknak idő kell, amíg elérik az üzemi hőmérsékletet, és hőt tudnak leadni a fűtőradiátornak.

Ha az első percekben csúcsra járatjuk a rendszert, a motor bemelegedését lassítjuk, miközben a ventilátor csak a hideg levegőt süvíti az arcunkba. A fokozatos hőmérséklet-emelés sokkal hatékonyabb: így a rendszer stabilan, egyenletesen oszlatja el a keletkező hőt. Ez különösen fontos városi araszolásnál és rövid utakon, ahol a motor egyébként is nehezen melegszik át.

3. Ne csak a szélvédőre fújj! 

Induláskor a szélvédőre irányított maximális légáram elengedhetetlen a pára eltüntetéséhez. De hiba így hagyni az egész út során. A leghatékonyabb módszer, ha a meleg levegőt a lábtérbe irányítjuk.

Miért? Fizika. A meleg levegő felfelé száll. Ha alul fűtünk, a hő egyenletesen átjárja az egész kabint, a lábunk nem fagy le, és a fejünk sem fő meg. Ez a beállítás csökkenti a hőmérséklet-különbséget a szélvédő és az utastér között, ami paradox módon segít megelőzni az újrapárásodást. Az eredmény: tiszta kilátás és stabil hőkomfort minden utasnak.

Tönkreteheti az autót a rossz fűtés: 4 hiba, amit télen sok magyar sofőr elkövet 3

4. Belső keringetés: kétélű fegyver

A belső levegő keringetése hasznos az első pár percben, mert a rendszer nem a kinti fagyos levegőt próbálja felmelegíteni, hanem a bentit forgatja. Ezzel gyorsabban érhetünk el kellemes hőfokot.

Azonban amint elkezdünk lélegezni az autóban, a pára dunsztosüveggé változtatja az utasteret. A belső keringetés ugyanis bent tartja a kilélegzett nedvességet és a cipőnkről olvadó havat. A párásodás ellenszere a friss külső levegő és – télen is! – a klíma használata, ami elvonja a levegő páratartalmát. Ha párásodik az ablak, azonnal kapcsold ki a belső keringetést, és engedj be friss levegőt.