Visszatér az Ikarus Görögországba, de nem is akárhogyan. A legendás magyar gyártó két darab elektromos midi buszt szállíthat idén ősszel a görög megrendelő részére – adta írül az Ikarus Bus&Coach Facebook oldala. A hírről a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség athéni irodája is beszámolt. 

Görögország korábban fontos partnere volt az Ikarusnak, éppen ezért a magyar gyártó erre a megrendelése nem csupán egy üzleti sikerként, hanem hosszú múltra visszatekintő, kiváló kapcsolat új fejezeteként tekint. A görögök 1978 és 1983 között mintegy ezer darab Ikarus 260-ast vásároltak, majd 1984-től pedig további 145 darab Ikarus 260.22 típusú autóbuszt szereltek össze helyben. (Az első Ikarus 260-asok érkezésről ezen a linken érhető el egy eredeti, görög nyelvű cikk.) Később, 1994-ben pedig Ikarus 405-ös midi buszokat vásároltak a görögök, amelyekből néhány példány még az utóbbi években is forgalomban volt, többek között Pátrában. 

Görög hírportálok egyelőre még nem számoltak be a hírről, az ominózus Facebook-poszt szerint ugyanakkor már októberben átadhatják a két darab, Ikarus 80E V4 típusú autóbuszokat. Ezek a 8,5 méter hosszú midi buszok 1-2-0-ás ajtókiosztással gördülnek le a gyártósorról és teljes mértékben alacsony padlós utastérrel rendelkeznek. Fedélzetükön 18 ülőhely, illetve 42 állóhely található. A modellt 282 kWh kapacitású, a CATL-től származó LFP-akkumulátorral rendelkezik és egy feltöltéssel 410 kilométert képes megtenni SORT II-es mérési ciklus szerint. Hajtásáról 200 kW (272 lóerős) teljesítményű, folyadékhűtéses, központi villanymotor gondoskodik az Ikarus honlapja szerint. A 15 tonnás össztömeggel rendelkező midi busz 19,5 colos gumiabroncsokon gurul. 

Fontos piacra tér vissza az Ikarus 1

Az elektromos midi buszról eredetileg 2023 őszén, a Busworld nemzetközi kiállításon rántották le a leplet. Ezt követően rövid ideig a Budai Várban, később pedig Belgrádban is tesztelték. Mivel Szlovéniából is jelentkezett érdeklődés a modellre, ezért 2024 decembere és 2025 májusa között hat különböző városban folytatódott az Ikarus 80e V3-as teszt roadshow-ja.

A gyártó szerint a szlovén üzemeltetők nagyon kedvező tapasztalatokról számoltak be. Az Ikarus 80e V3 a téli-tavaszi tesztidőszak alatt összesen 4653 kilométert tett meg, miközben figyelemre méltó, 0,0028 SoC/km átlagos energiafogyasztást ért el. A gyakorlati tesztek során bebizonyosodott, hogy a típus valós városi körülmények között is kényelmesen teljesíti a 350 kilométeres hatótávot egyetlen töltéssel, ez pedig kimagasló eredmény a kategóriájában.A görögökhöz a legújabb, V4-es változatot fogja exportálni az Ikarus.